Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak skrócić czas dostaw o 25 proc. – GS1 ma rozwiązanie!

Sieć Rossmann wdrożyła etykietę logistyczną GS1, dzięki której czas przyjęcia dostaw skrócił się o 25 proc. i zmniejszyła się liczba błędów przy wprowadzaniu danych w trakcie dostawy. Projekt zrealizowano przy wsparciu Instytutu Logistyki i  Magazynowania, który rozwija i wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie logistyki w ścisłej współpracy z fundacją GS1 Polska.

Głównym celem wdrożenia było ograniczenie liczby błędów podczas wprowadzania  danych logistycznych w czasie przyjęcia towaru, a także skrócenie czasu przyjęcia dostaw. Dzięki etykiecie zakodowane w kodzie kreskowym informacje są odczytywane automatycznie oraz  przekazywane jednoznacznie i bezbłędnie.

Przed rozpoczęciem projektu przyjęcie dostaw do poszczególnych sklepów sieci Rossmann składało się aż z pięciu etapów: rozładunku, rozpakowania palety i skanowania kodu towaru detalicznego, liczenia, wprowadzania danych do systemu IT i wydruku etykiety oraz przepakowania. Wdrożenie etykiety logistycznej GS1 skróciło je do zaledwie dwóch etapów: przyjęcia towaru i skanowania etykiety wygenerowanej przez dostawcę. Przy tym wyeliminowano proces przepakowania niejednorodnych jednostek logistycznych, a w przyszłości koszty personalne przyjęcia dostaw (5 proc.) i materiałowe (koszty etykiet) zostaną obniżone dzięki rezygnacji z wewnętrznych etykiet, zaś nowi pracownicy szybciej będą wdrażać się do pracy. Efekty wdrożenia projektu potwierdzają, że wprowadzenie etykiety logistycznej GS1 zdecydowanie zwiększa liczbę wykonywanych operacji przyjęcia dostaw przy zaangażowaniu podobnej liczby osób, skracając jednak czas ich realizacji.
W efekcie tych zmian czas przyjęcia dostaw skrócił się o 25 proc. - To ważna korzyść wprowadzenia etykiety logistycznej GS1. Wyeliminowaliśmy również błędy powstające przy wprowadzaniu danych podczas przyjęcia towaru. – mówi o wdrożeniu Dominik Pająk, zastępca dyrektora Logistyki w firmie Rossmann. - Dostawcy firmy Rossmann, którzy oznakowali palety etykietą logistyczną GS1, przekonali się o tym, że zastosowanie etykiety logistycznej GS1 skróciło czas przestoju samochodów dostawczych podczas rozładunku. Projekt uświadomił im także, że te same etykiety mogą wykorzystywać zarówno we współpracy z firmą Rossmann, jak i we własnych procesach magazynowych – przyjęciu z produkcji, składowaniu, kompletacji i wydaniu.

- Cieszymy się, że mogliśmy pomóc sieci Rossmann zoptymalizować ich procesy logistyczne, korzystając z naszego doświadczenia pochodzącego ze 112 krajów, w których działa organizacja GS1– komentuje Elżbieta Hałas, CEO GS1 Polska.

Warto dodać, że projekt wdrożenia etykiety logistycznej GS1 nie spotkał się z barierami technologicznymi i ekonomicznymi. Dostawcy sieci korzystali z możliwości generowania etykiet przy wykorzystaniu prostych narzędzi. Wdrożenie standardu wpłynęło pozytywnie na poprawę jakości współpracy pomiędzy kontrahentami, dzięki dostarczaniu wiarygodnych, odczytywanych automatycznie danych o dostarczanych produktach.

Wdrożenie etykiety krok po kroku
Rossmann w pierwszym etapie projektu pogrupował swoich klientów. Najpierw poproszono największych z nich o oznaczanie dostarczonych palet etykietami logistycznymi GS1. Wszyscy dostawcy przeszli szczegółowe szkolenia i otrzymali wytyczne dotyczące zasad przygotowania dostaw i zawartości informacyjnej etykiet. Dostawcom, którzy nie posiadali programu do druku etykiet, zaproponowano wsparcie techniczne przy doborze najlepszego narzędzia. Aby uniknąć błędnych oznaczeń palet, dostawcy mogli skorzystać z dodatkowej usługi polegającej na merytorycznej i technicznej weryfikacji przesłanych etykiet, w tym poprawności wydruku kodu kreskowego. Na początku Rossmann kontrolował wszystkie dostawy (100 proc. palet) pod względem zgodności danych zapisanych na etykiecie logistycznej GS1 z zawartością palety. Jeżeli palety były oznakowane poprawnie, w drugim etapie sprawdzano już tylko 20 proc. palet. Dostawca, którego jednostki logistyczne były poprawnie oznakowane etykietą logistyczną GS1, zyskiwał status zaufanego, a jego towary były przyjmowane bez kontroli. Dzięki analizie procesowej projektu można było porównać wydajności wybranych procesów przed i po wprowadzeniu zmian. Pozwoliło to oszacować korzyści z planowanych zmian jeszcze przed ich implementacją. Przeprowadzona symulacja procesów pokazała, że w przypadku 100 proc. zastosowania etykiety logistycznej GS1 na paletach będzie mona zwiększyć liczbę rozładowanych aut z 28 o 43 w trakcie jednej zmiany (8 h). Oszacowano również, że jeśli dostawcy będą wykorzystywać etykiety logistyczne GS1, to skróci się czas obsługi potrzebny do przyjęcia jednej dostawy jednorodnych jednostek ładunkowych z 153 do 73 min.
Korzyści zmobilizowały firmę Rossmann do podjęcia decyzji o wdrożeniu projektu w najbliższej przyszłości u kolejnych dostawców krajowych i zagranicznych. Planowane jest również całkowite wyeliminowanie dotychczasowych etykiet wewnętrznych i zastąpienie ich etykietami logistycznymi GS1 tworzonymi przez dostawców.

Rossmann: pierwsza drogeria firmy Rossmann w Polsce została otwarta w 1993 r. Obecnie firma ma ponad 1000 sklepów w 400 miastach. Udział w rynku branży chemiczno-kosmetycznej wynosi 26 proc. Każdego dnia zakupy w drogeriach Rossmann robi 600 tysięcy osób. Asortyment obejmuje 16 tysięcy produktów, zarówno renomowanych zagranicznych i polskich firm. Oprócz towarów typowo drogeryjnych, Rossmann sprzedaje także żywność, napoje, słodycze i herbaty. W niektórych sklepach kupić można również książki i wina. Firma zatrudnia w Polsce ponad 14 tysięcy pracowników.

GS1 Polska – zarządza systemem GS1 w Polsce. Jako jedyna upoważniona instytucja przyjmuje polskie firmy i instytucje do Systemu GS1 i nadaje im uprawnienia do stosowania kodów kreskowych GS1. Wspiera uczestników systemu w efektywnym wdrażaniu standardów GS1, stanowiących zbiór wielobranżowych rozwiązań i narzędzi identyfikacyjnych oraz komunikacyjnych. Opracowuje rozwiązania krajowe oraz bierze aktywny udział w rozwijaniu globalnych standardów i nowych zastosowań.

Więcej informacji www.gs1pl.org

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.