Konto pracodawcy


Magdalena Guzowska - Powinniśmy dążyć do współpracy, a nie zaostrzać rywalizację

 

 

 

Rozmowa z Magdaleną Guzowską prokurent Sostmeier Polska Sp. z o.o

Powinniśmy dążyć do współpracy, a nie zaostrzać rywalizację

 

Co jest obecnie największą słabością branży TSL w Polsce?
- Hermetyczność i ograniczenie logistyki tylko do firm globalnych. Największe firmy z rynku uzurpują sobie prawo do tego, aby mówić o sobie "my logistycy", a przecież logistyka nie wynika z wielkości, bo jest to pewien sposób organizacji i zamysł podjęcia określonych działań bez względu na ich skalę. Często spotykam się z opinią ze strony dużych koncernów, że małe firmy psują rynek TSL, bo działają nieprofesjonalnie, bo zaniżają ceny, bo są słabsze infrastrukturalnie, etc., a to jest bardzo krzywdząca opinia. Tak naprawdę cała gospodarka opiera się na działalności firm MSP. Przewagą małych firm jest to, że są bardziej mobilne, elastyczne. Często, to właśnie mniejsze firmy pokazują nowe możliwości realizacji usług i nowe pomysły na projekty. O tym wiedzą też klienci, ale nie branża TSL, która pomija to milczeniem. Najwięksi gracze mają też swoisty monopol na przetargi dużych projektów i ciężko jest ten monopol przełamać. Tutaj widać drugą słabość naszej branży. Mniejsze firmy zamiast łączyć siły i walczyć wspólnie o udział w dużych projektach logistycznych, rywalizują ze sobą, pomimo że mają pomysły i wiedzę jak je zrealizować. Nie ma w Polsce współpracy pomiędzy przedsiębiorcami, co wynika pewnie trochę z polskiej mentalności. Nie potrafimy współdziałać ze sobą, częściej  prowadzimy ostrą rywalizację niż współpracujemy i to jest największą słabością naszego rynku.

 

Wzmocnienie współpracy, będzie może kolejnym etapem rozwoju rynku TSL?
- Patrząc na rozwój gospodarki Niemiec, gdzie znajduje się siedziba naszej firmy, można taką tezę postawić. Oni są mistrzami w zrzeszaniu przedsiębiorstw i wypracowywaniu systemu współpracy na rynku, gdzie każdy wie gdzie jest jego miejsce i jakie ma prawa. Na pewno w Polsce zmierzamy w stronę konsolidacji rynku TSL i tego uniknąć się nie da, ale czy będzie to oznaczać lepszą współpracę, nie jestem przekonana.

 

Porównując nasz rynek do rynku niemieckiego, jak Pani ocenia rolę kobiet w branży TSL, jest większa czy mniejsza?
- Nie widzę różnicy, awans kobiet na stanowiska menedżerskie jak i zatrudnienie w TSL wiąże się z osobowością i kompetencjami. Z pewnością kobietom jest nieco trudniej niż mężczyznom, i to po obu stronach granic, godzić życie rodzinne i wychowywanie dzieci z życiem zawodowym i karierą. Branża TSL jest specyficzna i wymaga dużego zaangażowania oraz dyspozycyjności. Być może ten fakt powoduje, że nadal na wyższych stanowiskach menedżerskich są głównie panowie i to bez względu na kraj.

 

A jak Pani trafiła do branży TSL?
- Przez przypadek, zaczęło się od współpracy z firmą spedycyjną tuż po studiach, jako tłumacz. Potem zostałam asystentką zarządu tej firmy, a po przejściu szkoleń zaczęłam pracę na stanowisku spedytora i dalej już awansowałam na stanowiska kierownicze, na początku zarządzałam małymi grupami, potem większymi a dzisiaj całą firmą. Z wykształcenia jestem lingwistką. Kiedyś nie było kierunków studiów o profilu logistycznym czy spedycyjnym. Dzisiaj system kształcenia wygląda nieco inaczej, jest nowocześniejszy, chociaż brakuje połączenia nauki z praktyką, co jest jego minusem.

 

No właśnie, Sostmeier chętnie zatrudnia absolwentów. Co jest największą barierą dla młodych ludzi w pozyskaniu pierwszej pracy?
- Nasza firma nie stawia barier młodym ludziom, a raczej stara się ich wspierać. Jednakże wymagamy solidnej podstawy teoretycznej i określonych cech osobowościowych. Największym atutem zatrudniania młodych osób bez doświadczenia jest to, że uczą się bardzo szybko zawodu i nie mają żadnych nawyków.


Co uważa Pani za swój największy sukces?
- Z pewnością jest nim zdobycie wszechstronnej wiedzy, dzięki której mogę dzisiaj spokojnie zarządzać firmą. Dojście do tej wiedzy trwało długo i ta droga była dosyć trudna, ale dzisiaj to procentuje. Swój dorobek zawodowy w sensie sukcesu. postrzegam jako umiejętność składania różnych elementów w całość od przygotowania projektu, poprzez wykonawstwo, zarządzanie i całą obsługę administracyjną. Do sukcesów zaliczyłabym także wykreowanie wizerunku naszej firmy jako rzetelnego i zaufanego partnera zarówno dla klientów jak i innych firm z branży oraz zbudowanie profesjonalnego zespołu na gruncie wzajemnego szacunku, lojalności i uczciwości.

 

Czy trudno jest Pani znaleźć czas dla siebie?
- To wyzwanie dla każdej kobiety, która oprócz rodziny chciałaby jeszcze coś osiągnąć na polu zawodowym. To sztuka wyboru, coś za coś. Staram się nie przenosić tematów pracy na życie rodzinne. Wieczory i weekendy bezwzględnie poświęcam rodzinie i oddaję się swojej pasji, którą jest czytanie książek, a także wypady rodzinne, gotowanie oraz robótki ręczne, na które zazwyczaj nie starcza już czasu.

 

Dziękuję z rozmowę,
Beata Trochymiak
Pracujwlogistyce.pl

 

 

kobiety w logistyce
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Firmy kurierskie napędzają popyt na powierzchnie magazynowe
21. Oddział PEKAES w Kaliszu rozpoczął prace
Wyścig z czasem – Hillebrand dostarczył w ciągu kilku dni 160 ton wina i 940 mln ...
Logistyczne wyzwania w recykling baterii dla motoryzacji
LPP przyspiesza wdrożenie RFID
CEVA Logistics dołącza do United Airlines Eco-Skies Alliance
RTV EURO AGD wdraża aplikacją mobilną w dostawach produktów
Dachser podsumował wyniki za 2020
VOX w SEGRO Logistics Park Poznań
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC