Konto pracodawcy


Elżbieta Przysowa-Chodań - 20 lat w spedycji lotniczej M&M air sea cargo

Elżbieta Przysowa - Chodań, kierownik działu spedycji importu lotniczego M&M air sea cargo S.A.
(na zdj. od lewej: Marek Ziemniewicz, Elżbieta Przysowa-Chodań oraz Wojciech Łyżwiński)
Pani Elżbieta Przysowa-Chodań obchodzi w tym roku 20-lecie pracy w spedycji. Do branży trafiła tuż po studiach w 1993 r.  Kiedy ukończyła Wydział Transportu, specjalność sterowanie ruchem w transporcie kolejowym na Politechnice Radomskiej, szukała zatrudnienia w tym też kierunku, w firmie związanej z transportem kolejowym. – Nawiązałam kontakt z firmą M&M Militzer & Muench Sp. z o.o. i dzięki wsparciu ówczesnego prezesa firmy, prof. Wojciecha Paprockiego (za co do dzisiaj jest ogromnie wdzięczna), znalazła swoje miejsce w jej strukturach.

Obawiałam się trochę tej pracy, z racji tego, że kończyłam transport kolejowy, a
zaproponowano mi miejsce w nowo otwartym oddziale lotniczym M&M. Była to jednak szansa wejścia do branży TSL, więc przyjęłam propozycję - wspomina p. Elżbieta Chodań.
Firma szybko się rozwijała, a wraz z nią kariera p. Elżbiety. - Po rozpoczęciu pracy w oddziale lotniczym na warszawskim Terminalu Cargo, firma dopiero co zaczynała rozkręcać działalność spedycyjną, a jej trzonem była agencja celna, w której to właśnie rozpoczęłam pracę. W ciągu roku zdałam egzamin na agenta celnego. Moje pierwsze lata w firmie to lata związane z odprawami celnymi i sukcesywnie wraz z rozwojem firmy, awansowałam na kierownika agencji celnej - mówi Elżbieta Chodań o swoich pierwszych doświadczeniach i pierwszym awansie. Na tym stanowisku przepracowała do 1999 r., po czym z uwagi na urlop macierzyński wyłączyła się z życia zawodowego na kilka miesięcy, a po powrocie otrzymała nowe zadanie - rozwój działu spedycji importu lotniczego i stanowisko kierownika tego działu. - Miałam stworzyć cały dział importu od początku. Przyznam, że sprawnie mi to wszystko poszło, a też i nowy obszar pracy spodobał mi się bardzo. W międzyczasie pełniłam też obowiązki koordynatora działu sprzedaży, audytora wewnętrznego i wykonywałam różne niezbędne w organizacji prace - wylicza p. Elżbieta.
 
Na pytanie: jeśli miałaby porównać spedycję wczoraj a dzisiaj, jakie zmiany zaszły? Odpowiada - Dzisiaj, to zupełnie inny świat. Kiedyś podstawą sprawnie zrealizowanego międzynarodowego procesu transportowego , w znacznym stopniu stanowiła sprawna odprawa celna. Dzisiaj, sprawna organizacja dostawy od drzwi pod drzwi jest kluczem do sukcesu, a cło jest tylko uzupełnieniem tej usługi - mówi p. Elżbieta. - Jak wspominam początki swojej pracy i porównam siebie z młodymi ludźmi w obecnym czasie, to różnica, którą dostrzegam, jest taka, że dzisiejsza młodzież zbyt często opiera swoja wiedzę o informacje z internetu (zawierającą często merytoryczne błędy). Kiedyś trzeba było zdobyć wiedzę z książek, czasopism branżowych, a przede wszystkim, od doświadczonych kolegów. Z drugiej strony młodzi ludzie są bardziej otwarci na świat, znają lepiej języki obce, lubią też nawiązywać nowe kontakty. Przy czym, z praktycznego punktu widzenia, są też mniej dokładni i często maja kłopot z koncentracja i zrozumieniem definicji i ogólnych procesów, które rządzą handlem międzynarodowym. Swoje doświadczenie budowałam krok po kroku zgłębiając tajniki spedycji i transportu lotniczego. Swoim młodszym kolegom tłumaczę dzisiaj na czym polegają te procesy, bo bez zrozumienia chociażby jak działają gotowe formuły handlowe np. Incoterms 2010, nie mają szans na rozwój i sprawną oraz poprawną realizację procesów spedycyjnych - dodaje.
 
Pani Elżbieta obecnie działa w dwuosobowym zespole, ale w przeszłości zarządzała zespołami od kilku do kilkunastu osób. W tej chwili koncentruje się na imporcie lotniczym, wspomaga swoją wiedzą i doświadczeniem inne biura M&M air sea cargo we Wrocławiu i Krakowie. A co uważa za swój największy sukces? - Niewątpliwie sukcesem jest to, że trafiłam do firmy, która pozwoliła rozwinąć się zawodowo i prywatnie. Zarząd pozwolił mi zdobyć nowe kompetencje i docenił  moje zaangażowanie. Przyznam, że prezes firmy, Pan Wojciech Łyżwiński odegrał w tym nadrzędną rolę, był (i nadal jest) moim mentorem - mówi p. Elżbieta.
 
Poza pracą, stara się wyciszyć i jak sama o sobie mówi - generalnie jestem osobą dosyć statyczną - lubi oglądać polskie, stare filmy, czytać literaturę fantasy i jest miłośniczką prozy Agathy Christie. - Nic mnie tak nie relaksuje, jak stare, dobre kryminały - mówi z uśmiechem. Na pytanie, gdyby nie logistyka, to co by to było, odpowiada: zmiana musiałaby być radykalna, poza spedycją i transportem interesuję się, w szerokim tego słowa znaczeniu, człowiekiem i jego funkcjonowaniem w społeczeństwie. Z racji tego, że ukończyłam techniczny kierunek studiów, zawsze gdzieś tęskniłam za przedmiotami humanistycznymi, więc może socjologia - podsumowuje.
 
Opr. Beata Trochymiak
 
kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy akcyzowa pułapka wstrząśnie branżą olejów smarowych?
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
IKEA uruchomiła w Polsce nowy magazyn tranzytowy
Port Gdańsk w pierwszej 20 portów europejskich
Renault Trucks Polska wprowadza nową aplikację ONSIGHT CONNECT do diagnozy usterek ...
Hillebrand rozwija zrównoważone łańcuchy dostaw dla branży beverage
DHL Express dołącza do swojej floty nowe frachtowce Boeing 767-300 Freighters
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC