Badanie przeprowadzone przez Centrum CSRP.PL udowadniają, że istnieje duży rozdźwięk pomiędzy deklaracjami firm na temat CSR a rzeczywistością. Niezależne rankingi, które poparte są rzetelną analizą danych i audytem, dają pewność, że opisane na stronach internetowych przedsiębiorstw informacje są faktem. Zaliczyć można do nich publikowany w Dzienniku Gazecie Prawnej Ranking Odpowiedzialnych Firm (audytowany przez firmę Deloitte), a także inicjatywa tygodnika Politykaka - Listki CSR, których partnerem merytorycznym jest także Deloitte.
17 maja 2016 roku, Złoty Listek CSR otrzymała Grupa Raben, a już 19 maja 2016 roku firmę nagrodzono w Rankingu Odpowiedzialnych Firm, przyznając 2. miejsce w zestawieniu branżowym oraz 21. w klasyfikacji ogólnej. Wyniki 10. edycji Rankingu zostały ogłoszone na gali podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
- Piąta, jubileuszowa edycja Listków CSR Polityki to dobra okazja do corocznego podsumowania działań organizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Cieszymy się, że Grupa Raben nie tylko odnosi sukcesy w realizacji działań z tego obszaru, ale przede wszystkim zarządza swoim wpływem na otoczenie w sposób strategiczny i w powiązaniu z podstawową działalnością. Grupę Raben wyróżnia wiarygodne komunikowanie efektów swoich działań oraz ciągłe budowanie świadomości o roli firmy w otoczeniu społecznym i gospodarczym. Mam nadzieję, że Złoty Listek CSR to impuls do dalszych działań, w szczególności do realizacji wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Wierzę, że w kolejnych latach Grupa Raben będzie mogła jeszcze dobitniej pokazać swoją rolę w rozwoju najbliższego otoczenia i polskiej gospodarki – mówi Rafał Rudzki, starszy menadżer w zespole Sustainability Consulting Central Europe w Deloitte.
- Ranking Odpowiedzialnych Firm umożliwia porównanie wyników w poszczególnych obszarach CSR pomiędzy firmami i branżami, co motywuje nas każdego roku do jeszcze wytrwalszej pracy. Weryfikacja danych nadsyłanych sprawia, że analiza jest rzetelna, a wyniki wiarygodne. Tym bardziej cieszymy się, że każdego roku udaje nam się uzyskać lepszy rezultat - komentuje Marta Szymborska, kierownik ds. PR i CSR w Grupie Raben.
W związku z inicjatywą, jaką jest Ranking Odpowiedzialnych Firm, Deloitte przeprowadza weryfikację przesłanych przez firmy kwestionariuszy. - Nasza rola polega na zbadaniu i potwierdzeniu zgodności ze stanem faktycznym odpowiedzi udzielonych przez spółki w wypełnionych i przesłanych przez nie kwestionariuszach – tłumaczy Jacek Kuchenbeker, Starszy Menedżer w zespole Sustainability Consulting Central Europe. - W ramach obecnej edycji, podobnie jak w latach poprzednich, zmodyfikowany został kwestionariusz badania. Ogranicza to możliwość kompleksowego porównania tegorocznych odpowiedzi spółek z deklaracjami składanymi w ramach wcześniejszych edycji badania. Jest to tym większe wyzwanie, że poprzeczka została postawiona bardzo wysoko. Nowo zdefiniowane pytania dotyczyły zagadnień wskazujących na poziom ambicji spółek w podejmowaniu działań ze sfery odpowiedzialnego biznesu. W trakcie weryfikacji, spółki musiały nie tylko udowodnić fakt wdrożenia określonych rozwiązań czy podejmowania konkretnych działań, ale także wykazać choćby ich innowacyjność. Co więcej, prawidłowe i kompletne wypełnienie ankiety badania wymagało od przedsiębiorstw zaangażowania naprawdę imponującego grona osób wewnątrz danej organizacji – dodaje Jacek Kuchenbeker.
(źr. Raben Group)