Odpowiedzialność pracodawcy
Przestrzeganie praw pracowniczych to podstawa społecznej odpowiedzialności. Żadna firma nie znajdzie się w gronie liderów, jeśli nie będzie tych praw szanować, a kierownictwo nie będzie tworzyć wysokich standardów w zakresie ich stosowania. Dzisiaj, dla każdej rozwijającej się firmy, była reputacja atrakcyjnego i godnego szacunku pracodawcy to kluczowy element sukcesu. Należy przy tym pamiętać, że w firmie działającej zgodnie z CSR nie ma miejsca na jakiekolwiek uprzedzenia i dyskryminację ani z powodów religijnych, ani płciowych, czy też na tle pochodzenia, niepełnosprawności, albo orientacji seksualnej.
Kolejny element to rozwój kadry, ale nie w formie zliczania godzin szkoleń na stanowisko, lecz poprzez szkolenia i rozwijanie umiejętności w ramach personalizacji ścieżki kariery i – najbardziej wartościowego, a bardzo rzadko wykorzystywanego mentoringu. Już na etapie tworzenia stanowisk pracy myślmy o o ich bezpieczeństwie i ergonomii, a później prowadźmy regularną ocenę tych elementów. Podejmijmy zobowiązanie zera tolerancji dla zaniedbań, mogących skutkować wypadkiem, dla hałasu, dla niedbałości mogącej skutkować skażeniem ekologicznym.
Dobry pracodawca to także ten, który realizuje programy wspierania społeczności lokalnych – bo pamiętajmy, jako firma jesteśmy wiodącym obywatelem korporacyjnym. Lokalna społeczność ocenia firmę jak swojego sąsiada i dlatego warto pracować na dobrosąsiedzkie relacje.
Ekologia w pracy
Ekologia dzisiaj to i sortowanie odpadów, i budowanie strategii zrównoważonego, zielonego łańcucha dostaw. Zaczynając od weryfikacji źródeł energii, z których korzysta firma, można uczynić z tego pierwszy krok do zrównoważonego rozwoju. Wybór różnych źródeł energii, mierzenie i ograniczanie jej zużycia oraz wchodzenie w partnerstwa z podmiotami zewnętrznymi na rzecz zmniejszania energochłonności procesów biznesowych jest dzisiaj tak samo ważne, jak ograniczenie spalin emitowanych przez pojazdy ciężarowe. Firma, przygotowując się do wdrożenia projektu CSR, powinna tak zredefiniować procesy, aby stać się bardziej energooszczędną. Tam gdzie to możliwe należy korzystać z tzw. zielonego transportu i budownictwa (badać oddziaływanie lokalizacji na otoczenie, planować portfel obiektów, magazynów i ich wpływu na środowisko, stale analizować potrzeby lokalizacyjne i ograniczać je dokładnie na miarę potrzeb, itp.). Oczywiście konieczne jest wspomniane wyżej zarządzanie odpadami i wykorzystanie powtórne materiałów (czyli wdrożenie systemów opakowań wielokrotnego użytku).
Po co to wszystko i co CSR daje firmie?
CSR to nie doskonałość operacyjna, ani filantropia, ani koncepcja wizerunkowa. To motywacja - dla pracowników i dla klientów, to motywacja dla aplikujących o pracę i dla managerów. CSR to nadawanie głębokiego znaczenia miejscu pracy i pracy! W biznesie łatwo zejść z właściwej drogi, bo zasady moralne to wciąż opcja a nie nieodłączny element codzienności!