Raport Społeczny spółki Schenker, który właśnie opublikowała prezentuje sposób zarządzania firmą w myśl idei zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu. W publikacji opisane zostały różnorodne działania podejmowane we współpracy z interesariuszami firmy: pracownikami, klientami, kurierami, przewoźnikami, lokalnymi społecznościami i studentami. Przedstawione w Raporcie inicjatywy świadczą o otwarciu na dialog oraz budowaniu partnerskich relacji.
- Nasza wizja to: „dostarczamy przyszłość”, a przyszłość budujemy dzięki zrównoważonemu rozwojowi. Tę strategię stosujemy od ostatnich 10 lat i jest to jeden z głównych elementów naszego sukcesu. Dbamy o równowagę między ekologią, etyką i ekonomią. Wzbogaciliśmy nasze podejście do zrównoważonego rozwoju poprzez wejście w Model EFQM - Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością, model, który stosują najlepsze firmy w Europie i na świecie. Dzięki niemu zaczęliśmy głębiej badać, jak wpływamy na otoczenie: społecznie i ekologicznie. To pozwoliło nam zbudować strategię odpowiedzialności społecznej w naszym przedsiębiorstwie, która jest integralną częścią planu strategicznego. - mówi Janusz Górski, Prezes Schenker Sp. z o.o.
Źródłem skutecznego CSR jest właśnie wpisanie strategii odpowiedzialnego biznesu w strategię biznesową firmy. Wymaga ona stworzenia kultury organizacyjnej, która promuje zaangażowanie ludzi, m.in. poprzez wolontariat pracowniczy. Wtedy można lepiej rozumieć otoczenie i współpracować z nim, budując dobre relacje ze wszystkimi interesariuszami, w zgodzie ze środowiskiem i etyką. - Jednym z ważniejszych elementów, na których powinien koncentrować się moim zdaniem współczesny biznes należy korzystanie z usług i zaopatrywanie się u najlepszych dostawców – to znaczy takich firm, które w swojej praktyce biznesowej stosują zasady zrównoważonego rozwoju i dbają o ekologię. Dzięki takiemu podejściu zwiększa się poziom satysfakcji z pracy, lepiej rozumiemy firmę, rynek i zmiany zachodzące na rynku. - dodaje Janusz Górski.
Dla operatora logistycznego takiego jak DB Schenker jednym z newralgicznych obszarów jest wpływ naszych działań na środowisko naturalne. Dlatego firma skupia się na: na zielonej logistyce, na rozwijaniu usług intermodalnych i kolejowych, na obniżaniu emisji CO2, na szkoleniu kierowców z ekologicznej i bezpiecznej jazdy. Buduje kulturę Lean, w której kładzie się nacisk na "wyszczuplanie" procesów poprzez umacnianie samodzielności i odpowiedzialności pracowników, którzy dbają o własne środowisko, osobiście promując ekologiczną kulturę przedsiębiorstwa.
Zamiast papieru strona inernetowa
Firma od lat buduje swój model biznesowy, kładąc nacisk na zrównoważony rozwój oraz równowagę między ekonomią, etyką i ekologią. Dla DB Schenker jednym z newralgicznych obszarów jest kwestia wpływu jego działań na środowisko naturalne. Decyzja o publikacji raportu społecznego w formie strony internetowej nie była więc przypadkowa.
- Taka forma jest z jednej strony wyrazem szacunku dla ekologii, a z drugiej zapewnia nam możliwość systematycznego zbierania informacji zwrotnej od naszych interesariuszy. Przy pomocy specjalnej aplikacji można ocenić raport i jego zawartość. Zachęcamy do tego.
Zależało nam również na tym aby raport był jak w największym stopniu dostępny dla potencjalnych zainteresowanych działalnością DB Schenker. W końcu to z myślą o nich jest on publikowany. - wyjaśnia Beata Konecka, Marketing Manager Schenker Sp. z o.o.
Internet spełnia kryterium dostępności doskonale. Kolejnym aspektem branym pod uwagę w tworzeniu raportu był jego czytelny i zrozumiały charakter. Celem było odejście od formuły grubej księgi na rzecz interaktywnego serwisu, który pozwala na szybkie dotarcie do poszukiwanych informacji, przeczytanie, czy filtrowanie zebranego materiału w łatwy i przyjazny sposób.
- Przygotowana publikacja przedstawia działania prowadzone przez DB Schenker w Polsce w 2010 roku. Co do częstotliwości wydawania kolejnych raportów – zastanawiamy się jeszcze jak do tego podejść, mając do dyspozycji narzędzie, które stworzyliśmy. Chcemy zobaczyć też jak zostanie przyjęta obecna formuła. - dodaje Beata Konecka.
„Raport Społeczny Schenker Sp. z o.o.2010 powstał według modelu EFQM (Europejski Model Zarządzania Jakością), który odzwierciedla sposób zarządzania firmą. Decyzja o wdrożenie Modelu Doskonałości EFQM, podyktowana była tym, że ponieważ jest to bardzo uniwersalne narzędzie, które obejmuje wszystkie aspekty zarządzania organizacją. Chodzi m.in. o przywództwo, budowanie polityki i strategii, procesy funkcjonujące w firmie oraz relacje z klientami, pracownikami i otoczeniem społecznym. Raport Społeczny Schenker Sp. z o.o. został opracowany zgodnie z ujednoliconymi zasadami sprawozdawczości CSR, stworzonymi przez Światową Inicjatywę Sprawozdawczą (Global Reporting Initiative - GRI). Warto dodać, że publikacja jest efektem pracy zespołowej przedstawicieli wszystkich kluczowych obszarów działalności firmy. Publikacja została zweryfikowana przez zewnętrznego audytora.
Raport znajduje się pod adresem: www.dbschenker-csr.pl