Zapytaliśmy kilka firm logistycznych - jakie jest zainteresowanie pracą w logistyce, czy na ogłoszenia o pracę odpowiada więcej kobiet czy mężczyzn. Okazało się, że zainteresowanie kobiet pracą w logistyce jest całkiem spore i coraz więcej pań chce związać swoje życie zawodowe z usługami logistycznymi, transportowymi i spedycyjnymi.
- Do prowadzonych przez nas projektów napływa podobna liczba zgłoszeń zarówno ze strony kobiet jak i mężczyzn. Stosunek procentowy kobiet i mężczyzn w poszczególnych jednostkach DB Schenker Logistics jest w dużej mierze uzależniony od charakteru pracy. Do pracy na stanowiskach operacyjnych w magazynach i terminalach zgłaszają się głównie mężczyźni, natomiast kobiety częściej aplikują do pracy biurowej, administracji, marketingu, zarządzania procesami, działów analiz itp. Oczywiście nie jest to reguła, zdarzają się panie pracujące w magazynach bądź kierujące samochodami ciężarowymi - mówi Dorota Michalec dyrektor polityki personalnej Schenker Sp. z o.o.
Patrząc na statystyki zatrudnienia, w branży szeroko rozumianej logistyki, sytuacja jeśli chodzi o zatrudnienie kobiet nie wygląda najgorzej. W niektórych firmach przekracza nawet 50 proc. Na przykład w Rhenus Logistics na 615 zatrudnionych pracowników, 315 to kobiety, z tego 145 to pracujących na stanowiskach biurowo/ handlowo/ operacyjnych, a 170 na stanowiskach fizycznych.
- W ciągu ostatniego roku liczba kobiet zatrudnionych w Rhenus Logistics znacznie wzrosła. Wiąże się to bezpośrednio z projektem, który uruchomiliśmy w ubiegłym roku, w Goleniowie pod Szczecinem. Natomiast przy zatrudnianiu, Rhenus Logistics nie prowadzi analizy dostarczanych CV pod kątem płci kandydatów. Głównym wyznacznikiem w procesie rekrutacji jest dla nas poziom kompetencji i umiejętności. Chociaż czasem specyfika branży klienta może rzutować na profil, wiek czy płeć osób zatrudnionych. Tak jest np. w przypadku centrum dystrybucyjnego w Goleniowie pod Szczecinem, gdzie zajmujemy się obsługą jednego z klientów z branży fashion. Są to głównie drobne przedmioty, które kobiety lepiej znają i umieją obchodzić się z nimi delikatniej. Stąd większość zatrudnionych w Goleniowie pracowników to kobiety - mówi Marta Kunikowska, business development manager Rhenus Logistics SA.
Z kolei w DB Schenker Logistics pracują obecnie 644 kobiety. Stanowi to 37 proc. wszystkich pracowników. Na przestrzeni ostatnich trzech lat liczba zatrudnionych kobiet utrzymuje się na tym samym poziomie z nieznaczną tendencję wzrostową. - W naszej firmie na stanowiskach magazynowych i terminalowych pracuje blisko 20 kobiet, natomiast ponad 600 w administracji. Na stanowiskach kierowniczych - od koordynatora działu do dyrektora zatrudniamy 83 kobiety - co stanowi około 41 proc. wszystkich osób na stanowiskach kierowniczych w DB Schenker Logistics - wymienia Dorota Michalec.
Różnorodność w kulturze organizacji
Panuje przekonanie, że kobietom ciężko też przebić się w awansie na stanowiska kierownicze. O ile przy stanowiskach wyższego szczebla, można się z tym zgodzić (niespełna 10 proc. kobiet zasiada w zarządach firm), o tyle już na stanowiskach menadżerskich średniego szczebla, sytuacja wygląda o wiele lepiej. Firmy zwracają też dużą uwagę na zachowanie różnorodności w swoich organizacjach.
- Warto zwrócić również uwagę, na rozwój pracowników już po zatrudnieniu w firmie. Przyglądamy się kwestiom różnorodności nie tylko podczas procesu rekrutacji, ale także realizując nasze wewnętrzne projekty firmowe, np. Szkołę Liderów czy Szkołę Młodych. W rekrutacji do Szkoły Liderów, dedykowanej kluczowym menedżerom w naszej firmie, zgłosiła równa liczba kandydatów każdej płci, w kolejnym etapie projektu proporcje te zostały również zachowane. Natomiast w Szkole Młodych, która służy rozwojowi kompetencji młodych pracowników z wyższym wykształceniem, uczestniczy dwukrotnie więcej mężczyzn niż kobiet - mówi Dorota Michalec z DB Schenker Logistics.
Kto szybciej awansuje?
- W Rhenus Logistics nie dzielimy dążeń do awansów i ścieżek kariery według płci. Praca u nas to wypadkowa kompetencji, umiejętności, optymizmu i czynników personalnych, które w żadnym stopniu nie zależą od płci - mówi Marta Kunikowska z Rhenus Logistics SA.
Kobiety, jak i mężczyźni przeważnie świadomie budują swoją ścieżkę kariery i mają równe szanse na awans.
- Tworzymy programy i pakiety szkoleń, które są adresowane do pracowników naszej firmy w różnym wieku i różnej płci. Celem jest skuteczniejsze wdrażanie w życie elementów strategii biznesowej firmy oraz wsparcie rozwoju pracowników i doskonalenie umiejętności przydatnych w życiu zawodowym i osobistym. Np. rekrutacja do Szkoły Liderów pokazała, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni na stanowiskach menedżerskich, mają dużą wiedzę, doświadczenie, angażują się w realizowanie swoich obowiązków, są ambitni i proaktywni. Zauważamy jednak, że kobiety częściej rezygnują z kariery i odmawiają np. przyjęcia awansu, który wiązałby się częstszymi wyjazdami służbowymi, z uwagi na fakt obowiązków rodzinnych. Mężczyźni rzadziej kierują się podobnymi motywacjami. To sprawia, że procentowy udział kobiet w awansach firmowych jest mniejszy – szacunkowe proporcje to 60 (panowie): 40 (panie) - podsumowuje Dorota Michalec z DB Schenker Logistics.
Opr. Anna Galewska