To zawód dla wytrwałych i dla ludzi z pasją. Pracownik na tym stanowisku zajmuje się organizacją transportu lotniczego, zarówno w eksporcie jak i w imporcie. To najczęściej pierwsza osoba, z którą kontaktuje się klient w firmie spedycyjnej.
- Jako spedytor reprezentuję firmę przed klientem. Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim wsłuchanie się w indywidualne potrzeby klienta, zaproponowanie konkretnych rozwiązań serwisowych i cenowych. Muszę jak najszybciej odpowiedzieć na jego zapytanie, rzetelnie poinformować jakie czynności trzeba podjąć aby zrealizować dany transport, np. dobór opakowania, zabezpieczenie towaru, odbiór towaru, odprawa celna, ewentualne ubezpieczenie itp. - mówi Paweł Markiewicz, Airfreight Forwarder DHL Global Forwarding Sp. z o.o.
Obowiązki
Podstawą pracy spedytora jest ocena potrzeb klienta i ściśle dobrana do tego propozycja adekwatnych rozwiązań transportowych oraz ich realizacja.
- Czasami bywa tak, że klient poszukuje rozwiązania nie bardzo wiedząc jakie są potencjalne możliwości. Nie zawsze transport lotniczy jest tym jedynym i najlepszym. Pieniądze i czas to dwa współzależne elementy każdego rodzaju transportu. Jeśli zleceniodawcy zależy tylko na cenie a nie na czasie dostawy, to spedytor powinien dobrać odpowiedni czyli w tym przypadku tani środek transportu np. transport morski i skierować klienta do spedytora morskiego. - mówi Paweł Markiewicz
Spedytor powinien wyjaśnić klientowi skąd biorą się różnice w cenie za usługę i z czego wynika czas dostawy. Transport lotniczy odbywa się z portu do portu lotniczego natomiast między lotniskiem a klientem występuje transport drogowy, którego organizacja również należy do spedytora lotniczego. To spedytor ocenia poszczególne etapy dostawy i musi wiedzieć jak zorganizować trasę, którą powinien przebyć towar. Wszystko odbywa się w określonych ramach czasowych, toteż spedytor ocenia ile czasu potrzebuje na organizację transportu, a ile czasu na odprawę, czy są potrzebne jakieś dodatkowe czynności np. związane z pakowaniem towaru. W związku z tym spedytor musi także wiedzieć z kim się kontaktować i w jakim czasie np. kiedy należy podjąć kontakt z agentem handlingowym (firma obsługująca przesyłki na płycie lotniska pomiędzy magazynem a ładownią samolotu), a kiedy z linią lotniczą czy z urzędem celnym.
Cecha dobrej organizacji pracy to podstawa w tym zawodzie.
Dodatkowo spedytor musi znać się na dokumentach transportowych i aktualnie obowiązujących przepisach w kraju nadania jaki i przeznaczenia towaru, ponieważ to spedytor przygotowuje całą dokumentację, która towarzyszy przesyłce podczas jej drogi. W przypadku spedytora lotniczego do tych dokumentów zalicza się przede wszystkim list przewozowy CMR, a także dokumenty lotnicze tj. MAWB (MasterAirWay Bill), HAWB (House AirWay Bill - list lotniczy przewozowy wewnętrzny), Cargo Manifest. Oprócz tych dokumentów spedytor powinien dobrze znać warunki INCOTERMS, podstawy aktualnych procedur celnych np. wiedzieć o tym, że nie można wysłać lub przywieźć na teren danego obszaru towaru bez odprawy celnej. To spedytor lotniczy w oparciu o ofertę kontaktuje się z wybraną linią i robi tzw. booking czyli rezerwację miejsca na samolocie. Niezwykle pomocna jest więc znajomość skrótów lotnisk i terminów transportowych używanych w liniach lotniczych oraz cały mechanizm ograniczeń jakie rządzą transportem lotniczym.
Predyspozycje do zawoduPrzede wszystkim spedytora powinna cechować cierpliwość oraz umiejętność słuchania. Nie mogą mu być obce umiejętności komunikacyjne, kultura osobista i zręczność precyzyjnego artykułowania myśli. To często praca wymagająca podejmowania decyzji w warunkach stresu, bo tu wszystko dzieje się szybko - "just in time". - Jesteśmy ograniczeni bookingami od linii lotniczych, które podejmują się realizacji danego transportu. To one wyznaczają ramy czasowe w których przesyłka musi znaleźć się na samolocie. Jeśli z jakiś powodów się spóźnimy możemy czasem czekać nawet tydzień na kolejny wylot. A to już ryzyko nieprawidłowego zrealizowania zlecenia i utraty zaufania klienta. W tej branży powiedzenie „czas to pieniądz” nabiera zatem szczególnej wagi. Trzeba działać szybko i podejmować precyzyjnie przemyślane decyzje. Dokładnie ustalać ze zleceniodawcą wszystkie czynności niezbędne do tego aby cały łańcuch dostawy odbył się tak jak to sobie ustaliliśmy. O bieżących postępach lub ewentualnych opóźnieniach należy na bieżąco informować klienta. - tłumaczy Paweł Markiewicz z DHL Global Forwarding.
