Konto pracodawcy

Koordynator ds. logistyki w firmie zarządzającej produkcją i logistyką

 Koordynator ds. logistyki w firmie zarządzającej produkcją i logistyką

 Logistyka to realizacja przepływu ładunków oraz informacji na odpowiednim poziomie usług i po najniższych kosztach. Ta definicja nie jest co prawda zgodna co do słowa z książkowym określeniem logistyki, ale pokazuje jej istotę. Pracując na stanowisku koordynatora ds. logistyki powyższą definicję można jeszcze bardziej uprościć: logistyka jest prawdziwą sztuką kompromisu – mówi koordynator ds. logistyki pragnący zachować anonimowość.
- Na co dzień pracuję w firmie, której kluczowym biznesem jest zarządzanie produkcją i logistyką materiałów drukowanych. Głównymi klientami są globalne sieci sprzedaży, które ze względu na specyfikę działalności prowadzą komunikację z klientem poprzez ulotki, billboardy, plakaty, gazetki reklamowe i wiele innych nośników. - dodaje. A więc pierwsza umiejętność kandydata na to stanowisko to zdolność do osiągania kompromisu!

Zadania i obowiązki
Na przykład firma posiada ponad 200 podwykonawców do realizacji wyżej wymienionych zadań, z czego około 50 z zakresu logistyki. - Wybór podwykonawcy to pierwszy, podstawowy wybór i sprawdzian gotowości do owego kompromisu. Koordynator ds. logistyki musi podejmować bardzo szybko decyzje, często w warunkach niepewności, przy braku dostatecznej informacji, a należy pamiętać, że dla każdego logistyka utrzymanie zasady 7W jest kluczowe. Pomimo często niepełnej informacji,  biorąc pod uwagę specyfikę danego zadania, koordynator podejmuje decyzje o wyborze dostawcy. Nierzadko podwykonawcy w danej grupie prezentują bardzo zbliżony poziom usług, wynegocjowane ceny są również podobne. W takim wypadku koordynator powinien jak najlepiej poznać profil działalności danego kontrahenta, aby mieć świadomość jego dobrych i złych stron oraz sposób postępowania w różnych sytuacjach, które zdarzyły się do tej pory. Dobór dostawców do konkretnych zadań można porównać do układania wieży z klocków w taki sposób, aby miała solidne podstawy i przy dokładaniu ostatniego elementu całość konstrukcji pozostała na swoim miejscu.
Praca koordynatora ds. logistyki jest stresogenna, bo to również walka z czasem, który wydaję się że w logistyce dla marketingu upływa szybciej niż w innych sektorach usług TSL. Bowiem logistyka dla marketingu jest bardzo mocno uzależniona od procesów produkcji materiałów reklamowych, które z kolei są uzależnione od terminowego oddania materiałów graficznych do tej produkcji. Stres jest obecny również z tego względu, że procesy logistyczne są traktowane jako zakończenie całego projektu, który obejmuje wymienione powyżej elementy.

Umiejętności i wykształcenie
Praca na stanowisku koordynatora ds. logistyki to również ciągła kalkulacja kosztów, do pomocy której służą różnego rodzaju narzędzia informatyczne. Znajomość Excela to podstawa pracy w zawodzie koordynatora ds. logistyki. Koordynacja prac logistycznych wymaga dobrej współpracy zarówno z dostawcami na zewnątrz organizacji, jak też z innymi działami wewnątrz firmy. Dobra współpraca z działem odpowiedzialnym za realizację produkcji, z działem rozliczeń i księgowości, jak również z działem informatycznym jest konieczne do prawidłowej realizacji własnych zadań. Osoba na stanowisku koordynatora musi być więc otwarta na relacje z ludźmi i posiadać umiejętności interpersonalne. Dobrze jeśli zna chociaż jeden język obcy, np. angielski. Mile widziana jest również znajomość jednego z języków wschodnioeuropejskich, w szczególności języka rosyjskiego. Zbliżające się piłkarskie mistrzostwa Europy oraz coraz częstsza obecność globalnych sieci handlowych na rynku wschodnim sprawia, że Polska jest postrzegana jako naturalny partner eksportowy w dziedzinie produkcji i logistyki materiałów reklamowych.  Na tym stanowisku preferowane jest wykształcenie wyższe, raczej techniczne. Umiejętności analityczne są bardzo istotne i często wykorzystywane. Logistyka dla marketingu charakteryzuje się mnogością informacji, które napływają jednocześnie, i które należy przetwarzać na bieżąco. Tak więc spokój i opanowanie w każdej sytuacji to również cechy dobrego koordynatora. 

Pracując z dostawcami z różnych segmentów usług logistycznych otrzymuje się potężny zastrzyk wiedzy i mechanizmów funkcjonowania całego rynku. Sprawia to, że praca ta chociaż stresująca i wymagająca, daje ogromną satysfakcję i zapewnia rozwój, jaki trudno znaleźć w innych zawodach w logistyce.

(Opr. Pracujwlogistyce.pl na podst. rozmowy z koordynatorem ds. logistyki)

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Kobiety w zarządach firm - perspektywa globalna
Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce sięgają prawie 20 proc.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy w roku 2019 zdrożeje OC?
Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorcy mogą rozliczyć w kosztach?
Nowe przepisy uregulują kwestię adresów na zwolnieniach lekarskich
Jak sprawdzić brokera usług kurierskich i nie stracić na paczkach?
Co nas czeka w cyberbezpieczeństwie w 2019 roku?
Czy można i czy warto pożyczać licencję transportową?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Co zdominuje transport w 2019 roku?
Zmiany w ustawie o prawie lotniczym ułatwią realizację CPK
Motywacja tylko w korporacjach? Większość firm MŚP dostrzega korzyści z motywowania kadr, ale ponad 20 proc…
Plaga manipulacji tacho to problem, z którym musi zmierzyć się branża transportowa
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Rusza rozbudowa Nabrzeża Oliwskiego w Porcie Gdańsk
Netto Polska i Frigo Logistics rozszerzają współpracę
Rusak Business Services otworzył nowy skład celny, podatkowy oraz magazyn krajowy
Zmiany w zarządach Grupy DB Cargo Polska
Grupa Raben uruchomiła nowe narzędzie do śledzenia przesyłek w czasie rzeczywisty ...
Trzy nowe Dragony w taborze STK
Fracht FWO Polska podsumował ostatnie 12 miesięcy i przedstawia plany na 2019
InPost obsłużył ponad 86 mln przesyłek w 2018 roku
Agility zainwestuje 100 mln USD w cyfrową platformę logistyczną Shipa
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC