Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak zmienia się logistyka? Inspiracje z IV Forum Kobiet w Logistyce!

Jak w obecnych realiach rynkowych zmienia się logistyka i co jest najważniejsze dla firm w zarządzaniu rozwojem? Odpowiedzi można było znaleźć podczas IV Forum Kobiet w Logistyce, które odbyło się 25 maja 2015 r. w Jachrance pod hasłem „Inspiracje w logistyce”. W spotkaniu udział wzięło 130 uczestniczek i uczestników – kadra managerska polskiego świata logistyki. Spotkanie moderowała prof. Danuta Kisperska-Moroń z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. - Obserwując zmiany w świecie logistyki, pamiętam pierwsze kongresy logistyczne w latach 80., kiedy to w gronie uczestników byli prawie sami Panowie, a żony były ich osobami towarzyszącymi. Moją osobą towarzyszącą był mąż, co wzbudzało wówczas ogromne zdziwienie. Bardzo się cieszę, że dzisiaj jest tyle kobiet w logistyce. Więc wszystko idzie w dobrym kierunku – rozpoczęła żartobliwie spotkanie prof. Danuta Kisperska-Moroń.
Tegoroczne Forum Kobiet w Logistyce różniło się nieco od poprzednich edycji. Spotkanie podzielone zostało na dwie części – wystąpienia i pokazy oraz dyskusje i spotkania warsztatowe. Różnorodność wystąpień od prezentacji, poprzez filmy, grę aż po scenkę sytuacyjną i na końcu sesje panelowe oraz warsztaty, angażowało uczestników przez cały dzień od rana do wieczora. W trakcie przerw na uczestniczki czekały stoiska modowe Polskich Projektantów, Oceanic - dermokosmetologiczne oraz frankofońskiego podologa z Kliniki Ruchu, gdzie można było uzyskać indywidualne porady albo wziąć udział w warsztatach.
Największe wyzwania…
na zdj. prof. Halina BrdulakTradycyjnie już, Forum Kobiet w Logistyce zaczęło się od wystąpienia prof. Haliny Brdulak ze Szkoły Głównej Handlowej nt. „Kobiety w polskim świecie logistyki”, podczas którego dowiadujemy się jaki jest udział kobiet jako liderek w biznesie. W tym roku po raz pierwszy zostały przedstawione wyniki badania dotyczącego udziału kobiet w firmach logistycznych i ich wpływu na rozwój biznesu logistycznego. Za największe wyzwania w 2015 roku, Panie które wzięły udział w ankiecie, wskazały rozszerzenie rynków zbytu, wzrost udziału eksportu w sprzedaży i… rozwój osobisty! Osoby badane zgodziły się również, że coraz więcej firm i organizacji głośno mówi o potrzebie stawiania na różnorodność i dawania kobietom szans na bycie liderkami i menedżerkami, jednak aż 55 proc. ankietowanych w żaden sposób nie czuje, aby te deklaracje i hasła były wprowadzane w życie. Niemal co trzecia kobieta uważa, że jej pracodawca faworyzuje pracowników płci męskiej (głównie w firmach niemieckich i hiszpańskich) – mówiła prof. Halina Brdulak.
Breakthrough – czas na przełom
na zdj. Marta TęsiorowskaO tym, że logistyka potrzebuje zmian w zakresie różnorodności, mówiła również Marta Tęsiorowska, wiceprezes do spraw marketingu i komunikacji Prologis na Europę Środkowo – Wschodnią. - Stworzenie zróżnicowanego środowiska pracy sprzyjającego rozwojowi kobiet wymaga wspólnego mianownika między inicjatywami związanymi z różnorodnością oraz celami biznesowymi organizacji. Przywództwo uwzględniające różnorodność płci jest związane z pozytywną wydajnością społeczną. Dzisiaj klienci proszą firmy o dowody na różnorodność płci – mówiła Marta Tęsiorowska.
Etyka i compliance w biznesie
na zdj. Monika PachniakKolejnym wyzwaniem współczesnego świata logistyki jest etyka i compliance. Jak ważny jest temat etyki, i jak wiele wzbudza emocji pokazał warsztat pt. Być Fair Play - etyka i compliance w biznesie - poprowadzony w formie gry przez managerki z DB Schenker Logistics. Gra całkowicie pochłonęła uczestników, była fantastycznym doświadczeniem i pokazała na czym polega problematyka etyki, z jakimi dylematami musimy się mierzyć, jak oceniać sytuacje i ryzyka, które mogą wzbudzać wątpliwości. – Temat jest niezmiernie ważny nie tylko od strony prowadzenia samego biznesu. Firmy działające zgodnie z zasadami etyki i zgodnie z prawem, to firmy które są również dobrymi pracodawcami. Fundamentem etyki są zaangażowani pracownicy – mówiła wprowadzając uczestników do gry, Monika Pachniak-Radzińska, dyrektor rozwoju DB Schenker Logistics.

na zdj. Uczestniczki podczas gry DB Schenker

Nowozelandzki styl zarządzania
na zdj. Beata KrawczykCiekawe podejście do biznesu logistycznego zaprezentowali przedstawiciele Mainfreight Poland – spółki nowozelandzkiego globalnego operatora logistycznego. W strategii firmy jest działanie z myślą o skutkach, jakie może ono przynieść w perspektywie 100-letniej przyszłości. Beata Krawczyk, dyrektor zarządzająca spółką Mainfreight Poland, podczas swojej prezentacji mówiła - Nie boimy się marzyć, niemożliwe wcielamy w życie. Pracujemy globalnie, ale wszędzie kierujemy się tymi samymi zasadami i wartościami. Dla naszej firmy ważne jest, aby pracować z perspektywą długoletnią, a zarządzanie zawsze dotyczy przyszłości, dzięki czemu potrafimy dostrzec nowe możliwości o wiele wcześniej niż rynek. Oprócz przedstawicieli firmy, udział w wystąpieniu wzięły dzieci jej pracowników, które przekazały uczestnikom symbol przyszłości i rozwoju – żywe rośliny – papryczki. Ciekawie również zobrazowano 100-lenią wizję Mainfreight. Pokazano film z udziałem kilkuletnich przedszkolaków, których zapytano jak wyobrażają sobie samochody ciężarowe – odpowiedzi co do przyszłości transportu były mocno zaskakujące i bardzo pomysłowe.
I can’t get no satisfaction
na zdj. Tomasz Użarowski i Michał LutostańskiCzyli  o budowaniu lojalności we współczesnym marketingu mówili dr Michał Lutostański, team leader TNS Polska oraz Tomasz Użarowski, account director TNS Polska. Panowie w nietypowy sposób opowiedzieli o lojalności klienta, odgrywając scenkę z życia firmy kurierskiej. Morał z całej historii był taki, że lojalność klienta zaczyna się od pracownika i zależy w dużej mierze od jego satysfakcji z wykonywanej pracy.
na zdj. Ryszard PytelPierwszą część Forum zakończyły krótkie wystąpienia TNT Express oraz DataConsult, który stanowiły zajawkę case studies, kontynuowanych podczas sesji panelowej pt.  Rozwiązania w logistyce.  – Innowacja, głównie organizacyjna i instytucjonalna, nieodzownie łączy się z…. przełamywaniem oporu społecznego wynikającego z konserwatyzmu – mówił w swoim wystąpieniu nt. przygotowania zespołu do wdrożeń innowacyjnych Ryszard Pytel, prezes zarządu DataConsult.
Sesje panelowe
W drugiej części dnia, podczas sesji panelowych uczestnicy podzielili się na 3 grupy, Każdy z uczestników mógł wybrać jeden z zaproponowanych tematów:
- Przywództwo a kobiecy wizerunek z udziałem: Agnieszki Bilińskiej z Trusted Communication, Iwony Kossmann właścicieli marki Kossmann Fashion, Beaty Krawczyk z Mainfreight oraz Liane Philipsen – dyrektor sprzedaży na Europę Grupy Mainfreight.(na zdj. od prawej: Agnieszka Bilińska, Iwona Kossmann, Beata Krawczyk, Liane Philipsen)

- Rozwiązania w logistyce z udziałem: Dagmary Głowackiej, globalny dyrektor logistyki z Konsgberg Automotive, Katarzyny Fabiańskiej – Customer special air cargo services TNT Express oraz Ryszarda Pytla z DataConsult.

na zdj. Katarzyna Fabiańska

- CSR w logistyce z udziałem Julity Dąbrowskiej z Kalitero, Mirelli Panek-Owsiańskeij prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz prof. Danuty Kisperskiej-Moroń i dr Ewy Zamościńskiej z CSRInfo.
Sesje odbyły się formie dyskusji i case studies, podczas których uczestnicy mogli w mniejszych grupach omówić szczegółowo zaproponowane tematy.

IV Forum Kobiet w Logistyce zakończyło się uroczystą kolację, podczas której przyznano tytuł i wręczono statuetkę „Kobieta w Logistyce 2014” p. Annie Trzcińskiej – dyrektor logistyki i wiceprezes Complex IQ. Wieczór uświetnił pokaz mody - kolekcji biznesowej Kossmann Fashion z udziałem Iwony Kossmann.

Opr. Beata Trochymiak

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.