Konto pracodawcy


Spedytor morski

 

Spedytor morski (ang. oceanfreight forwarder)


- Dzień pracy zaczynam od sprawdzenia skrzynki e-mailowej. Jestem łącznikiem pomiędzy klientem a moim zleceniodawcą (gdyż nie jest nim klient w Polsce) oraz pozostałymi uczestnikami łańcucha transportowego. Mówiąc jednym zdaniem spinam morski proces transportowy w całość. - wyjaśnia na czym polega praca spedytora morskiego Mariusz Golis  Oceanfreight Forwarder DHL Global Forwarding Sp z o.o

 

Obowiązki
Otrzymując zlecenie od klienta, spedytor powinien sprawdzić jakie informacje są mu potrzebne, aby dokonać wszelkich czynności w celu zorganizowania procesu dostawy. - Na początku trzeba zebrać pełną informację od klienta o jego potrzebach, w razie potrzeby doprecyzować i wyjaśnić szczegóły. Mając już wszystkie dane trzeba zaplanować i zaproponować Klientowi rozwiązanie transportowe. - wyjaśnia Mariusz Golis.
Do obowiązków spedytora należy więc kontakt z podmiotami, które będą brały udział w łańcuchu dostawy tj.:
- z armatorem - w celu uzyskania powierzchni ładunkowej na statku i dokonanie tzw. booking-u (czyli rezerwacji) odpowiedniej ilości powierzchni w ładowni statku,
- z przewoźnikiem drogowym lub kolejowym - w celu odebrania/dostarczenia ładunku bezpośrednio od/do klienta z/do portu.

Kolejny element należący do obowiązków spedytora morskiego to przygotowanie dokumentów transportowych, które będą towarzyszyły przesyłce w drodze. W tym celu spedytor musi uzyskać od swojego Klienta wszystkie niezbędne dokumenty handlowe dotyczące przesyłki. Spedytor powinien więc wiedzieć jak ocenić poprawność dokumentów handlowych oraz jak znaleźć w nich odpowiednie informacje, które są potrzebne do nadania towaru. Powinien również orientować się w dokumentach opisujących towary niebezpieczne (tzw. IMO). Jeśli Klient upoważnił firmę do przedstawicielstwa celnego Spedytor organizuje też odprawę celną zlecając ją agentowi celnemu (dobrze, jeśli spedytor posiada przynajmniej podstawą zwiedzę z zakresu prawa celnego). Mając wszystkie niezbędne dokumenty spedytor przygotowuje instrukcję konosamentową dla armatora - czyli informację o ładunku przed wypłynięciem statku tj. waga kontenera, ilość i rodzaj opakowań oraz informację kto jest nadawcą i odbiorcą towaru – te dane są potrzebne armatorowi do wystawienia jego konosamentu lub morskiego listu przewozowego. Jeżeli klient wymaga dodatkowo ubezpieczenia towaru, spedytor powinien wiedzieć jak tego dokonać. A w przypadku akredytywy bankowej, uzupełnić draft certyfikatu ubezpieczyciela niezbędny dla banku Klienta. Ostatnia i najważniejsza czynność to umiejętność wypełniania konosamentu morskiego lub morskiego listu przewozowego na podstawie dokumentów handlowych i ewentualnej instrukcji konosamentowej od Klienta. - Wraz z doświadczeniem i obsługą różnych załadunków nabiera się wprawy i wiedzy z tego zakresu. - zapewnia Mariusz Goils.

 

Predyspozycje i wykształcenie
Ważną cechą w tym zawodzie jest systematyczność i rzetelność. Podstawą jest znajomość przynajmniej w stopniu komunikatywnym języka angielskiego, odporność na stres i działania pod presją czasu. 
- Mamy wyznaczone przez armatora "dead liny" np. na dostarczenie towaru na statek,  na dostarczenie instrukcji konosamentowych, na dokonanie odprawy celnej itd. - z tym wszystkim trzeba uporać się w odpowiednim czasie. W tym zawodzie trzeba nauczyć się systematyzowania pracy i wykonywanych czynności, układając je według priorytetów. - radzi Mariusz Golis.
Istotną cechą w tym zawodzie jest też dobra komunikatywność i umiejętność nawiązania dobrego kontaktu z Klientem. Jeśli chodzi o wykształcenie, to wykształcenie wyższe jest raczej pożądane, ale nie jest konieczne, jak też nie jest wymagane wykształcenie kierunkowe. 
- Ukończyłem studia ekonomiczne na Uniwersytecie Łódzkim, a także podyplomowe studia logistyczne. Rozpoczynając pracę w DHL GF nie miałem wcześniej nic wspólnego ze spedycją. - mówi Mariusz Golis.

 

Pomimo, że praca jest stresująca, to jednak daje dużo satysfakcji. W tej pracy można się wiele nauczyć i poznać ciekawych ludzi. Chcąc osiągnąć samodzielność w tym zawodzie potrzebne jest co najmniej roczne doświadczenie, ale zdarza się, że nawet po kilku miesiącach niektórzy są w stanie samodzielnie piastować stanowisko spedytora morskiego.

 

(Opr. BT na podst. info DHL Global Forwarding)

 

Szukasz pracy w zawodzie Spedytora zobacz oferty pracy: wszystkie oferty pracy w spedycji 

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Ellina Lolis country managerem JF Hillebrand – operatora logistycznego rynku napojów i alkoholi
Polka awansowała w globalnej strukturze Grupy GEFCO
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Do czego polski przewoźnik ma najwięcej pytań?
Dachser radzi jak przygotować się na twardy Brexit
Jak przygotować kierowcę do kontroli?
Prowadzisz magazyn – lepiej sprawdź czy masz instrukcję bhp prac transportowych
Jak obniżyć koszty operacyjne firm?
Duże zmiany na rynku transportów do 3,5
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Kondycja polskiego transportu drogowego będzie słabnąć?
Cofnięty licznik plagą na polskim rynku samochodów używanych?
Czy na rynku nieruchomości logistycznych czekają nas kolejne rekordy – Prologis prognozuje rok 2019
10 lat rynku magazynowego w Polsce i 10 zmiennych, które znaczyły najwięcej
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Grupa Fracht otwiera nowe oddziały w Afryce
Nowi właściciele i nowe plany rozwoju DCT Gdańsk
DB Schenker modernizuje sieć krajową wdrażając 800 nadwozi wymiennych
Gefco uruchomiło przewozy kolejowe towarów ADR do Chin
Agility podsumowało 2018 rok
Prologis stworzył nowy rodzaj umowy najmu powierzchni magazynowej
7R ruszyło z kolejną inwestycją na Śląsku
Robot zamiast kuriera - FedEx Express wprowadza nowe rozwiązanie w dostawach ze skle ...
Ladies' Winter Tea 2019
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC