Dodaj ogłoszenie o pracy


50 lat temu narodził się kod kreskowy i numer GTIN!

50 lat temu narodził się kod kreskowy i zapisany w nim numer GTIN – Globalny Numer Jednostki Handlowej. Dźwięk „bip” przy skanowaniu produktów towarzyszy nam już zatem od pół wieku. Codziennie, na całym świecie, kod kreskowy jest skanowany ponad 6 miliardów razy!

Już w latach 50. prowadzono prace nad pierwszym amerykańskim kodem kreskowym i zapisanym w nim kodzie produkt tzw. UPC (Uniwersalny Kod Produktu), będącym później podstawą systemu numeracji stosowanego na świecie numeru GTIN (EAN), czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. W Polsce pierwsze kody GS1 zostały wdrożone w 1990 roku, umożliwiając rozwój nowoczesnej sieci dystrybucji, a co za tym idzie – otwierając polski handel na świat.

Kod kreskowy powie wszystko o produkcie
Numer GTIN, zapisany w postaci kodu kreskowego (np. EAN-13), umożliwia unikalną identyfikację produktów i usprawnia ich przepływ. Dzięki GTIN można łatwiej wyceniać, zamawiać lub fakturować towar lub usługę w dowolnym punkcie łańcucha dostaw. GTIN umożliwił stworzenie systemu, który również stał się motorem rozwoju handlu internetowego. Zapewnia on wiarygodność oraz przejrzystość informacji w łańcuchach dostaw, udostępniając jednocześnie partnerom handlowym oraz konsumentom dane potwierdzające jakość, pochodzenie oraz autentyczność produktów.

GTIN w Polsce dzięki GS1 Polska
Od ponad 30 lat GTIN pomaga wdrażać organizacja GS1 Polska. Rozwiązania i standardy GS1 sprawdzają się nie tylko w handlu, ale i wielu innych obszarach działalności, jak w logistyce, transporcie czy służbie zdrowia. W roku 2020 wzrosła liczba firm uczestniczących w GS1 Polska. Liczba aktywnych Uczestników Systemu GS1 Polska wynosi obecnie ponad 31 tys. firm. Najliczniej reprezentowani są producenci, a wśród nich firmy produkujące artykuły spożywcze, wyroby z gumy i tworzyw sztucznych oraz produkty i wyroby chemiczne.
- Od 50 lat staramy się wdrażać wspólne, międzynarodowe rozwiązania i mówić jednym głosem, budując globalny język biznesu. Od tego czasu wiele się zmieniło, a rola unikalnej identyfikacji i danych w transformacji cyfrowej znacząco wzrosła. Celem GS1 Polska jest wsparcie polskich przedsiębiorstw w procesie digitalizacji ich procesów biznesowych. Jesteśmy przekonani, że unikalne i wiarygodne standardy identyfikacyjne i komunikacyjne są warunkiem koniecznym dla zapewnienia interoperacyjności systemów informatycznych i tym samym fundamentem udanej transformacji cyfrowej - mówi dr inż. Elżbieta Hałas, Członkini Zarządu GS1 Polska. 

Więcej informacji o jubileuszu tutaj: https://youtu.be/ynrnQCsKriU

(źr. GS1 Polska)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.