Dodaj ogłoszenie o pracy


Chcesz zostać kurierem? Sprawdź, czy na pewno nadajesz sie do tej pracy…

Dynamiczny rozwój usług KEP (kuriersko-ekspresowo-pocztowych) w branży e-commerce sprawia, że z roku na rok w firmach kurierskich wzrasta zapotrzebowanie na kandydatów do objęcia stanowisk kurierskich. Jakie są obecnie wymagania na takie stanowiska? Nie wystarczy mieć tylko prawo jazdy i okazywać gotowość do pracy, ale także zdolności organizacyjno-logistyczne, interpersonalne, a przede wszystkim umiejętność pracy pod presją czasu.


Praca kuriera nie należy do najprostszych. Każdego dnia kurierzy kontaktują się z dziesiątkami klientów, często zmuszeni do walki z niesprzyjającą pogodą i utrudnieniami w ruchu drogowym. Pokonują nawet setki kilometrów, aby doręczyć przesyłkę pod wskazany adres. Zachowując przy tym pełen profesjonalizm i zaangażowanie. Reprezentują bowiem, nie tylko siebie, ale także firmę dla której pracują.  - Kurierzy muszą być bystrzy i trzeźwo myśleć, bo wbrew pozorom, mają naprawdę dużo tzw. papierkowej roboty – mówi Radosław Iwański, koordynator ds. transportu kurierskiego DHL Parcel – Doręczając przesyłki z dokumentami muszą dokładnie sprawdzać listę zaświadczeń jakie powinni zabrać od klienta, przy podpisywaniu umów zweryfikować zgodność danych osobowych, dopilnować by klient podpisał się w odpowiednich miejscach itp. Dodatkowo powinni być odporni na stres, bo komplikacje na drodze i ciągły pośpiech są w tym zawodzie codziennością – kontynuuje.

Dzień pracy kuriera…
Zaczyna się bardzo rano – chociaż każdy jest inny – od przybycia kuriera do terminala. Tam odbiera przesyłki, które będzie miał za zadanie doręczyć w danym dniu. Podczas odbioru paczek, każda z nich jest przez kuriera dokładnie sprawdzana. Zanim trafi do samochodu, skanuje się jej numer za pomocą hand helda i dokładnie ogląda, czy na pewno nie jest w żaden sposób uszkodzona. Dopiero wtedy kurier może zapakować ją do samochodu,  zaplanować trasę rozwożenia przesyłek i ruszać w drogę.
Następnie jest planowanie trasy. Odpowiednie zaplanowanie kursu jest kluczowe, by przesyłka jak najszybciej trafiła do rąk odbiorcy. Tu naprawdę przydaje się umiejętność logicznego myślenia, bowiem oprócz rozwożenia przesyłek kurier realizuje tzw. zbiory, czyli zbiera paczki do kolejnego rozwiezienia bezpośrednio od klientów. Najpierw musi jednak zrobić na nie miejsce w samochodzie, a do tego często wykonać zlecenie w określonych godzinach. Jakakolwiek pomyłka może spowodować zaległości. Dlatego ważne jest, by kurierzy jak najszybciej poznali okolice, w której pracują i elastycznie reagowali na wszystkie niespodziewane utrudnienia, jakie mogą się pojawić. Każdy z kurierów obsługuje jeden, na stałe mu przydzielony, rejon, który szybko poznaje jak własną kieszeń. Równie szybko kurierzy poznają również swoich klientów, których często zdarza im się widywać niemal codziennie. Dlatego niejednokrotnie kurierzy uprzedzają ich o swoim przyjeździe, starając się z nimi skontaktować przed dostarczeniem przesyłki. Robią to z poczucia obowiązku i sympatii. Tak naprawdę kurier do klientów dzwonić wcale nie musi, ale bardzo często chce. To pozwala oszczędzić czas nie tylko jemu, ale także jego klientom. Po rozwiezieniu wszystkich przesyłek oraz odbiorze zleconych paczek, kurier wraca do bazy i może trochę odpocząć. Oddaje przesyłki do terminala, które zebrał w ciągu całego dnia, sprawdza otrzymane dokumenty, rozlicza się i… kończy pracę. Zazwyczaj są to już godziny wieczorne.

Stres i pot przed świętami
Szczyty paczkowe, przypadające zazwyczaj na okresy przedświąteczne, to dla kurierów prawdziwe wyzwanie, jak pole walki. Ilość przesyłek sektora B2C, czyli kierowanych do klientów indywidualnych, wzrasta wtedy nawet o 60 proc. Teraz, wraz z początkiem roku ilość doręczeń jest umiarkowana więc i praca kurierów przebiega dużo spokojniej, co nie oznacza wcale, że bezproblemowo. Ale za chwilę zacznie się czas dostaw Wielkanocnych, czyli kolejny szczyt paczkowy. Klienci chcą nie tylko otrzymywać zamówione przez siebie produkty coraz szybciej, ale oczekują także, że paczka zostanie im dostarczona przez przyjaznego, uśmiechniętego kuriera w schludnym uniformie. A nie zawsze jest to możliwe. - Kurierzy spotykają podczas swojej pracy wielu, różnych ludzi. Wiadomo, że nie każdy będzie miły i w dobrym humorze, ale kurier w każdej sytuacji musi zachować profesjonalizm. To chwilami bardzo trudne – tłumaczy Radosław Iwański.
Praca kuriera to ciągły kontakt z ludźmi, których spotyka się każdego dnia. Nawet jeśli czasem nie należy do najłatwiejszych to przynosi wiele satysfakcji i z pewnością nie jest nudna. Nigdy nie wiadomo, co przyniesie kolejny dzień, bo w tej pracy wszystko może się zdarzyć i to jest ekscytujące.

(red/źr. DHL)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.