Konto pracodawcy


O spedycji lotniczej w rozmowie z Martą Masiak general manager VGL Cargo

 O spedycji lotniczej w rozmowie z Martą Masiak general manager VGL Cargo Sp. z o.o

 
Jak ocenia Pani obecny rozwój rynku frachtu lotniczego w Polsce i jakie ma tu znaczenie rozwój lotnisk regionalnych?
- Rynek frachtu lotniczego oceniam jako bardzo stabilny. Widoczny jest potencjał w wolumenie zarówno w imporcie i eksporcie, co świadczy o atrakcyjności naszego rynku. Mimo to, nie należy spodziewać się znaczącego wzrostu wolumenu cargo lotniczego w ciągu najbliższych kilku lat. Natomiast odpowiadając na pytanie - czy na rozwój cargo ma wpływ rozwój lotnisk w Polsce, odpowiem krótko – aktualnie nie. Przyczyną tego jest bardzo dogodne położenie Polski względem doskonale rozwiniętych lotnisk w krajach sąsiednich jak Niemcy, Austria, Holandia, gdzie samoloty frachtowe lądują regularnie i skąd przesyłki z/do Polski mogą być obsługiwane. Czy coś z tym możemy zrobić? Trudno odpowiedzieć jednoznacznie, gdyż jeśli nawet wprowadzono by więcej frachtowców na polskie lotniska, to czy byłoby to uzasadnione ekonomicznie, czy dałoby się scalić cały, rozczłonkowany dziś, wolumen z/do Polski drogą powietrzną? Na te pytania, nikt chyba dzisiaj nie potrafi odpowiedzieć.

Co jest specyfiką zarządzania spółką frachtu lotniczego?
- Przede wszystkim spedycja lotnicza, która wymaga łączenia ze sobą wielu elementów, tj. współpraca z liniami lotniczymi, agentami handlingowymi, partnerami na lotniskach całego świata, służbami kontrolnymi, etc., a także z  zapleczem profesjonalnych narzędzi. Do tego trzeba posiadać odpowiednie kompetencje i wyobraźnię, aby móc podejmować szybkie i trafne decyzje. Zaś podstawą zarządzania spółką frachtu lotniczego jest zbudowanie odpowiednio zmotywowanego zespołu pracowników.
 
Gdzie leży największe ryzyko w zarządzaniu taką spółką?
- W odpowiedzialności, która jest ogromna. W transporcie lotniczym wozimy towary z pilnym czasem dostawy,  więc ponosimy odpowiedzialność za terminowość i odpowiedzialność finansową. Przy tym trzeba działać bardzo szybko, a w sytuacji kiedy pracujemy pod presją czasu jest łatwo o błąd. Zarządzanie taką spółką jest dosyć trudne i trzeba umieć się w tym odnaleźć.
 
Jak Pani zdobywała swoje doświadczenie?
- Już podczas nauki w liceum praktykowałam w firmie handlowej w dziale importu, gdzie po raz pierwszy zetknęłam się ze spedycją i transportem, co mi się bardzo spodobało. Po ukończeniu liceum postanowiłam studiować logistykę na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, wybrałam studia zaoczne, aby jednocześnie móc pracować. Trafiłam do koncernu logistycznego w Poznaniu, gdzie akurat uruchamiano dział frachtu lotniczego. Wkrótce zostałam managerem tego działu, który bardzo dobrze się rozwinął. Tym sposobem w branży jestem od kilkunastu lat, większość tego czasu w korporacjach o charakterze globalnym. Przyszedł jednak czas na zmiany. Trafiłam do Grupy VGL, gdzie obecnie zarządzam spółką VGL Cargo, która specjalizuje się we frachcie lotniczym. Pierwszy oddział, który uruchomiłam znajduje się w Poznaniu.
 
VGL jest młodą Grupą, jak Pani, po pracy w globalnych korporacjach, odnalazła się w tak nowej strukturze?
- W Grupie VGL dostrzegłam ciekawe szanse i możliwości rozwoju. Sama organizacja jest doskonale przemyślana, kierują nią młodzi i ambitni ludzie, zaangażowani całym sercem w to co robią, rozumiejący doskonale biznes logistyczny. Poza tym Grupa VGL posiada doskonałe narzędzia pracy, sieć agentów i mnóstwo innych aspektów, które powodują, że jest naprawdę wyjątkowa. A spółki, które wchodzą w skład Grupy są komplementarne i doskonale uzupełniają się z ofertą usługową. Te wszystkie atuty zamierzam wykorzystać w rozwoju usług frachtu lotniczego.
 
Czy myślała Pani kiedyś o zamianie logistyki na inną branżę?
- Nigdy, bardzo lubię logistykę. Także nigdy nie chciałabym jej zamienić na pracę w innej branży.
 
Co uważa Pani za swój największy sukces?
- Najbardziej cieszy mnie, to że w branży jestem postrzegana jako profesjonalistka i jako osoba waleczna, a także to, że z pod "moich skrzydeł" wyszło wielu fantastycznych spedytorów.
 
A czy w tym całym ferworze zajęć, ma Pani czas dla siebie i pasji?
- Czasu wolnego nie mam zbyt wiele i najchętniej spędzam go z moją rodziną, ale gdybym miała to na pewno oddałabym się czytaniu powieści historycznych i bieganiu.
 
Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak
kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL Express dołącza do swojej floty nowe frachtowce Boeing 767-300 Freighters
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
Gebrüder Weiss przejmuje część działalności Ipsen Logistics
Powstała nowa zwrotna butelka PET - czy czeka nas opakowaniowa rewolucja?
ID Logistics podsumowało I półrocze - wzrost sprzedaży o 4,3 proc.
Dobre wyniki po pierwszej połowie roku w Kuehne+Nagel
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC