Jak w obecnych realiach rynkowych zmienia się logistyka i co jest najważniejsze dla firm w zarządzaniu rozwojem? Odpowiedzi można było znaleźć podczas IV Forum Kobiet w Logistyce, które odbyło się 25 maja 2015 r. w Jachrance pod hasłem „Inspiracje w logistyce”. W spotkaniu udział wzięło 130 uczestniczek i uczestników – kadra managerska polskiego świata logistyki. Spotkanie moderowała prof. Danuta Kisperska-Moroń z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. - Obserwując zmiany w świecie logistyki, pamiętam pierwsze kongresy logistyczne w latach 80., kiedy to w gronie uczestników byli prawie sami Panowie, a żony były ich osobami towarzyszącymi. Moją osobą towarzyszącą był mąż, co wzbudzało wówczas ogromne zdziwienie. Bardzo się cieszę, że dzisiaj jest tyle kobiet w logistyce. Więc wszystko idzie w dobrym kierunku – rozpoczęła żartobliwie spotkanie prof. Danuta Kisperska-Moroń.
Tegoroczne Forum Kobiet w Logistyce różniło się nieco od poprzednich edycji. Spotkanie podzielone zostało na dwie części – wystąpienia i pokazy oraz dyskusje i spotkania warsztatowe. Różnorodność wystąpień od prezentacji, poprzez filmy, grę aż po scenkę sytuacyjną i na końcu sesje panelowe oraz warsztaty, angażowało uczestników przez cały dzień od rana do wieczora. W trakcie przerw na uczestniczki czekały stoiska modowe Polskich Projektantów, Oceanic - dermokosmetologiczne oraz frankofońskiego podologa z Kliniki Ruchu, gdzie można było uzyskać indywidualne porady albo wziąć udział w warsztatach.
Największe wyzwania…Tradycyjnie już, Forum Kobiet w Logistyce zaczęło się od wystąpienia prof. Haliny Brdulak ze Szkoły Głównej Handlowej nt. „Kobiety w polskim świecie logistyki”, podczas którego dowiadujemy się jaki jest udział kobiet jako liderek w biznesie. W tym roku po raz pierwszy zostały przedstawione wyniki badania dotyczącego udziału kobiet w firmach logistycznych i ich wpływu na rozwój biznesu logistycznego. Za największe wyzwania w 2015 roku, Panie które wzięły udział w ankiecie, wskazały rozszerzenie rynków zbytu, wzrost udziału eksportu w sprzedaży i… rozwój osobisty! Osoby badane zgodziły się również, że coraz więcej firm i organizacji głośno mówi o potrzebie stawiania na różnorodność i dawania kobietom szans na bycie liderkami i menedżerkami, jednak aż 55 proc. ankietowanych w żaden sposób nie czuje, aby te deklaracje i hasła były wprowadzane w życie. Niemal co trzecia kobieta uważa, że jej pracodawca faworyzuje pracowników płci męskiej (głównie w firmach niemieckich i hiszpańskich) – mówiła prof. Halina Brdulak.
Breakthrough – czas na przełomO tym, że logistyka potrzebuje zmian w zakresie różnorodności, mówiła również Marta Tęsiorowska, wiceprezes do spraw marketingu i komunikacji Prologis na Europę Środkowo – Wschodnią. - Stworzenie zróżnicowanego środowiska pracy sprzyjającego rozwojowi kobiet wymaga wspólnego mianownika między inicjatywami związanymi z różnorodnością oraz celami biznesowymi organizacji. Przywództwo uwzględniające różnorodność płci jest związane z pozytywną wydajnością społeczną. Dzisiaj klienci proszą firmy o dowody na różnorodność płci – mówiła Marta Tęsiorowska.
Etyka i compliance w biznesieKolejnym wyzwaniem współczesnego świata logistyki jest etyka i compliance. Jak ważny jest temat etyki, i jak wiele wzbudza emocji pokazał warsztat pt. Być Fair Play - etyka i compliance w biznesie - poprowadzony w formie gry przez managerki z DB Schenker Logistics. Gra całkowicie pochłonęła uczestników, była fantastycznym doświadczeniem i pokazała na czym polega problematyka etyki, z jakimi dylematami musimy się mierzyć, jak oceniać sytuacje i ryzyka, które mogą wzbudzać wątpliwości. – Temat jest niezmiernie ważny nie tylko od strony prowadzenia samego biznesu. Firmy działające zgodnie z zasadami etyki i zgodnie z prawem, to firmy które są również dobrymi pracodawcami. Fundamentem etyki są zaangażowani pracownicy – mówiła wprowadzając uczestników do gry, Monika Pachniak-Radzińska, dyrektor rozwoju DB Schenker Logistics.
Nowozelandzki styl zarządzaniaCiekawe podejście do biznesu logistycznego zaprezentowali przedstawiciele Mainfreight Poland – spółki nowozelandzkiego globalnego operatora logistycznego. W strategii firmy jest działanie z myślą o skutkach, jakie może ono przynieść w perspektywie 100-letniej przyszłości. Beata Krawczyk, dyrektor zarządzająca spółką Mainfreight Poland, podczas swojej prezentacji mówiła - Nie boimy się marzyć, niemożliwe wcielamy w życie. Pracujemy globalnie, ale wszędzie kierujemy się tymi samymi zasadami i wartościami. Dla naszej firmy ważne jest, aby pracować z perspektywą długoletnią, a zarządzanie zawsze dotyczy przyszłości, dzięki czemu potrafimy dostrzec nowe możliwości o wiele wcześniej niż rynek. Oprócz przedstawicieli firmy, udział w wystąpieniu wzięły dzieci jej pracowników, które przekazały uczestnikom symbol przyszłości i rozwoju – żywe rośliny – papryczki. Ciekawie również zobrazowano 100-lenią wizję Mainfreight. Pokazano film z udziałem kilkuletnich przedszkolaków, których zapytano jak wyobrażają sobie samochody ciężarowe – odpowiedzi co do przyszłości transportu były mocno zaskakujące i bardzo pomysłowe.
I can’t get no satisfactionCzyli o budowaniu lojalności we współczesnym marketingu mówili dr Michał Lutostański, team leader TNS Polska oraz Tomasz Użarowski, account director TNS Polska. Panowie w nietypowy sposób opowiedzieli o lojalności klienta, odgrywając scenkę z życia firmy kurierskiej. Morał z całej historii był taki, że lojalność klienta zaczyna się od pracownika i zależy w dużej mierze od jego satysfakcji z wykonywanej pracy.
Pierwszą część Forum zakończyły krótkie wystąpienia TNT Express oraz DataConsult, który stanowiły zajawkę case studies, kontynuowanych podczas sesji panelowej pt. Rozwiązania w logistyce. – Innowacja, głównie organizacyjna i instytucjonalna, nieodzownie łączy się z…. przełamywaniem oporu społecznego wynikającego z konserwatyzmu – mówił w swoim wystąpieniu nt. przygotowania zespołu do wdrożeń innowacyjnych Ryszard Pytel, prezes zarządu DataConsult.
Sesje panelowe
W drugiej części dnia, podczas sesji panelowych uczestnicy podzielili się na 3 grupy, Każdy z uczestników mógł wybrać jeden z zaproponowanych tematów:
- Przywództwo a kobiecy wizerunek z udziałem: Agnieszki Bilińskiej z Trusted Communication, Iwony Kossmann właścicieli marki Kossmann Fashion, Beaty Krawczyk z Mainfreight oraz Liane Philipsen – dyrektor sprzedaży na Europę Grupy Mainfreight.
- Rozwiązania w logistyce z udziałem: Dagmary Głowackiej, globalny dyrektor logistyki z Konsgberg Automotive, Katarzyny Fabiańskiej – Customer special air cargo services TNT Express oraz Ryszarda Pytla z DataConsult.
- CSR w logistyce z udziałem Julity Dąbrowskiej z Kalitero, Mirelli Panek-Owsiańskeij prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz prof. Danuty Kisperskiej-Moroń i dr Ewy Zamościńskiej z CSRInfo.
Sesje odbyły się formie dyskusji i case studies, podczas których uczestnicy mogli w mniejszych grupach omówić szczegółowo zaproponowane tematy.
IV Forum Kobiet w Logistyce zakończyło się uroczystą kolację, podczas której przyznano tytuł i wręczono statuetkę „Kobieta w Logistyce 2014” p. Annie Trzcińskiej – dyrektor logistyki i wiceprezes Complex IQ. Wieczór uświetnił pokaz mody - kolekcji biznesowej Kossmann Fashion z udziałem Iwony Kossmann.
Opr. Beata Trochymiak