Wykształcenie i uprawnienia
Wykształcenie w tym zawodzie nie ma praktycznie znaczenia, bo jak mówi Paweł Markiewicz - każdy przy odpowiednim zaangażowaniu może nauczyć się tego zawodu. Nie mniej, wykształcenie kierunkowe np. logistyczne czy transportowe, daje niezbędne podstawy do podjęcia tej profesji i na pewno osoba z takimi kwalifikacjami szybciej wdroży się do pracy w spedycji wykorzystując w codziennej praktyce nabytą wiedzę teoretyczną.
- Jestem z wykształcenia humanistą, ukończyłem politologię i osobiście uważam, że humaniści są bardziej elastyczni. Wszechstronne wykształcenie ułatwia przyswajanie wiedzy, często sugeruje nieszablonowe rozwiązania problemów i ułatwia zrozumienie multikulturowego charakteru pracy w korporacji międzynarodowej. Zdolność przyswajania dużej porcji wiedzy z różnych obszarów, z pewnością ułatwiła mi pracę w spedycji. W momencie kiedy zaczynałem pracę spedytora lotniczego, miałem co prawda ukończony kurs z zakresu transportu materiałów niebezpiecznych i pracodawca zwrócił na to uwagę, ale była to „wartość dodana” , dzięki, której mogłem tylko lepiej wykonywać swoje obowiązki. Tak naprawdę pod opieką doświadczonego mentora, osoba która stawia pierwsze kroki w spedycji może nauczyć się tego rzemiosła dość szybko od podstaw. - mówi Paweł Markiewicz
Nie ma też konieczności posiadania świadectwa ukończenia np. kursu spedytora. Oczywiście mając takie świadectwo, czy też inne dodatkowe kwalifikacje jak np. uprawnienia agenta celnego na pewno o wiele łatwiej takiej osobie będzie poznawać tajniki spedycji.
Duże znaczenie na stanowisku spedytora lotniczego ma znajomość języków obcych. Szczególnie ważne są podstawy języka angielskiego.
- Nie musimy znać od razu biegle języka angielskiego. Wystarczy znać go na poziomie komunikacji mailowej i telefonicznej. Natomiast z biegiem czasu poznaje się coraz to nowsze zagadnienia z branży. Pojawiają się nowe problemy, przybywa nowy zasób słownictwa specjalistycznego. Tak naprawdę cały czas człowiek się czegoś uczy- wyjaśnia Paweł Markiewicz
W tej pracy bardzo szybko rozwija się umiejętności językowe i szybko przyswaja się nieznane dotąd słówka czy skróty branżowe. Praca w tym zawodzie daje również wiele innych możliwości rozwojowych. Praktycznie każdy klient i każda przesyłka to nowy indywidualny problem i nowe wyzwanie. Dużą satysfakcję daje kontakt z ludźmi w środowisku międzynarodowym. Wiele z takich kontaktów służbowych przeradza się później w zupełnie prywatne już znajomości np. na facebook-u.
- Polecam spróbowanie sił w tym zawodzie, bo nawet jeśli okaże się że to nie jest zajęcie dla nas i zrezygnujemy z niego już po okresie próbnym, zdobyta w tym czasie wiedza daje ogromne możliwości pracy w szeroko rozumianej branży TSL. Ta profesja preferuje szczególnie osoby, które mają zacięcie do nauki nowych rzeczy i konsekwentnie potrafią realizować swoje plany. Nie jest to też praca tylko za biurkiem. Spedytor musi dopilnować dokumentów ale też sprawdzić co dzieje się z przesyłką w magazynie, w urzędzie celnym czy też u agenta handlingowego. Z drugiej strony zorganizowanie i doprowadzenie tego całego procesu do końca daje ogromną satysfakcję, zwłaszcza jeśli zadowolony klient wraca z kolejnym zleceniem - podsumowuje zachęcając do zawodu spedytora lotniczego Paweł Markiewicz.
(Opr. BT w oparciu o informacje DHL Global Forwarding)
Szukasz pracy w spedycji zobacz ofety pracy: wszystkie oferty pracy