Dodaj ogłoszenie o pracy


Elżbieta Przysowa-Chodań - 20 lat w spedycji lotniczej M&M air sea cargo

Elżbieta Przysowa - Chodań, kierownik działu spedycji importu lotniczego M&M air sea cargo S.A.
(na zdj. od lewej: Marek Ziemniewicz, Elżbieta Przysowa-Chodań oraz Wojciech Łyżwiński)
Pani Elżbieta Przysowa-Chodań obchodzi w tym roku 20-lecie pracy w spedycji. Do branży trafiła tuż po studiach w 1993 r.  Kiedy ukończyła Wydział Transportu, specjalność sterowanie ruchem w transporcie kolejowym na Politechnice Radomskiej, szukała zatrudnienia w tym też kierunku, w firmie związanej z transportem kolejowym. – Nawiązałam kontakt z firmą M&M Militzer & Muench Sp. z o.o. i dzięki wsparciu ówczesnego prezesa firmy, prof. Wojciecha Paprockiego (za co do dzisiaj jest ogromnie wdzięczna), znalazła swoje miejsce w jej strukturach.

Obawiałam się trochę tej pracy, z racji tego, że kończyłam transport kolejowy, a
zaproponowano mi miejsce w nowo otwartym oddziale lotniczym M&M. Była to jednak szansa wejścia do branży TSL, więc przyjęłam propozycję - wspomina p. Elżbieta Chodań.
Firma szybko się rozwijała, a wraz z nią kariera p. Elżbiety. - Po rozpoczęciu pracy w oddziale lotniczym na warszawskim Terminalu Cargo, firma dopiero co zaczynała rozkręcać działalność spedycyjną, a jej trzonem była agencja celna, w której to właśnie rozpoczęłam pracę. W ciągu roku zdałam egzamin na agenta celnego. Moje pierwsze lata w firmie to lata związane z odprawami celnymi i sukcesywnie wraz z rozwojem firmy, awansowałam na kierownika agencji celnej - mówi Elżbieta Chodań o swoich pierwszych doświadczeniach i pierwszym awansie. Na tym stanowisku przepracowała do 1999 r., po czym z uwagi na urlop macierzyński wyłączyła się z życia zawodowego na kilka miesięcy, a po powrocie otrzymała nowe zadanie - rozwój działu spedycji importu lotniczego i stanowisko kierownika tego działu. - Miałam stworzyć cały dział importu od początku. Przyznam, że sprawnie mi to wszystko poszło, a też i nowy obszar pracy spodobał mi się bardzo. W międzyczasie pełniłam też obowiązki koordynatora działu sprzedaży, audytora wewnętrznego i wykonywałam różne niezbędne w organizacji prace - wylicza p. Elżbieta.
 
Na pytanie: jeśli miałaby porównać spedycję wczoraj a dzisiaj, jakie zmiany zaszły? Odpowiada - Dzisiaj, to zupełnie inny świat. Kiedyś podstawą sprawnie zrealizowanego międzynarodowego procesu transportowego , w znacznym stopniu stanowiła sprawna odprawa celna. Dzisiaj, sprawna organizacja dostawy od drzwi pod drzwi jest kluczem do sukcesu, a cło jest tylko uzupełnieniem tej usługi - mówi p. Elżbieta. - Jak wspominam początki swojej pracy i porównam siebie z młodymi ludźmi w obecnym czasie, to różnica, którą dostrzegam, jest taka, że dzisiejsza młodzież zbyt często opiera swoja wiedzę o informacje z internetu (zawierającą często merytoryczne błędy). Kiedyś trzeba było zdobyć wiedzę z książek, czasopism branżowych, a przede wszystkim, od doświadczonych kolegów. Z drugiej strony młodzi ludzie są bardziej otwarci na świat, znają lepiej języki obce, lubią też nawiązywać nowe kontakty. Przy czym, z praktycznego punktu widzenia, są też mniej dokładni i często maja kłopot z koncentracja i zrozumieniem definicji i ogólnych procesów, które rządzą handlem międzynarodowym. Swoje doświadczenie budowałam krok po kroku zgłębiając tajniki spedycji i transportu lotniczego. Swoim młodszym kolegom tłumaczę dzisiaj na czym polegają te procesy, bo bez zrozumienia chociażby jak działają gotowe formuły handlowe np. Incoterms 2010, nie mają szans na rozwój i sprawną oraz poprawną realizację procesów spedycyjnych - dodaje.
 
Pani Elżbieta obecnie działa w dwuosobowym zespole, ale w przeszłości zarządzała zespołami od kilku do kilkunastu osób. W tej chwili koncentruje się na imporcie lotniczym, wspomaga swoją wiedzą i doświadczeniem inne biura M&M air sea cargo we Wrocławiu i Krakowie. A co uważa za swój największy sukces? - Niewątpliwie sukcesem jest to, że trafiłam do firmy, która pozwoliła rozwinąć się zawodowo i prywatnie. Zarząd pozwolił mi zdobyć nowe kompetencje i docenił  moje zaangażowanie. Przyznam, że prezes firmy, Pan Wojciech Łyżwiński odegrał w tym nadrzędną rolę, był (i nadal jest) moim mentorem - mówi p. Elżbieta.
 
Poza pracą, stara się wyciszyć i jak sama o sobie mówi - generalnie jestem osobą dosyć statyczną - lubi oglądać polskie, stare filmy, czytać literaturę fantasy i jest miłośniczką prozy Agathy Christie. - Nic mnie tak nie relaksuje, jak stare, dobre kryminały - mówi z uśmiechem. Na pytanie, gdyby nie logistyka, to co by to było, odpowiada: zmiana musiałaby być radykalna, poza spedycją i transportem interesuję się, w szerokim tego słowa znaczeniu, człowiekiem i jego funkcjonowaniem w społeczeństwie. Z racji tego, że ukończyłam techniczny kierunek studiów, zawsze gdzieś tęskniłam za przedmiotami humanistycznymi, więc może socjologia - podsumowuje.
 
Opr. Beata Trochymiak
 
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.