Konto pracodawcy


Kobiety rozbijają "szklany sufit" w firmach logistycznych?




Jak pokazują światowe badania, niespełna 10 proc. pań zasiada w zarządach spółek logistycznych, a ich zatrudnienie w branży wynosi poniżej 30 proc. Przyglądając się sytuacji w Polsce, można powiedzieć, że znacznie zawyżamy te statystyki. Jeśli chodzi o role przywódcze na szczeblu zarządów, to faktycznie tutaj też nie mamy czym się pochwalić i nie przekraczamy średniej ogólnoświatowej, ale na pewno znacznie więcej kobiet zajmuje stanowiska kierownicze średniego szczebla. Generalnie, zatrudnienie kobiet w firmach logistycznych działających na polskim rynku wynosi od 30 do 60 proc.
Prowadząc rozmowy w ramach cyklu "Kobiety w logistyce" mam wrażenie, że siła zawodowa płci pięknej w branży TSL jest na dość wysokiej pozycji i panie coraz chętniej sięgają po awanse, coraz chętniej podejmują się przywództwa i nie boją się rywalizacji z mężczyznami. Należy tylko cieszyć się i dalej wspierać rozwój tego pozytywnego trendu.

Nie tak różowo w tej logistyce
Jednakże jak wskazuję badania Europhia Consulting Global Supply Chain Human Resources Research*, dotyczące zatrudnienia i pozycji kobiet w logistyce, panie nie mają w niej łatwego życia. W badaniu udział wzięło ponad 1100 specjalistów z logistyki reprezentujących firmy z całego świata (kobiety i mężczyźni). Jak podają autorzy raportu, patrząc na średnie wynagrodzenie kobiet na całym świecie, ich pensje są o 23 proc. niższe od ich kolegów. Badania wyraźnie pokazały też, że w większości firm działających w sektorze usług logistycznych i łańcucha dostaw, kobiety stanowią mniej niż 30 proc. ogółu zatrudnionych. Na poziomie zarządzania, udział kobiet jest jeszcze niższy, bo mniej niż 10 proc.

Powoli, ale zmiany są widoczne
Pocieszające jest to, że prawie trzy czwarte zatrudnionych w logistyce, uważa że szanse kobiet na  rozwój kariery w logistyce są lepsze dzisiaj, niż kiedykolwiek przed tym. Oczywiście różnie to wygląda w poszczególnych regionach świata. Prawie połowa specjalistów z logistyki i łańcucha dostaw uważa, że praca w logistyce i w łańcuchach dostaw jest trudniejsza dla kobiet niż dla mężczyzn. 60 proc. jest przekonanych, że kobiety muszą wykazać się większą wydajnością, aby udowodnić swoje kompetencje w rywalizacji o awans. Również tyle samo specjalistów z  logistyki ma poczucie, że mężczyźni są częściej brani pod uwagę na stanowiska kierownicze niż ich koleżanki, które posiadają równorzędne kwalifikacje (tak wskazało 40 proc. mężczyzn i 69 proc. kobiet biorących udział w badaniu).

Kobiecy styl zarządzania?
Co więcej około dwie trzecie specjalistów w logistyce, uważa, że kobiety mają inny styl zarządzania łańcuchami dostaw w porównaniu do mężczyzn. Ale, 71 proc. osób, jednocześnie zaznaczyło, że różnice w sposobie zarządzania kobiet i mężczyzn są korzystne dla spółek.
Niektórzy jednak tkwią nadal w przekonaniu, że kobiecy styl zarządzania jest za "miękki" i to powoduje, że kobiety nie są tak skutecznymi przywódcami w logistyce i transporcie jak mężczyźni.  Kobiety z kolei zwracają uwagę, że mężczyźni rywalizują z nimi o wiele bardziej niż ze swoimi kolegami o awans, albo pozycję lidera. Być może takie przekonanie wynika po części z tego, że nadal zbyt słabo promuje się kobiety w logistyce i to już począwszy od poziomu edukacji. Uczelnie i szkoły kształcące w zawodach logistycznych za słabo promują kobiety, które wchodzą na rynek pracy. Tylko 27 proc. specjalistów logistycznych, uważa że szkoły i uniwersytety zwracają uwagę na ten problem i pomagają w promowaniu kobiet. Ze strony przedsiębiorców też nie ma szczególnego wsparcia, zaledwie 21 proc. respondentów stwierdziło, że przedsiębiorcy wspierają kobiety w rozwoju zawodowym i ich promocji w logistyce.

Logistyka na tle rynku
Porównując logistykę do innych branż, trzeba przyznać, że nie wypada zbyt dobrze. O wiele więcej kobiet znajduje zatrudnienie w innych branżach, chociażby przemyśle, i zajmuje stanowiska przywódcze. Stąd też ciągłe przekonanie, że łańcuchy dostaw, transport, logistyka i magazynowanie pozostają niemal wyłączną domeną mężczyzn. Na szczęście takie myślenie wygasa. Otwarcie samych kobiet na zdobywanie pozycji liderek, łamanie stereotypów dotyczących dzielenia zawodów na męskie i żeńskie, powoduje, że stare nawyki zamierają i coraz więcej firm zwraca uwagę na wyrównywanie szans i promocję kobiet.

Wiele przedsiębiorstw logistycznych w ramach swoich organizacji, dąży do tworzenia kultury, która promuje różnorodność i zaawansowanie wszystkich pracowników. Wspieranie pracowników, bez względu na to, czy jest to kobieta czy mężczyzna jest dzisiaj kluczowym elementem do utrzymania przewagi konkurencyjnej. O czym, drodzy Panowie i Panie, warto pamiętać!

Opr. Beata Trochymiak

*(w materiale wykorzystano fragmenty raportu pt. "Women in Logistics" Europhia Consulting Global Supply Chain Human Resources Research z grudnia 2008 r.)

kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy akcyzowa pułapka wstrząśnie branżą olejów smarowych?
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
IKEA uruchomiła w Polsce nowy magazyn tranzytowy
Port Gdańsk w pierwszej 20 portów europejskich
Renault Trucks Polska wprowadza nową aplikację ONSIGHT CONNECT do diagnozy usterek ...
Hillebrand rozwija zrównoważone łańcuchy dostaw dla branży beverage
DHL Express dołącza do swojej floty nowe frachtowce Boeing 767-300 Freighters
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC