Konto pracodawcy


Nie można przesadzać z tempem rozwoju, bo zderzysz się z efektem jojo - rozmowa z Moniką Zybert-Czochralską z AMC Logistic

Rozmowa z Moniką Zybert-Czochralską, właścicielką i założycielką AMC Logistic - z cyklu Poznajmy Polskie Firmy TSL

Do głównych wyzwań, które stoją dzisiaj przed średnimi i małymi przedsiębiorstwami z branży TSL zaliczyłaby Pani… - Pozyskiwanie pracowników o odpowiednich kompetencjach, zatrzymanie ich na dłużej w firmie oraz skuteczne systemy motywacyjne. Wiele firm stawia na młodą kadrę, ale w praktyce okazuje się, że nawet absolwenci kierunków związanych z logistyką, czy spedycją nie znają podstaw zawodu. Trzeba ich uczyć od początku. Niestety, rotacja wśród młodych pracowników jest bardzo duża. I myślę, że jest to problem, który dotyka zarówno małe, jak i duże firmy. Rynek pracy staje się powoli rynkiem pracownika, zatem to on rozdaje karty, a rolą pracodawcy jest stworzenie takich warunków, aby zatrzymać go jak na dłużej w firmie. Dlatego też, budując swój zespół, postawiłam oprócz kompetencji twardych, na dobrą atmosferę.  Zależy mi na tym, aby pracownik czuł się dobrze w zespole, a przychodząc do pracy miał uśmiech na twarzy i satysfakcję.

Wiele firm tworzy katalog wartości, a co zawiera katalog AMC Logistic? - Nie mamy żadnej listy. Wiem, że korporacje mają swoje wytyczne dotyczące realizacji celów, współpracy i samej organizacji pracy. Naszym celem jest przede wszystkim zadowolenie klienta, dobra komunikacja z otoczeniem oraz budowanie trwałych i przyjaznych relacji. Staramy się wsłuchiwać w rynek i potrzeby klientów. Nie jest to proste, ale rozważamy każde zapytanie od klientów. Aby móc sprostać nawet, tym najbardziej nietypowym zleceniom, zorganizowaliśmy flotę podwykonawców złożoną z 300 różnorodnych pojazdów, łącznie z cysternami. Korzystamy nie tylko z przewoźników drogowych, ale również łączymy różne gałęzie transportu: morski, lotniczy, kolejowy, a  wszystko to w zależności od wymagań klienta i jego potrzeb.

Otwierając 8 lat temu firmę, czy od razu miała Pani wizję tej działalności i czy się ona spełnia? - Trudno mówić o wizji, kiedy otwiera się firmę w dobie kryzysu gospodarczego. W pierwszym roku działalności firmy koncentrowaliśmy się głównie na tym, aby nie ponieść strat finansowych. Dopiero później przyszedł czas na długofalowe plany. Patrząc z perspektywy tych kilku lat na moje początki widzę, że podchodziłam do biznesu bardzo ostrożnie. Teraz byłabym dużo bardziej odważna. Ale wiem, że takiego podejścia musiałam się nauczyć, porzucić ukryte w podświadomości obawy, które towarzyszyły mi na początku. Odpowiadając na drugą część pytania - tak, moja wizja się spełnia. Przyjęłam rozwój organiczny i chciałabym utrzymać jednakowe tempo wzrostu. Założyłam, że co roku zwiększamy swój potencjał o minimum 20 proc.

Co dzisiaj ma największe znaczenie dla klienta? - Niestety nadal cena, ale też osobiste relacje i kontakty. Czasami tylko z powodu dobrych relacji, klient jest w stanie zaakceptować wyższe stawki. Jednakże w głównej mierze decyduje cena. Trzeba przyznać, że to psuje rynek, a niektóre spedycje schodzą do poziomu dumpingu, ale z drugiej strony, za tym też stoją klienci, którzy szukają najtańszych opcji.

W jaki sposób rozwijacie swoją strukturę? - Zależy mi na zachowaniu poziomej struktury organizacyjnej w AMC Logistic. Nie chcemy iść w kierunku organizacji, która będzie miała 7 menadżerów, a na nich będzie musiał zapracować 4-krotnie większy zespół. Mamy oddziały, gdzie pracuje  jedna lub dwie osoby i na chwilę obecną jest to wystarczające. Chcemy rozwijać również nasze oddziały zagraniczne, niedawno otworzyliśmy oddział  w Londynie.  

Czy myślała Pani o konsolidacji z jakąś inną firmą, albo o akwizycji? -  Do tej pory AMC Logistic rozwijała się organicznie i chciałabym, aby tak zostało w najbliższym czasie.  Z tempem rozwoju nie można przesadzić, bo jeśli jest zbyt szybkie, to można zderzyć się z efektem jojo.  Zatem idziemy do przodu krok po kroku. Firma rozwija się wraz z właścicielami. Osobiście jestem entuzjastką rozwoju osobistego, couchingu, kursów i szkoleń. Pochłaniam literaturę społeczno – ekonomiczną i widzę, jak ogromne znaczenie ma to w prowadzeniu firmy, a przede wszystkim w moim podejściu do samego biznesu.

Czy ma Pani granicę rozwoju firmy, jakiś poziom, który chciałaby Pani osiągnąć i potem powiedzieć – no, to teraz możemy sobie odpocząć. - Granic nie stawiamy, bo sami siebie  byśmy ograniczali. Ale moim założeniem jest, aby firma AMC Logistic istniała również za 100 lat. Mam nadzieję, że to się nie zmieni i jak się spotkamy za 10 lat, to może już coś więcej powiem na ten temat (śmiech!).

Wobec tego, przyjmuję Pani zaproszenie! A jak postrzega Pani rok 2016 dla rozwoju usług TSL? - Wszystko zależy od stabilności sytuacji gospodarczej, tej w kraju, jak i w Europie. Transport jest jej papierkiem lakmusowym, więc jeśli będzie w gospodarce dobrze, to i w transporcie nic złego się nie wydarzy. Towary zawsze trzeba wozić, a klienci zawsze będą chcieli płacić jak najmniej. Ale z natury jestem optymistką i wolę koncentrować się na szansach, które mamy, niż dopatrywać się czarnych wizji dla rynku.

Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

Firma powstała w roku 2009 z siedzibą w Warszawie, posiada oddział w Londynie. Zatrudnia 20 pracowników. Współpracuje z przewoźnikami, którzy dysponują ponad 300 pojazdami od dmc od 3,5 do 16 t, w tym, cysterny. Główne branże, które obsługuje AMC Logistic to: branża FMCG, medyczna, budowlana oraz przemysłowa. AMC pracuje w oparciu o certyfikat ISO 9001 oraz Certyfikat Wiarygodności Biznesowej Bisnode. Więcej na temat firmy...

kobiety w logistyce
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
Koronawirus - KE opublikowała wytyczne dla transportu
Koronawirus: Jakie wyzwania stoją przed pracownikami?
Holandia wprowadza obowiązek zgłaszania pracowników delegowanych w kabotażu
Duńska płaca minimalna obejmie transport kombinowany i kabotaż
Eksport alkoholi do Rosji - Hillebrand o wymogach i znalezieniu kontrahenta
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Covid-19 – osłabienie walut wpływa na rynek nieruchomości
Jak utrzymać ciągłość łańcuchów dostaw na rynku beverage w czasach epidemii?
Potrzebne są regulacje pracy zdalnej w przepisach Kodeksu pracy
Koronawirus wymusi uregulowanie prawne pracy zdalnej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Agility dostarcza ponad 500 ładunków do Omanu
Emirates zawiesiły większość lotów pasażerskich, połączenia cargo bez zmian
Dachser rozszerza most powietrzny do Chin
Rynek magazynowy odporny na koronawirusa?
CEVA Logistics wyczarterowała 86 frachtowców aby wesprzeć łańcuchy dostaw
Lublin w czołówce miast CEE
Grupa Fracht uruchamia regularne loty cargo na trasie Europa - USA
GEFCO Polska uruchamia regularne przewozy do Maroka
Omega Pilzno zwiększa flotę o 50 nowych ciągników siodłowych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC