Konto pracodawcy


Kobiety kochają logistykę

Minęły już czasy kiedy logistyka uważana była za branżę typowo męskich zawodów. Statystyki wyraźnie wskazują, iż coraz więcej kobiet pracuje i rozwija się zawodowo w firmach z rynku transportowo – spedycyjno – logistycznego (TSL). W Polsce 37 proc. firm TSL utrzymuje parytet zatrudnienia (50 proc. kobiet i 50 proc. mężczyzn) – tak przynajmniej wynika z ubiegłorocznego raportu opracowanego na podstawie ankiet plebiscytu „Przyjazny Pracodawca TSL 2017”, który organizuje portal Pracujwlogistyce.pl i Międzynarodowe Targi TransLogistica – TransPoland w Warszawie.

Jak wynika z naszego raportu, około 10 proc. firm zatrudnia w swoich zespołach nawet do 80 proc. pań, a 40 proc. firm TSL-owych nieco jest powyżej średniej unijnej, utrzymując zatrudnienie kobiet na poziomie około 30 proc. (średnia unijna wg Eurostatu to ok. 20 -25 proc.). Do tej ostatniej grupy należą głównie przedsiębiorstwa stricte transportowe, gdzie większość kadry stanowią zawodowi kierowcy, w gronie których przeważają panowie, chociaż chętnych pań do wykonywania tego zawodu też nie brakuje. Co ciekawe, jak wyszło z badania „Przyjazny Pracodawca TSL 2017”, zdarzają się też firmy na tym rynku, które zatrudniają zarówno 100 proc. mężczyzn, ale też i 100 proc. kobiet. To pojedyncze przypadki i raczej firmy małe i średnie, które dopiero rozpoczynają działalność w branży, a ich założycielami są też kobiety. Świetnie, bo oznacza to, że panie nie tylko chętnie decydują się na pracę w logistyce, ale też podejmują wyzwanie prowadzenia własnej firmy spedycyjnej albo transportowej.  

Firmy TSL dbają coraz bardziej o kobiety
Rynek TSL-owy coraz bardziej dba o płeć piękną w swoich organizacjach i nie chodzi tutaj o kwiatki i talony na Dzień Kobiet oraz inne dodatki pozapłacowe, ale dbałość o warunki pracy dla matek, umożliwiając im np. elastyczny czas pracy, albo prace na zasadzie home office, czy dofinansowanie do opieki nad dzieckiem (żłobek / niania). Umożliwia to nie tylko zachowanie ciągłości pracy, ale przede wszystkim brak wykluczenia z rynku pracy na czas macierzyństwa i możliwości ciągłego rozwoju zawodowego. Brawo takie firmy!

