Dodaj ogłoszenie o pracy


Sprawdź zasady optymalizacji transportu wewnętrznego magazynu

Sprawnie zarządzany magazyn generuje niższe koszty i jest bardziej wydajny, dlatego coraz częściej dąży się do optymalizacji zachodzących w nim procesów. Kluczem do usprawnienia przepływu towarów i zmniejszenia wydatków ponoszonych na transport wewnętrzny jest indywidualne dopasowanie infrastruktury do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa.


W przypadku branży spożywczej dobór odpowiednich regałów oraz strategii magazynowania i pobierania towarów pozwala zmniejszyć kubaturę strefy składowania, co generuje znaczne oszczędności w obiektach, gdzie należy utrzymywać określoną temperaturę np. w chłodniach. Z kolei ograniczenie liczby ścieżek i korytarzy roboczych oraz zastosowanie rozwiązań energooszczędnych w wózkach widłowych pozwoli obniżyć ponoszone wydatki na ich bieżące użytkowanie. Nowoczesna flota może zostać wyposażona w takie technologie jak baterie litowo-jonowe czy napęd hybrydowy, które zapewniają ich bardziej ekonomiczną i wydajną pracę.


- W przypadku wózków elektrycznych korzystnym rozwiązaniem jest zastosowanie programów sterujących odbiornikami elektrycznymi tj. oświetlenie, ogrzewanie czy wycieraczki. Wyłączenie niewykorzystywanych w danej chwili urządzeń np. świateł i ogrzewania podczas długiego postoju czy przednich reflektorów podczas jazdy do tyłu pozwala na uzyskanie oszczędności od 10 proc. do 20 proc. pobieranej energii – mówi Tomasz Sobczak z firmy STILL Polska.


Duże znaczenie dla optymalizacji magazynu ma także postępująca automatyzacja. Coraz większą popularnością cieszy się choćby technologia RFID pozwalająca na radiową identyfikację przepływu towarów w magazynie, samobieżne wózki widłowe oraz technologie sterowania głosowego. Nowoczesna, indywidualnie dopasowana infrastruktura nie jest jedyną metodą optymalizacji. Warto udoskonalić procesy logistyczne także w już funkcjonujących obiektach, bez tak kosztownych inwestycji. Na rynku istnieje coraz więcej rozwiązań IT, które wspomagają proces racjonalnego planowania przepływu materiałów, kontrolują wykorzystanie floty czy monitorują stan techniczny wózków widłowych zapewniając ich pełną dostępność do pracy.


Choć wprowadzenie zmian, czy to we flocie, czy w infrastrukturze, wymaga dodatkowych nakładów finansowych, dobrze dobrane inwestycje nie tylko się zwracają, ale w perspektywie czasu generują dodatkowe korzyści. Program sterujący pracą odbiorników elektrycznych Blue Q podczas pięcioletniej eksploatacji wózka elektrycznego o udźwigu 1,6 tony  w trójzmianowym trybie pracy pozwalają zaoszczędzić około 2500 EURO. Wdrażając system sterowania głosowego w połączeniu z pracą samobieżnych wózków widłowych, wydajność wzrasta o 15 – 25 proc. Z kolei napęd hybrydowy wraz z technologią kumulowania energii wytwarzanej podczas procesu hamowania umożliwia redukcję zużywanego paliwa nawet do 15 proc. Automatyzacja wybranych procesów pozwala generować oszczędności także poprzez redukcję popełnianych błędów i wypadków, zmniejszenie liczby pracowników potrzebnych do wykonania konkretnego zadania czy optymalizację ścieżek. Aby wprowadzić trwałe zmiany w funkcjonowaniu magazynu niezbędne jest przeprowadzenie analizy zachodzących procesów logistycznych i wykrycie słabych punktów, takich jak choćby „wąskie gardła”. Konieczne będzie także dokonanie rachunku poniesionych kosztów w stosunku do planowanych zysków. Jednak kryterium ekonomiczne jest tylko jednym z wielu czynników, które powinny decydować o planowanej optymalizacji. Istotne są także takie aspekty jak podwyższenie jakości usług, dbałość o środowisko naturalne czy bezpieczne miejsce pracy.
(źr. Opr. STILL)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.