Dodaj ogłoszenie o pracy


Wszystko o pracy Doradcy ADR

Doradca do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych (ang. DGSA – Dangerous Goods Safety Adviser), to pełna nazwa dość specyficznego zawodu, który należy do grupy zawodów regulowanych, tzn. takich na którego wykonywanie potrzebne są zezwolenia lub spełnienie określonych wymogów prawnych. Osoba pracująca na tym stanowisku odpowiada za sprawy związane z przewozem drogowym towarów niebezpiecznych, a co za tym idzie powinna wykazywać się również ogólną wiedzą z zakresu transportu i logistyki.

Jak zostać doradcą ADR?
Aby zostać doradcą ADR należy uzyskać świadectwo doradcy. Świadectwo może uzyskać osoba, która posiada wykształcenie wyższe, nie była skazana za przestępstwo umyślne przeciwko wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu oraz bezpieczeństwu powszechnemu. Konieczne jest także ukończenie kursu na doradcę a następnie złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu państwowego przed komisją egzaminacyjną działającą przy Dyrektorze Transportowego Dozoru Technicznego, nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia ukończenia kursu.

Kto powinien wyznaczyć doradcę ADR i jakie są jego obowiązki?
Zgodnie z przepisami umowy ADR (1.8.3.1) oraz art. 15 ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych każde przedsiębiorstwo, które dokonuje przewozu towarów niebezpiecznych oraz związanych z nim czynności pakowania, załadunku, napełniania lub rozładunku, powinno wyznaczyć jednego lub więcej doradców do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych, odpowiedzialnego za wspieranie działań zapobiegających zagrożeniom związanym z tym transportem. Kary za niedopełnienie tego ustawowego obowiązku są dość wysokie i chyba nie warto ryzykować.
Wyznaczenie doradcy może odbyć się w formie umowy o pracę, umowy o współpracy, umowy zlecenia, umowy o świadczenie usług lub w innych dozwolonych przez przepisy prawa formach.

Obowiązki doradcy określone są w międzynarodowej umowie ADR oraz w przepisach krajowych. Głównym zadaniem doradcy, przy zachowaniu odpowiedzialności kierującego przedsiębiorstwem, jest dążenie, poprzez stosowanie wszystkich niezbędnych środków i działań oraz w granicach określonych zakresem działalności przedsiębiorstwa, do ułatwienia prowadzenia tej działalności zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
Do zadań doradcy należy m.in.:
• szkolenie pracowników przedsiębiorstwa w zakresie zmian przepisów o transporcie towarów niebezpiecznych
• śledzenie zgodności z wymaganiami dotyczącymi przewozu towarów niebezpiecznych oraz doradzanie przedsiębiorstwu w tym zakresie
• przygotowywanie rocznego sprawozdania z działalności przedsiębiorstwa w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych dla kierownictwa oraz dla władz
• śledzenie praktyk przedsiębiorstwa w zakresie uwzględniania wymagań specjalnych związanych z przewożonym towarem w przypadku zakupu środków transportu
• prowadzenie dochodzeń oraz, jeśli ma to zastosowanie w konkretnym przypadku, przygotowywanie sprawozdań na temat poważnych wypadków, awarii lub poważnych naruszeń przepisów podczas przewozu lub związanych z nim czynności
• śledzenie praktyk przedsiębiorstwa i doradzanie w zakresie wymagań specjalnych odnoszących się do przewozu towarów niebezpiecznych przy wyborze podwykonawców oraz partnerów
• sprawdzanie czy pracownicy zaangażowani w przewóz (np. magazynierzy, spedytorzy, kierowcy, pracownicy pakujący towar, itp.) otrzymali szczegółowe procedury postępowania i instrukcje
• wprowadzenie procedur kontrolnych służących sprawdzeniu czy środek transportu zaopatrzony jest w wymagane dokumenty, sprzęt awaryjny zgodnie z obowiązującymi przepisami
• sprawdzenie czy istnieje plan ochrony, jeśli jest wymagany
Doradca może także pomagać przedsiębiorstwom w następujących czynnościach:
• doborze i oznakowaniu  opakowań w zależności od rodzaju towaru niebezpiecznego
• sporządzaniu zgodnych z przepisami dokumentów transportowych
• sprawdzaniu możliwości stosowania zwolnień lub częściowych wyłączeń spod przepisów ADR
• sporządzenie planu ochrony
• innych specyficznych czynnościach związanych z przepisami umowy ADR w zależności od specyfiki przedsiębiorstwa
• przeprowadzać szkolenia kierowców, którzy po zdaniu egzaminu państwowego nabywają uprawnienia do przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.

Generalnie należy podkreślić, że funkcja doradcy w przedsiębiorstwie nie jest kolejną jednostką kontrolującą tego przedsiębiorcę, lecz jest to funkcja mająca na celu uchronienie przedsiębiorcy przed nieświadomym narażeniem się na kłopoty wynikające z niedopełnienia obowiązków wynikających z ustawy oraz Umowy ADR.

Egzamin na doradcę ADR
Egzamin na doradcę ADR jest egzaminem państwowym zdawanym przed komisją powołaną przez Transportowy Dozór Techniczny. Egzamin ma za zadanie sprawdzić znajomość przepisów krajowych oraz umów międzynarodowych dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych. Składa się z dwóch części: ogólnej i specjalistycznej. Po zdaniu egzaminu uzyskane świadectwo doradcy ważne jest przez 5 lat. Potem należy świadectwo recertyfikować.
Uprawnienia doradcy zdobyte w Polsce są ważne w każdym kraju należącym do Umowy europejskiej ADR. Można więc śmiało powiedzieć, ze jest to zawód międzynarodowy.

Opracowała: Anna Witkowska, doradca ADR w firmie ADR-info.pl

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.