„Źródła Logistyki”, pod takim hasłem odbyło się w Warszawie, 6 czerwca
7. Forum Kobiet w Logistyce, organizowane przez portal Pracujwlogistyce.pl. Tegoroczne spotkanie kadry managerskiej branży logistycznej zgromadziło blisko 150 uczestniczek i uczestników oraz 16 prelegentów – ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin. Spotkanie moderowała prof. Danuta Kisperska-Moroń z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Źródła logistyki, czyli co było, jest i będzie podstawą usług logistycznych w okresie głębokiej transformacji – zwanym epoką hybrydową. Od cyfryzacji do transformacji – takim hasłem rozpoczęła swoje wystąpienie prof. Halina Brdulak z SGH, która poprzez opowieść o mitologicznych Tyzeuszu i Ariadnie (o słynnej nici Ariadny) zwróciła uwagę na to, że – źródłem logistyki są doświadczenia klienta biznesowego oraz indywidualnego, to do nich powinniśmy wracać i czerpać z ich głębi. To całkowite doświadczenie klienta, skalowalność cyfrowego łańcucha dostaw oraz gospodarka o obiegu zamkniętym wyznaczają nowe wymiary łańcuchów dostaw.
Różnorodność źródłem sukcesów firmy?Inclusion & diversity – moda czy szansa? - to kolejne ciekawe wystąpienie, które poruszyło do głębi uczestników Forum. O różnorodności i integracji jako źródłach sukcesu firmy mówiła Marta Tęsiorowska, vice president, head of marketing & communications Prologis Europe. Na kanwie swoich kilkuletnich doświadczeń, bazujących na programie promującym kobiety w organizacji Prologis jako podstawę różnorodności, zaprezentowała wnioski z przeprowadzonego projektu i badań w tym zakresie. Ich efektem jest to, że więcej kobiet jest obecnie w zarządzie europejskim firmy, ale też różnorodność w firmie to nie tylko płeć. Kobiety nie oczekują wcale specjalnego traktowania i błędne jest postrzegania awansów kobiet jako nagradzanie za płeć. Kluczowe oblicza różnorodności to odkrycie jej wszystkich stron, co nie jest łatwe, bo 75 proc. pracowników nie jest sobą w pracy i ukrywa część swojego „ja” w kontaktach zawodowych – podkreślała Marta Tęsiorowska.
Innovating the way in operations and logistics – przez różnorodność do sukcesu, o tym również mówiła w swoim wystąpieniu Marta Łęczycka, senior operation manager w Amazon. - Amazon ma setki milionów klientów, którzy korzystają z różnorodności myśli. Łączymy różne tła, pomysły i punkty widzenia z decyzjami i wynalazkami w imieniu naszych klientów. Nasze różnorodne perspektywy pochodzą z wielu źródeł, w tym płci, rasy, wieku, pochodzenia narodowego, orientacji seksualnej, niepełnosprawności, kultury, edukacji, a także doświadczenia zawodowego i życiowego. Amazon zawsze był i zawsze będzie zaangażowany w tolerancję i różnorodność. Są to dla nas trwałe wartości, które znajdują odzwierciedlenie w naszych zasadach przywództwa i nic tego nie zmieni – mówiła Marta Łęczycka.
Podstawą bezpieczeństwo Bezpieczeństwo źródłem odpowiedzialnej logistyki – to temat, który zgłębił Norbert Bączyk, dyrektor ds. bezpieczeństwa, DB Schenker North&East Europe, a przede wszystkim odpowiedział na kilka ważnych pytań - dlaczego bezpieczeństwo jest dla nas ważne i co nas motywuje do bezpiecznych zachowań? - Kultura jest najtrudniejsza do zmiany. Zmieniajmy zachowania ludzi, które są mierzalne i tym samym łatwiejsze do zmiany. Liczy się kompleksowe podejście do bezpieczeństwa – zaznaczał Norbert Bączyk.
Doskonałość operacyjna źródłem logistykiIwona Waker, supply chain manager, La Lorraine Bakery bardzo ciekawie omówiła proces optymalizacji kosztów i poprawy efektywności w dostawach pieczywa. Podkreśliła, że oprócz zweryfikowania jak największej ilości założeń operacyjnych pod kątem ich efektywności kosztowej i optymalizacji kosztów, osiągnięto przy tym wartość dodaną w postaci aspektów ekologicznych, jako dodatkowy zysk z większości działań podejmowanych w logistyce.
Kolejne case study, równie bardzo ciekawe to przykład współpracy firmy ID Logistics z Norauto. Marzena Wal, dyrektor handlowy ID Logistics oraz Agnieszka Tuszyńska-Pączkiewicz, koordynator ds. logistyki, Norauto Polska skupiły się na zaprezentowaniu procesu tworzenia zrównoważonych rozwiązań logistycznych, jako źródło sukcesu klienta i operatora logistycznego. - Bez wspólnego zaangażowania i regularnej, dobrze kontrolowanej pracy byłoby nam trudno być na czas z realizacją tylu zadań – podkreślała Agnieszka Tuszyńska-Pączkiewicz.
Ciężki kaliber w logistycePodsumowaniem prezentacji dotyczących przykładów z operacji logistycznych, było wystąpienie Andrzeja Bułki, dyrektora generalnego Fracht FWO Polska (operatora logistycznego dla przemysłu) i Doroty Borowskiej, kierownika dostaw w Grupie Rafako. Współpraca tych partnerów to ciężki kaliber w logistyce – organizacja dostaw ładunków ponadgabarytowych. – Tutaj nie ma miejsca na pomyłkę, czy eksperymentowanie, wszystko musi być zaplanowane co do milimetra – wskazywał Andrzej Bułka. – Współpraca z operatorem logistycznym przy takich dostawach wymaga świetnej komunikacji i dużego zaufania, umiejętności współpracy a także odważnych decyzji, no i przede wszystkim wiedzy inżynieryjnej – uzupełniała Dorota Borowska.
Wartości i sensotwórczośćPo tematach operacyjnych, na zakończenie pierwszej części, eksperci skupili się na tematyce związanej z zarządzaniem. Katarzyna Ostojska, marketing manager, Raben Logistics Polska, odpowiedziała na pytanie: Czy wartości na pewno są źródłem budowania przewagi konkurencyjnej? Ciekawa prezentacja, krok po kroku, wyjaśniająca co to są wartości i jak wpływają na sukces firmy, z pewnością dała wiele do myślenia uczestnikom Forum, gdyż jak mówiła Katarzyna Ostojska – Nie istnieje „właściwy zestaw” wartości, gwarantujący sukces firmy. Kluczowa nie jest treść ideologii organizacji, ale to jak głęboko organizacja wierzy w swoją ideologię.
Potwierdził to, kolejny mówca – Piotra Piasecki, ekspert od zarządzania i przywództwa - gość specjalny 7. Forum Kobiet w Logistyce, który mówił o „Sensotwórczości”. - Nie wystarczy tylko spisać katalogu wartości, nie wystarczy mówić o wdrożeniu różnorodności, gdyż ważne jest aby być prawdziwym w tym co robimy. Tak, jak nie ma uniwersalnego katalogu wartości, tak samo nie ma uniwersalnego wzoru przywództwa i modelu zarządzania – mówił Piotr Piasecki, podsumowując swoje wystąpienie.
W drugiej części Forum odbyły się warsztatowe sesje panelowe, skupione na kilku tematach:
- Produkcja, handel, dystrybucja - światowi gracze w polskich parkach logistycznych? – sesja Katarzyny Pyś-Fabiańskiej, head of Industrial & Logistics Department Central and Eastern Europe, BNP Paribas Real Estate
- Etykieta logistyczna w praktyce z udziałem Agaty Horzeli, menedżera ds. standardów GS1 w TSL
- Zarządzanie sprzedażą, czyli CRM od kuchni – poprowadzona przez Izabelę Skrzypczak - Muszyńska, sales manager, Samsung SDS Poland SL.
Tuż po sesjach była czas też i na modę - panie miały okazję wziąć udział w warsztacie Uli Kamińskiej, jednej z najlepszych stylistek w Polsce.
Forum zakończyło się uroczystą kolacją, w trakcie której wręczyliśmy statuetki i tytuły „Kobieta w Logistyce 2017”. W gronie laureatek znalazły się: Karolinie Gasińskiej-Byczkowskiej, country manager, Agility Logistisc Sp. z o.o. - „Kobieta w Logistyce 2017 – dostawca usług TSL”
Dorocie Borowskiej, kierownik realizacji dostaw budowy w Grupie Rafako - „Kobieta w Logistyce 2017 – odbiorca usług TSL”
Paniom serdecznie gratulujemy!
Partnerem strategicznym Forum była firma Prologis, a Partnerem Głównym – Amazon. W gronie Partnerów znaleźli się również: DB Schenker, Grupa Raben, ID Logistics, Fracht FWO Polska, BNP Paribas Real Estate, Fundacja GS1 Polska, DKV Euroservice oraz Clarins Beauty SPA.
Wszystkim Uczestnikom dziękujemy za udział i zaangażowanie!
Beata Trochymiak
oganizatorka Forum Kobiet w Logistyce
redaktor naczelna portalu Pracujwlogistyce.pl