Dodaj ogłoszenie o pracy


Nowy standard e-etykiety - ECR Polska i GS1 Polska już nad nią pracują!

ECR Polska wspólnie z GS1 Polska rozpoczęły projekt, którego efektem ma być wdrożenie standardu opisu produktu w sieci. W chwili obecnej jakość informacji o produktach spożywczych w sklepach internetowych jest bardzo różna, niejednokrotnie opisy te nie są dokładne, wprowadzają klienta w błąd. Rozporządzenie 1169 reguluje zakres informacji niezbędnych, które obowiązkowo będą musiały od 13 grudnia 2014 roku pojawić się przy każdym z produktów sprzedawanych on-line. Dostęp do tych informacji może nastręczyć sklepom internetowym nieco problemów. Stąd potrzeba stworzenia standardu e-etykiety, która ma zarówno producentom, jak i handlowcom ułatwić wymianę informacji.

Z danych firmy Euromonitor International wynika, że Polacy w 2013 roku wydadzą na zakupy spożywcze w Internecie ponad 515 mln zł, o 16 proc. więcej niż w roku 2012. W najbliższych latach przewidywana przez analityków dynamika wzrostu może jeszcze bardziej przyspieszyć i osiągnąć poziom 1,1 mld zł w roku 2017. W Polsce działa około 300 internetowych sklepów spożywczych, a ich liczba z pewnością będzie rosła. FMCG należy obecnie do najszybciej rosnących kategorii e-handlu.

Jakie czynniki zadecydują o przyszłym sukcesie e-sklepów FMCG? Z pewnością będzie to szeroki asortyment produktów – odpowiedź na potrzebę zakupu w e-sklepie ulubionych, znanych ze sklepu stacjonarnego towarów, wysoka jakość produktów świeżych (owoce, warzywa, mięsa, wędliny), umiejętność zarządzania brakami i oferowania zamienników, logistyka dostaw (obniżenie kosztów przy niższych zamówieniach), jak również jakość i rzetelność informacji na temat produktów w sieci. W tym ostatnim aspekcie, w zakres działania e-sklepu włącza się prawo i Rozporządzenie Unii Europejskiej 1169 z Artykułem 14.

W dniu 30 października w Warszawie, odbyło się spotkanie grupy roboczej „MobECom” działającej w ramach ECR Polska, przy współpracy z GS1. Podczas spotkania dyskutowano o stanie prac nad projektem dotyczącym opracowania standardu opisu produktu w sieci na potrzeby rozporządzenie UE 1169. Podczas spotkania odbył się panel dyskusyjny poprowadzony przez Jacka Puchera z Instytutu Logistyki i Magazynowania. Uczestnikami panelu byli Magdalena Cichecka z Nestle, Szymon Turnau z Auchan, Tomasz Kapuściński z Brandbank.

Podsumowanie i wnioski z dyskusji wskazują na ogrom pracy i wyzwań stojących przed producentami, ale także sklepami internetowymi, aby zdążyć z przygotowaniem produktów do nowych wymogów.

Wg Magdaleny Cicheckiej, Nestle już od jakiegoś czasu prowadzi działania mające na celu dostosowanie etykiet do wymogów Rozporządzenia i na czas wdroży wymagane zmiany. Działania prowadzone obecnie obejmują współpracę kilku wewnętrznych zespołów m.in. logistyki, marketingu, działu prawnego oraz współpracę z zewnętrznym dostawcą rozwiązań. Z punktu widzenia producenta najważniejszym zagadnieniem i największym wyzwaniem będzie w dłuższym okresie zarządzanie wariantami produktów. Zadanie to będzie dotyczyć sprzedaży całościowej off-line oraz on-line. Zdaniem Magdaleny Cicheckiej, wyzwaniem dla producentów będzie powiadomienie sklepów internetowych, zwłaszcza tych najmniejszych, które nie będą współpracować z dostawcami rozwiązań, o zmianach wariantów produktów.

Z dyskusji wynikło także, że sklepy internetowe, niezależnie od działań podejmowanych przez producentów, same przygotowują opis towarów zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia. Potwierdził to przedstawiciel Auchan oraz reprezentanci innych sieci handlowych uczestniczący w spotkaniu. Auchan, który oferuje możliwość robienia zakupów przez Internet od 2011 roku, stworzył zespół, którego zadaniem jest samodzielne fotografowanie i opisywanie produktów. Warto zaznaczyć, że mowa o asortymencie ok. 11 tys. produktów. Sieć deklaruje, że weźmie indywidualną odpowiedzialność i będzie nadzorować wprowadzanie danych wymaganych przez Rozporządzenie. W dłuższym okresie zdaniem Pana Szymona Turnaua, potrzebny jest jednak na rynku standard gromadzenia i wymiany danych tj. standardowe rozwiązanie, które pozwoliłoby sieci pobierać wysokiej jakości dane z różnych miejsc (jedno miejsce gromadzenia i udostępniania danych).

Z opinią tą zgodził się Tomek Kapuściński z Brandbank, który powiedział, że na rynku będą różne próby szybkiego dostosowania się do przepisów (np. zdjęcia etykiet i inne sposoby) jednak w długim okresie sieci i dostawcy muszą wypracować dobre praktyki współpracy, które staną się obowiązującym na rynku standardem. Brandbank działa na kilku rynkach Europy Środkowej i Wschodniej i oferuje m.in. rozwiązania przygotowane na potrzeby Rozporządzenia UE 1169/2011. Firma dostrzega, że wraz z upływem czasu coraz więcej etykiet jest zgodnych z nowymi przepisami. Jednak nadal istnieje potrzeba edukacji w tym obszarze m.in. dlatego że znaczna część małych firm często nie wie o nowych przepisach. Dodatkowym utrudnieniem w przygotowaniu zmian może być brak jednoznacznej interpretacji przepisów po stronie legislatora.

(Źródło: GS1 Polska i ECR Polska)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.