Dodaj ogłoszenie o pracy


Przedstawiciel Handlowy i Key Account Manager

 

 

 

 

Najczęściej spotykane stanowiska w dziale sprzedaży w branży TSL to Przedstawiciel Handlowy i Key Account Manager. Cel pracy w dziale handlowym w firmie logistycznej czy transportowej jest taki sam jak w każdej innej - sprzedać jak najwięcej, pozyskać jak najwięcej klientów. Cele te są najczęściej sformalizowane w postaci rocznych czy kwartalnych budżetów do wykonania. Ponadto w obu przypadkach pracodawcy kładą nacisk na ilość zrealizowanych wizyt.

 

Obowiązki na tych stanowiskach łączą się z docieraniem do nowych klientów, licznymi rozmowami telefonicznymi, spotkaniami, kalkulacjami ofert i negocjacjami. Każdy z tych elementów jest trudny - czy to wykonywanie "cold call'i" czyli próby nawiązania pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem, albo przygotowanie odpowiedniej prezentacji firmy i kalkulacji ofert. Jest wiele usług logistycznych, które muszą być wyceniane indywidualnie, wtedy nad wyceną pracuje handlowiec oraz osoby z działu operacyjnego. Bardzo ważne jest, żeby między nimi była odpowiednia komunikacja i zrozumienie potrzeb klienta versus możliwości firmy. Osoba sprzedająca musi też świetnie znać proces, żeby go odpowiednio przedstawić klientowi i  móc odpowiedzieć na szczegółowe pytania, ale także musi wierzyć w jakość prezentowanych przez siebie usług  - tylko wtedy może być wiarygodna dla klienta.

 

Kto sprawdzi się jako Key Account Manager lub Przedstawiciel Handlowy ?
Konieczne są w tym wypadku wysokie kompetencje komunikacyjne oraz wiara w sukces. Jest to praca dla osób z pasją, otwartych na ludzi, które dążą do samorealizacji i rozwoju osobistego. W pracy w dziale handlowym niezbędny jest również upór, zdolności negocjacyjne, życzliwość i umiejętność koncentrowania się na rozmówcy. Nie mniej ważna jest samodyscyplina i planowanie.

 

Wady i zalety
Do zalet należy niewątpliwie możliwość ciągłego uczenia się - poznawania procesów, organizacji i ludzi z różnych branż.  Jest to praca ciekawa i dynamiczna, związana z wyjazdami, uczestnictwem w różnych spotkaniach i konferencjach. Ponadto do zalet należy również elastyczny czas pracy -  nie trzeba być w biurze codziennie o określonej godzinie, najczęściej handlowcy sami zarządzają swoim czasem. Ogromnym plusem jest satysfakcja z pozyskanych projektów oraz idące za tym wynagrodzenie. Praca na stanowisku handlowym łączy się z ciągłą presją na wynik, czego wynikiem jest duży poziom stresu. Minusem mogą być także częste delegacje, późne powroty i konieczność nieustannego godzenia obowiązków w pracy z domowymi. W większych organizacjach handlowiec musi również poświęcić dużo czasu na sporządzanie raportów i statystyk.
Osoby pracujące w dziale handlowym mają możliwość otrzymania wysokiego wynagrodzenia, które jest uzależnione od wyników sprzedaży. Pensja składa się z elementu stałego oraz prowizji, której wysokość jest znaczna, ale jej otrzymanie zależy od skuteczności działań handlowych.  Dodatkowo handlowcy posiadają atrakcyjne narzędzia pracy - auto służbowe oraz laptopa.

 

Ścieżka kariery - struktura handlowa
Najniższym stanowiskiem w dziale handlowym jest asystent bądź stanowisko związane z call center. Kolejnym etapem w karierze może być już Przedstawiciel Handlowy - ale w większych organizacjach występuje również "stopniowanie" tego stanowiska - a potem Key Account Manager. Często handlowcy czy Key Account Managerowie są odpowiedzialni za sprzedaż segmentu produktów firmy. Część specjalizuje się w  usługach transportu morskiego i lotniczego, inni sprzedają transport krajowy a jeszcze inni usługi logistyki kontraktowej. Zdarzają się również specjalizacje "branżowe" - czyli sprzedaż produktów firmy do określonego segmentu klientów np. firm z branży automotive, FMCG, producentów AGD, itd. Key Account Manager (KAM) odpowiada za pozyskanie dużych kontraktów, kontaktuje się z potencjalnymi klientami, którzy mogą dać firmie duże obroty - są to przede wszystkim duże zakłady produkcyjne czy sieci handlowe. KAM w firmie międzynarodowej bardzo często współpracuje z zagranicznymi oddziałami firmy w przypadku przygotowania oferty dla klientów działających globalnie, którzy wybierają dostawcę na poziomie europejskim czy światowym. Równorzędnym stanowiskiem do KAM jest Kierownik Handlowy, który zarządza zespołem handlowców w danym regionie.

 

Przykład struktury handlowej na przykładzie firmy SKAT Transport
- Handlowiec
- Starszy Handlowiec
- Key Account Manager
- Regional Manager
- Sales Department Manager
- Z-ca Dyrektora ds. Handlowych

Przykład ścieżki kariery handlowej w firmie kurierskiej
- Pracownik call centre / Dział Obsługi Klienta
- Specjalista ds. Telesprzedaży/ Inside Sales
- Przedstawiciel Handlowy
- Key Account Manager
- Kierownik Zespołu Handlowego

 

Materiał został przygotowany w oparciu o wypowiedzi pp.: Iwony Trzeciak-Kucza - pracuje w działach sprzedaży od 10 lat, głownie jako Key Account Manager; Agnieszki Kaliszewskej przedstawiciela handlowego DSV Road; Aleksandry Stupak-Pirowicz specjalisty ds. marketingu i sprzedaży Mexem oraz Wojciecha Czacharowskiego ze SKAT Transport

 

(Opr. Anna Galewska)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.