Dodaj ogłoszenie o pracy


Coraz więcej kobiet w logistyce?

Zapytaliśmy kilka firm logistycznych - jakie jest zainteresowanie pracą w logistyce, czy na ogłoszenia o pracę odpowiada więcej kobiet czy mężczyzn. Okazało się, że zainteresowanie kobiet pracą w logistyce jest całkiem spore i coraz więcej pań chce związać swoje życie zawodowe z usługami logistycznymi, transportowymi i spedycyjnymi.

- Do prowadzonych przez nas projektów napływa podobna liczba zgłoszeń zarówno ze strony kobiet jak i mężczyzn. Stosunek procentowy kobiet i mężczyzn w poszczególnych jednostkach DB Schenker Logistics jest w dużej mierze uzależniony od charakteru pracy. Do pracy na stanowiskach operacyjnych w magazynach i terminalach zgłaszają się głównie mężczyźni, natomiast kobiety częściej aplikują do pracy biurowej, administracji, marketingu, zarządzania procesami, działów analiz itp. Oczywiście nie jest to reguła, zdarzają się panie pracujące w magazynach bądź kierujące samochodami ciężarowymi - mówi Dorota Michalec dyrektor polityki personalnej Schenker Sp. z o.o.

Patrząc na statystyki zatrudnienia, w branży szeroko rozumianej logistyki, sytuacja jeśli chodzi o zatrudnienie kobiet nie wygląda najgorzej. W niektórych firmach przekracza nawet 50 proc. Na przykład w Rhenus Logistics na 615 zatrudnionych pracowników, 315 to kobiety, z tego 145 to pracujących na stanowiskach biurowo/ handlowo/ operacyjnych, a 170 na stanowiskach fizycznych.
- W ciągu ostatniego roku liczba kobiet zatrudnionych w Rhenus Logistics znacznie wzrosła. Wiąże się to bezpośrednio z projektem, który uruchomiliśmy w ubiegłym roku, w Goleniowie pod Szczecinem. Natomiast przy zatrudnianiu, Rhenus Logistics nie prowadzi analizy dostarczanych CV pod kątem płci kandydatów. Głównym wyznacznikiem  w procesie rekrutacji jest dla nas poziom kompetencji i umiejętności. Chociaż czasem specyfika branży klienta może rzutować na profil, wiek czy płeć osób zatrudnionych. Tak jest np. w przypadku centrum dystrybucyjnego w Goleniowie pod Szczecinem, gdzie zajmujemy się obsługą jednego z klientów z branży fashion. Są to głównie drobne przedmioty, które kobiety lepiej znają i umieją obchodzić się z nimi delikatniej. Stąd większość zatrudnionych w Goleniowie pracowników to kobiety - mówi Marta Kunikowska, business development manager Rhenus Logistics SA.

Z kolei w DB Schenker Logistics pracują obecnie 644 kobiety. Stanowi to 37 proc. wszystkich pracowników. Na przestrzeni ostatnich trzech lat liczba zatrudnionych kobiet utrzymuje się na tym samym poziomie z nieznaczną tendencję wzrostową. - W naszej firmie na stanowiskach magazynowych i terminalowych pracuje blisko 20 kobiet, natomiast ponad 600 w administracji. Na stanowiskach kierowniczych - od koordynatora działu do dyrektora zatrudniamy 83 kobiety - co stanowi około 41 proc. wszystkich osób na stanowiskach kierowniczych w DB Schenker Logistics - wymienia Dorota Michalec.

Różnorodność w kulturze organizacji
Panuje przekonanie, że kobietom ciężko też przebić się w awansie na stanowiska kierownicze. O ile przy stanowiskach wyższego szczebla, można się z tym zgodzić (niespełna 10 proc. kobiet zasiada w zarządach firm), o tyle już na stanowiskach menadżerskich średniego szczebla, sytuacja wygląda o wiele lepiej. Firmy zwracają też dużą uwagę na zachowanie  różnorodności w swoich organizacjach.
- Warto zwrócić również uwagę, na rozwój pracowników już po zatrudnieniu w firmie. Przyglądamy się kwestiom różnorodności nie tylko podczas procesu rekrutacji, ale także realizując nasze wewnętrzne projekty firmowe, np. Szkołę Liderów czy Szkołę Młodych. W rekrutacji do Szkoły Liderów, dedykowanej kluczowym menedżerom w naszej firmie, zgłosiła równa liczba kandydatów każdej płci, w kolejnym etapie projektu proporcje te zostały również zachowane. Natomiast w Szkole Młodych, która służy rozwojowi kompetencji młodych pracowników z wyższym wykształceniem, uczestniczy dwukrotnie więcej mężczyzn niż kobiet - mówi Dorota Michalec z DB Schenker Logistics.

Kto szybciej awansuje?
- W Rhenus Logistics nie dzielimy dążeń do awansów i ścieżek kariery według płci. Praca u nas to wypadkowa kompetencji, umiejętności, optymizmu i czynników personalnych, które w żadnym stopniu nie zależą od płci - mówi Marta Kunikowska z Rhenus Logistics SA.
Kobiety, jak i mężczyźni przeważnie świadomie budują swoją ścieżkę kariery i mają równe szanse na awans.
- Tworzymy programy i pakiety szkoleń, które są adresowane do pracowników naszej firmy w różnym wieku i różnej płci. Celem jest skuteczniejsze wdrażanie w życie elementów strategii biznesowej firmy oraz wsparcie rozwoju pracowników i doskonalenie umiejętności przydatnych w życiu zawodowym i osobistym. Np. rekrutacja do Szkoły Liderów pokazała, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni na stanowiskach menedżerskich, mają dużą wiedzę, doświadczenie, angażują się w realizowanie swoich obowiązków, są ambitni i proaktywni. Zauważamy jednak, że kobiety częściej rezygnują z kariery i odmawiają np. przyjęcia awansu, który wiązałby się częstszymi wyjazdami służbowymi, z uwagi na fakt obowiązków rodzinnych. Mężczyźni rzadziej kierują się podobnymi motywacjami. To sprawia, że procentowy udział kobiet w awansach firmowych jest mniejszy – szacunkowe proporcje to 60 (panowie): 40 (panie) - podsumowuje Dorota Michalec z DB Schenker Logistics.

Opr. Anna Galewska

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.