Dodaj ogłoszenie o pracy


Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!

„Źródła Logistyki”, pod takim hasłem odbyło się w Warszawie, 6 czerwca

7. Forum Kobiet w Logistyce, organizowane przez portal Pracujwlogistyce.pl. Tegoroczne spotkanie kadry managerskiej branży logistycznej zgromadziło blisko 150 uczestniczek i uczestników oraz 16 prelegentów – ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin. Spotkanie moderowała prof. Danuta Kisperska-Moroń z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Źródła logistyki, czyli co było, jest i będzie podstawą usług logistycznych w okresie głębokiej transformacji – zwanym epoką hybrydową. Od cyfryzacji do transformacji – takim hasłem rozpoczęła swoje wystąpienie prof. Halina Brdulak z SGH, która poprzez opowieść o mitologicznych Tyzeuszu i Ariadnie (o słynnej nici Ariadny) zwróciła uwagę na to, że – źródłem logistyki są doświadczenia klienta biznesowego oraz indywidualnego, to do nich powinniśmy wracać i czerpać z ich głębi. To całkowite doświadczenie klienta, skalowalność cyfrowego łańcucha dostaw oraz gospodarka o obiegu zamkniętym wyznaczają nowe wymiary łańcuchów dostaw.

Różnorodność źródłem sukcesów firmy?
Inclusion & diversity – moda czy szansa? - to kolejne ciekawe wystąpienie, które poruszyło do głębi uczestników Forum. O różnorodności i integracji jako źródłach sukcesu firmy mówiła Marta Tęsiorowska, vice president, head of marketing & communications Prologis Europe. Na kanwie swoich kilkuletnich doświadczeń, bazujących na programie promującym kobiety w organizacji Prologis jako podstawę różnorodności, zaprezentowała wnioski z przeprowadzonego projektu i badań w tym zakresie. Ich efektem jest to, że więcej kobiet jest obecnie w zarządzie europejskim firmy, ale też różnorodność w firmie to nie tylko płeć. Kobiety nie oczekują wcale specjalnego traktowania i błędne jest postrzegania awansów kobiet jako nagradzanie za płeć. Kluczowe oblicza różnorodności to odkrycie jej wszystkich stron, co nie jest łatwe, bo 75 proc. pracowników nie jest sobą w pracy i ukrywa część swojego „ja” w kontaktach zawodowych – podkreślała Marta Tęsiorowska.
Innovating the way in operations and logistics – przez różnorodność do sukcesu, o tym również mówiła w swoim wystąpieniu Marta Łęczycka, senior operation manager w Amazon.
- Amazon ma setki milionów klientów, którzy korzystają z różnorodności myśli. Łączymy różne tła, pomysły i punkty widzenia z decyzjami i wynalazkami w imieniu naszych klientów. Nasze różnorodne perspektywy pochodzą z wielu źródeł, w tym płci, rasy, wieku, pochodzenia narodowego, orientacji seksualnej, niepełnosprawności, kultury, edukacji, a także doświadczenia zawodowego i życiowego. Amazon zawsze był i zawsze będzie zaangażowany w tolerancję i różnorodność. Są to dla nas trwałe wartości, które znajdują odzwierciedlenie w naszych zasadach przywództwa i nic tego nie zmieni – mówiła Marta Łęczycka.

Podstawą bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo źródłem odpowiedzialnej logistyki – to temat, który zgłębił Norbert Bączyk, dyrektor ds. bezpieczeństwa, DB Schenker North&East Europe, a przede wszystkim odpowiedział na kilka ważnych pytań - dlaczego bezpieczeństwo jest dla nas ważne i co nas motywuje do bezpiecznych zachowań? - Kultura jest najtrudniejsza do zmiany. Zmieniajmy zachowania ludzi, które są mierzalne i tym samym łatwiejsze do zmiany. Liczy się kompleksowe podejście do bezpieczeństwa – zaznaczał Norbert Bączyk.

Doskonałość operacyjna źródłem logistyki
Iwona Waker, supply chain manager, La Lorraine Bakery bardzo ciekawie omówiła proces optymalizacji kosztów i poprawy efektywności w dostawach pieczywa. Podkreśliła, że oprócz zweryfikowania jak największej ilości założeń operacyjnych pod kątem ich efektywności kosztowej i optymalizacji kosztów, osiągnięto przy tym wartość dodaną w postaci aspektów ekologicznych, jako dodatkowy zysk z większości działań podejmowanych w logistyce.

Kolejne case study, równie bardzo ciekawe to przykład współpracy firmy ID Logistics z Norauto. Marzena Wal, dyrektor handlowy ID Logistics oraz Agnieszka Tuszyńska-Pączkiewicz, koordynator ds. logistyki, Norauto Polska skupiły się na zaprezentowaniu procesu tworzenia zrównoważonych rozwiązań logistycznych, jako źródło sukcesu klienta i operatora logistycznego. - Bez wspólnego zaangażowania i regularnej, dobrze kontrolowanej pracy byłoby nam trudno być na czas z realizacją tylu zadań – podkreślała Agnieszka Tuszyńska-Pączkiewicz.

Ciężki kaliber w logistyce
Podsumowaniem prezentacji dotyczących przykładów z operacji logistycznych, było wystąpienie Andrzeja Bułki, dyrektora generalnego Fracht FWO Polska (operatora logistycznego dla przemysłu) i Doroty Borowskiej, kierownika dostaw w Grupie Rafako. Współpraca tych partnerów to ciężki kaliber w logistyce – organizacja dostaw ładunków ponadgabarytowych. – Tutaj nie ma miejsca na pomyłkę, czy eksperymentowanie, wszystko musi być zaplanowane co do milimetra – wskazywał Andrzej Bułka. – Współpraca z operatorem logistycznym przy takich dostawach wymaga świetnej komunikacji i dużego zaufania, umiejętności współpracy a także odważnych decyzji, no i przede wszystkim wiedzy inżynieryjnej – uzupełniała Dorota Borowska.

Wartości i sensotwórczość
Po tematach operacyjnych, na zakończenie pierwszej części, eksperci skupili się na tematyce związanej z zarządzaniem. Katarzyna Ostojska, marketing manager, Raben Logistics Polska, odpowiedziała na pytanie: Czy wartości na pewno są źródłem budowania przewagi konkurencyjnej? Ciekawa prezentacja, krok po kroku, wyjaśniająca co to są wartości i jak wpływają na sukces firmy, z pewnością dała wiele do myślenia uczestnikom Forum, gdyż jak mówiła Katarzyna Ostojska – Nie istnieje „właściwy zestaw” wartości, gwarantujący sukces firmy. Kluczowa nie jest treść ideologii organizacji, ale to jak głęboko organizacja wierzy w swoją ideologię.
Potwierdził to, kolejny mówca – Piotra Piasecki, ekspert od zarządzania i przywództwa - gość specjalny 7. Forum Kobiet w Logistyce, który mówił o „Sensotwórczości”. - Nie wystarczy tylko spisać katalogu wartości, nie wystarczy mówić o wdrożeniu różnorodności, gdyż ważne jest aby być prawdziwym w tym co robimy. Tak, jak nie ma uniwersalnego katalogu wartości, tak samo nie ma uniwersalnego wzoru przywództwa i modelu zarządzania – mówił Piotr Piasecki, podsumowując swoje wystąpienie.

W drugiej części Forum odbyły się warsztatowe sesje panelowe, skupione na kilku tematach:
- Produkcja, handel, dystrybucja - światowi gracze w polskich parkach logistycznych? – sesja Katarzyny Pyś-Fabiańskiej, head of Industrial & Logistics Department Central and Eastern Europe, BNP Paribas Real Estate
- Etykieta logistyczna w praktyce z udziałem Agaty Horzeli, menedżera ds. standardów GS1 w TSL
- Zarządzanie sprzedażą, czyli CRM od kuchni – poprowadzona przez Izabelę Skrzypczak - Muszyńska, sales manager, Samsung SDS Poland SL.
Tuż po sesjach była czas też i na modę - panie miały okazję wziąć udział w warsztacie Uli Kamińskiej, jednej z najlepszych stylistek w Polsce.


Forum zakończyło się uroczystą kolacją, w trakcie której wręczyliśmy statuetki i tytuły „Kobieta w Logistyce 2017”. W gronie laureatek znalazły się: Karolinie Gasińskiej-Byczkowskiej, country manager, Agility Logistisc Sp. z o.o. - „Kobieta w Logistyce 2017 – dostawca usług TSL”
Dorocie Borowskiej, kierownik realizacji dostaw budowy w Grupie Rafako - „Kobieta w Logistyce 2017 – odbiorca usług TSL”
Paniom serdecznie gratulujemy!

Partnerem strategicznym Forum była firma Prologis, a Partnerem Głównym – Amazon. W gronie Partnerów znaleźli się również: DB Schenker, Grupa Raben, ID Logistics, Fracht FWO Polska, BNP Paribas Real Estate, Fundacja GS1 Polska, DKV Euroservice oraz Clarins Beauty SPA.

Wszystkim Uczestnikom dziękujemy za udział i zaangażowanie!

Beata Trochymiak
oganizatorka Forum Kobiet w Logistyce
redaktor naczelna portalu Pracujwlogistyce.pl






czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.