Polska wypada dobrze na tle UE
Warto wspomnieć, że Polska należy do tych krajów w UE, gdzie zatrudnienie kobiet w branży TSL jest wyższe od średniej unijnej, która w roku 2015 wg Eurostatu (niestety nie ma danych za rok 2016 i 2017) wynosiła ok. 20 proc. w transporcie (jw. w Polsce ok. 30 proc.), a w magazynowaniu i logistyce ok. 25 do 30 proc. (jw. w Polsce 50 proc. i więcej). Również coraz więcej Pań awansuje i zdobywa najwyższe szczeble kariery, chociaż tutaj mogłoby być lepiej – managerki najwyższego szczebla w roku 2014 stanowiły ok. 25 proc. ogółu menedżerów w firmach TSL (badanie przeprowadzone w ramach 3. Forum Kobiet w Logistyce w roku 2014). Czy jest ich teraz więcej nie wiemy, przymierzamy się do powtórzenia badania, ale jako organizator corocznego Forum Kobiet w Logistyce, wiemy jedno – kobiety kochają logistykę, jest ich coraz więcej w naszej branży i przede wszystkim chcą być postrzegane przez pryzmat profesjonalizmu a nie płci.  
Tak, jak Marlena Dorniak, szefowa rozwoju biznesu w DB Schenker. Swoją pracę rozpoczęła jako szef obsługi logistycznej, była też szefową magazynu w Bydgoszczy, a po pięciu latach zapragnęła nowych wyzwań. - Nauczyłam się wielu rzeczy i nadszedł czas na kolejny krok w karierze. W 2012 roku objęłam stanowisko szefa Działu Projektów Wdrożeniowych i Doradczych. To był dobry wybór. Z logistyki kontraktowej przeszłam do biznesu lądowego, odkrywając nowe odsłony logistyki – transport, wdrożenia, zarządzanie projektami i doradztwo. Przez kolejne pięć lat wdrażałam i usprawniałam procesy wewnętrzne zarówno w firmie, jak i u klientów, a w 2017 roku zostałam szefem nowego działu zajmującego się rozwojem biznesu.
Z kolei Joanna Durzyńska, menedżer doskonalenia biznesu w logistyce kontraktowej DB Schenker, jako dziecko chciała zostać nauczycielką albo pediatrą. Odnalazła się w świecie logistyki zdominowanym przez mężczyzn, a jej wrażliwość i empatia doskonale przydają się w pracy. - W DB Schenker pracuję od ośmiu lat. W tym czasie zajmowałam kilka stanowisk. Od początku jestem związana z logistyką kontraktową. Lubię swoją pracę za tempo i dynamikę, za to, że nigdy się nie nudzę, a każdy dzień jest inny od poprzedniego. Od pierwszego dnia pracy w DB Schenker czuję, że to organizacja, która jest dla mnie właściwym miejscem, że mogę się tu nie tylko rozwijać, ale też inspirować innych.
Marta Jakubczak też krok po kroku przechodziła przez różne szczeble rozwoju, a obecnie zajmuje stanowisko kierownika działu reklamacji w centrali GLS Poland, dzisiaj nie wyobraża sobie życia bez logistyki. Najwięcej satysfakcji sprawia jej współpraca z ludźmi i możliwość współtworzenia nowych procesów. - Chociaż w firmie przeważają mężczyźni, zarządzam 10-osobowym, typowo kobiecym działem. Cechy, które nas wyróżniają to obok dbałości o szczegóły, wielozadaniowość i podzielność uwagi. To bardzo ważne, kiedy czas odgrywa kluczową rolę, a dynamika sytuacji wymaga podejmowania szybkich decyzji. Podobnie jak w życiu, w biznesie ważne jest zachowanie równowagi i dawanie równych szans bez względu na płeć. Jej koleżanka z firmy - Kinga Młynarczyk, kierownik działu operacyjnego GLS Poland w Strykowie, ceni logistykę za różnorodność, liczne możliwości sprawdzenia się i wykazania w wielu dziedzinach. - Mało brakowało i moja ścieżka kariery powędrowałaby w zupełnie inną stronę. Po maturze chciałam się po prostu usamodzielnić. Na ogłoszenie pracy w magazynie trafiłam przypadkowo. Nigdy nie myślałam o logistyce. Przeszłam rekrutację, okazało się, że to jest to. Dzisiaj pracuje jako kierownik działu operacyjnego i jest jednym z wielu przykładów kobiet, które odgrywają coraz większą rolę na stanowiskach kierowniczych i menedżerskich w logistyce. - Myślę, że siłą kobiet na takich stanowiskach jest znakomity kontakt z podwładnymi i tworzenie dobrych relacji interpersonalnych wśród bardzo różnorodnych charakterów. Jesteśmy otwarte i staramy się pomóc w rozwiązaniu problemów. Dzięki temu kobieta – szef jest bardzo lubiana wśród pracowników.

Drogie Panie, w Międzynarodowym Dniu Kobiet, życzę Wam wszystkiego najlepszego i jak co roku zapraszam też do udziału w - już 7. Forum Kobiet w Logistyce, które odbędzie się 6 czerwca w Warszawie.

Beata Trochymiak, redaktor naczelna Pracujwlogistyce.pl

kobiety w logistyce
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wjazd do Wielkiej Brytanii już możliwy, ale…
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
Covid-19 wystawił na próbę światową logistykę – czy to rozwinie nearshoring?
Co dalej z kierowcami i jak cyfryzacja wpłynie na ich rynek pracy?
Jak zarządzać łańcuchem dostaw po pandemii COVID-19?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Linie Emirates zwiększają ładowność, usuwając fotele z kabiny klasy ekonomiczne ...
DKV chce zwiększyć dostęp do strzeżonych parkingów dla aut ciężarowych
Kuehne+Nagel w Polsce podpisało wieloletni kontrakt z firmą Huel
CEVA Logistics rozpoczęła realizację planu ekspansji w Afryce
Pierwsze FLIRTy wjeżdżają na tory
Fracht FWO Polska dynamicznie rozwija transport morski kontenerów
GLS wprowadza na polski rynek rowery kurierskie
Innowacyjne rozwiązanie Hillebrand chroni beczki przed TCA w transporcie
Dachser Polska w nowej siedzibie w Strykowie k. Łodzi
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC