Konto pracodawcy


Wanda Dobrowolska-Parfieńczyk - WISTA będzie wspierać kobiety także w Polsce!

 

 

 

 

Rozmowa z Wandą Dobrowolską-Parfieńczyk prezes Women's International Shipping & Trading Association Poland, dyrektor Dowa Schipping

 

WISTA będzie wspierać kobiety także w Polsce!

 

Jaka jest obecnie rola kobiet w logistyce i transporcie morskim?
- Coraz więcej kobiet pracuje w gospodarce morskiej i są coraz bardziej widoczne, zakładają chętniej własne biznesy, awansują, co umacnia ich pozycję w tym wydawałoby się twardym, męskim świecie transportu morskiego, kojarzonego głównie z zawodem marynarza. Osobiście bardzo mnie to cieszy. Mam też wrażenie, że przedsiębiorstwa prowadzone przez kobiety lepiej funkcjonują i są bardziej widoczne na rynku. Być może, to bardzo subiektywna opinia, bo jestem kobietą, ale można to zaobserwować nie tylko w Polsce, również w innych krajach na świecie. Udział kobiet w działalności związanej z transportem morskim cały czas wzrasta, a ich aktywność biznesową wspierają organizacje, do których  należy m.in. Women's International Shipping & Trading Association (WISTA).

 

Co to jest WISTA i jak działa?
- WISTA powstała 37 lat temu, z inicjatywy brokerek okrętowych z Anglii i Niemiec, które w pewnym momencie postanowiły się spotkać, aby wymienić doświadczenia. Tuż przed Bożym Narodzeniem w 1974 r. zorganizowały pierwsze spotkanie w formie lunchu. Nie miało to jeszcze wówczas znamion organizacji, tylko kilka kobiet wykonujących ten sam zawód postanowiło się spotkać aby lepiej się poznać, nawiązać współpracę, wymienić doświadczenia i poglądy. Ta forma sprawdziła się, więc zaczęły regularnie spotykać się i do swojego grona zapraszały coraz więcej Pań z całej Europy, a potem świata, aż w pewnym momencie stwierdziły, że najwyższy czas aby zorganizować jakąś strukturę i tak powstała WISTA, oficjalnie zarejestrowana w 2004 r. Organizacja została zarejestrowana w sądzie na prawie angielskim z 350 członkiniami z całego świata i do dzisiaj rozwija się z roku na rok, gromadząc coraz więcej kobiet. Do organizacji należą głównie managerki, ale nie tylko, zapraszane są wszystkie Panie, które pracują bezpośrednio albo pośrednio w transporcie morskim. Obecnie WISTA liczy 1500 członkiń z całego świata.

 

Wiele organizacji kobiecych jest postrzegana poprzez pryzmat idei feministycznych i z tego względu, kobiety nie chcą skupiać się w tego typu stowarzyszeniach - jaką rolę pełni WISTA?
- To jest organizacja, która ma wspierać rozwój biznesu związanego z gospodarką morską i skupia  nie tylko Panie, więc jej rolą nie jest budowanie ideologii feministycznej. Do grona organizacji zapraszane są kobiety, ale też i mężczyźni. Obecnie kilku Panów zaangażowało się w działalność WISTA, która jest otwarta na aktywność mężczyzn. Rolą organizacji jest wsparcie kobiet w dążeniu do rozwoju działalności, umożliwienie zdobycia wiedzy, a przede wszystkim networking, dzięki któremu pozyskuje się kontakty i zwiększa aktywność biznesową. To jest główny cel tej organizacji, wsparcie rozwoju biznesu, w który zaangażowane są kobiety. Wśród członkiń są Panie, które reprezentują różne zawody, np. brokerki okrętowe, brokerki ubezpieczeniowe, pracujące w zawodzie marynarza, spedytorki, managerki logistyki, trenerki, etc. - cały wachlarz kompetencji i dziedzin związanych z gospodarką morską. Takie grono stwarza duże możliwości wzajemnej współpracy i rozwoju.

 

Wkrótce WISTA Polska zacznie już aktywnie działać, kto może przyłączyć się do jej grona?
- Statut polskiego oddziału WISTA jest odzwierciedleniem statutu organizacji, więc do stowarzyszenia zapraszamy kobiety i  mężczyzn, którzy w jakimkolwiek stopniu prowadzą działalność związaną z transportem morskim. Zaznaczę też, że nie ograniczamy się tylko do ludzi z Wybrzeża. Wiadomo, że w całej Polsce są firmy, które prowadzą  działalność morską jak i logistyczną, także jesteśmy otwarci na wszystkich, którym tematy morskie nie są obce.


Czy w ramach WISTA Polska planowane są jakieś spotkania?
- Tak, na pewno pierwsze spotkanie zorganizujemy jeszcze w tym roku, które będzie nawiązywało do tradycji pierwszych spotkań organizacji, czyli połączymy je z lunchem świątecznym przed Bożym Narodzeniem. W przyszłym roku zamierzamy również zorganizować konferencję dla kobiet z oddziałów WISTA krajów nadbałtyckich. Dodam, że co roku odbywa się jedna duża konferencja dla wszystkich członków organizacji, zawsze w innym kraju. Każdy kraj może aplikować do tego aby zostać gospodarzem takiej konferencji, ale musi przedstawić ciekawy program, co jest okazją do promocji danego państwa. Mam nadzieję, że w gronie gospodarzy znajdzie się kiedyś Polska. Konferencje tworzą doskonałą płaszczyznę do networkingu, do pokazania najnowszych trendów w gospodarce morskiej, do wymiany poglądów i przedstawienia swoich problemów. W Polsce zamierzamy regularnie organizować spotkania, co będzie służyło wymianie doświadczeń i rozwiązywaniu problemów lokalnych.

 

Jak długo jest Pani związana z gospodarką morską i jakie były Pani początki w tej branży?
- Moja kariera w shippingu jest dosyć długa, bo rozpoczęła się już na studiach, na Uniwersytecie Gdańskim na kierunku Ekonomika Transportu o specjalności handel międzynarodowy. Tuż po studiach trafiłam na staż do zarządu portu w Goeteborgu i tam poznałam oraz złapałam bakcyla do tematów morskich i portowych. Po powrocie do kraju otrzymałam kilka propozycji pracy. Wybrałam Polską Żeglugę Morską, jako serce żeglugi, w której przepracowałam 24 lata zajmując różne stanowiska od operatora aż po managera eksploatacji zbiornikowców, po czym otworzyłam swoją firmę Dowa Shipping.

 

Czym zajmuje się Dowa Shipping?
- Zajmujemy się produkcją modeli statków różnego rodzaju i ich dystrybucją na cały świat. To bardzo niszowa działalność i bardzo interesująca. Odtwarzamy bardzo dokładnie konstrukcje statków morskich w postaci miniatury od modeli najbardziej współczesnych aż po modele prehistoryczne. Przygotowując model danego statku musimy przeanalizować dokładnie jego konstrukcję, historię, właścicieli, dzięki czemu poznajemy historię świata i Europy.

 

A czy Pani hobby również jest związane z morzem?
- Praca jest moją pasją, ale dla odpoczynku morze zostawiam dla caravaningu. Co roku wraz z mężem uprawiamy caravaning jeżdżąc na południe Europy. Od 28 lat jeden miesiąc w roku spędzamy w przyczepie campingowej poznając fantastyczne zakątki naszego kontynentu i wspaniałych ludzi.

 

Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

 


WISTA Polska zaprasza do członkostwa w organizacji. Szczegółowe informacje o działalności stowarzyszenia, warunkach członkostwa, możliwości udziału w spotkaniach i zaangażowania się w aktywność organizacji, można uzyskać pisząc do p. Wandy Dobrowolskiej-Parfieńczyk na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., dzwoniąc pod numer: 602 474 113, lub kontaktując się z p. Dominiką Cabaj - tel. 661 607 261, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Informacje o WISTA można znaleźć na stronie: www.wista.net

 

 

 

kobiety w logistyce
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Firmy kurierskie napędzają popyt na powierzchnie magazynowe
21. Oddział PEKAES w Kaliszu rozpoczął prace
Wyścig z czasem – Hillebrand dostarczył w ciągu kilku dni 160 ton wina i 940 mln ...
Logistyczne wyzwania w recykling baterii dla motoryzacji
LPP przyspiesza wdrożenie RFID
CEVA Logistics dołącza do United Airlines Eco-Skies Alliance
RTV EURO AGD wdraża aplikacją mobilną w dostawach produktów
Dachser podsumował wyniki za 2020
VOX w SEGRO Logistics Park Poznań
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC