Dodaj ogłoszenie o pracy


Rozwój największych rynków e-commerce w Europie Centralnej

Według raportu „European E-commerce Report 2022”, rynki e-commerce są na zróżnicowanym poziomie w UE. Chociaż liczba osób mających dostęp do Internetu i dokonujących za jego pośrednictwem zakupów stale rośnie, to niektóre firmy prowadzące sprzedaż on-line w dalszym ciągu pozostają w tyle pod względem wykorzystania narzędzi cyfrowych. Co więcej, pomimo oczekiwań, że handel elektroniczny ulegnie znacznemu spowolnieniu po zniesieniu blokad związanych z pandemią Covid-19, w wielu krajach wciąż odnotowuje się stabilny poziom e-zakupów i nic nie wskazuje na to, aby miał się on obniżyć. Co charakteryzuje rynki e-commerce naszych sąsiadów?

Czeski e-handel
W Czechach sprzedaż e-commerce wzrasta o 14% rok do roku. Jak wynika z raportu, digitalizacja procesów w firmach jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu na czeskim rynku. Dotyczy to zarówno małych sklepów, jak i duży graczy. Z przeprowadzonych w tym kraju badań konsumenckich wynika, że większość klientów nadal będzie korzystać ze sklepów internetowych w większym stopniu niż przed pandemią. Dla przykładu, artykuły spożywcze są tu obecnie drugą co do wielkości kategorią pod względem obrotów.
Również nowoczesne technologie nabierają znaczenia. Sztuczna inteligencja, AI, jest bardzo ważna i wykorzystuje się ją zarówno w komunikacji z konsumentami (czatboty), jak i do procesów wewnętrznych. Przewiduje się, że będzie to jedna z kluczowych technologii dla przyszłego rozwoju e-commerce w Czechach.
Najważniejszy trend – dostawa do punktów odbioru i automatów paczkowych
Choć w Czechach nie ma np. lokalnej wersji Amazona, to rola marketplace’ów stale rośnie, a co za tym idzie – pojawia się coraz więcej metod dostaw zamawianych produktów. Najpopularniejsze opcje odbioru przesyłek to punkty odbioru i automaty paczkowe. To wygodne rozwiązanie z punktu widzenia klientów – mogą odebrać pakunek w wygodnym dla siebie miejscu. To także najbardziej ekologiczna forma dostawy, pomagająca ograniczyć ślad węglowy – kurier czy firma logistyczna dowozi paczki tylko do jednego miejsca. Warto o tym pamiętać planując zagraniczną ekspansję swojego e-sklepu.
- Polskie e-sklepy wysyłające towary za pośrednictwem Packety do klientów na rynku czeskim, słowackim, węgierskim czy rumuńskim mogą skorzystać z ponad 11,8 tys. punktów odbioru PUDO (ang. Pick Up Drop Off), mają też do dyspozycji sieć naszych własnych automatów paczkowych - Z-BOX’ów. Tylko w ubiegłym roku w Czechach – na rodzimym rynku Packeta Group, do punktów PUDO trafiły 44 mln przesyłek. Wybór tej metody dostawy pozwala na szybki i sprawny odbiór zamawianych przez klientów przesyłek czy ich ewentualny zwrot – mówi Justyna Andreas, dyrektor zarządzająca Packeta Poland.

E-biznes na Węgrzech
Również w tym kraju utrzymuje się wysokie tempo rozwoju rynku e-commerce. W 2019 roku Węgrzy robili zakupy przez Internet średnio raz w miesiącu, a dwa lata później – niemal dwukrotnie częściej. Według gkid Research & Consulting, liczba kupujących w e-sklepach wśród 6,5 mln węgierskich aktywnych dorosłych internautów wynosi 78,4%. To około 5,1 mln osób, z których 3,7 mln regularnie nabywa produkty. Prawie połowa (46%) sprzedaży detalicznej on-line została odnotowana w Budapeszcie i w okręgu Pesztu – warto zaznaczyć, że region ten jest trzykrotnie większy niż kolejne największe okręgi, Győr-Moson-Sopron czy Fejér. Z całą pewnością zaletą sprzedaży w tym centralnym regionie państwa jest różnica w częstotliwości zamówień: konsumenci kupują tu przez Internet znacznie częściej niż wynosi średnia krajowa.
Popularność zakupów on-line doskonale ilustruje rynek żywności i artykułów gospodarstwa domowego, który przed pandemią nie był tak rozwinięty. Natomiast w 2021 roku e-sprzedaż produktów FMCG oraz kosmetycznych wzrosła na Węgrzech o 53,7%, dzięki czemu sektor ten stał się najszybciej rozwijającą się kategorią e-handlu detalicznego. Dziś jest to czwarty co do wielkości e-segment na tym rynku.
Najważniejszy trend – dostawa prosto do domu
Poziom usług logistycznych, zwłaszcza w zakresie dostarczenia zamówień do domu jest tu na bardzo wysokim poziomie. Klienci otrzymują 2-3 godzinne okna dostaw, mają możliwość skontaktowania się z kurierem bezpośrednio przez telefon lub na czacie, mogą też śledzić transport w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Internetu. Bardzo popularna jest także opcja przywiezienia zakupów tego samego dnia, zwłaszcza w przypadku produktów e-grocery i FMCG. Wszystko to sprawia, że proces dystrybuowania paczek jest na Węgrzech przewidywalny, niezawodny i bardzo wygodny. Odsetek wyboru tej metody dostarczenia przesyłek wśród wszystkich zamówień wynosi tu około 74%.

E-commerce na Słowacji
E-commerce na Słowacji szybko się rozwija – z Internetu korzysta tam ok. 85% obywateli. Ze względu na podobieństwa kulturowe i językowe z Czechami tamtejsi konsumenci rozumieją i chętnie korzystają z czeskich sklepów internetowych czy porównywarek cen. Słowacja to relatywnie niewielki rynek, więc klienci często decydują się na zakupy on-line z innych krajów – już 39% z nich kupuje transgranicznie z europejskich e-sklepów. Oznacza to, że cały czas jest sporo miejsca dla nowych graczy, którzy chcą rozszerzyć działalność. Jest to zatem bardzo dobry kierunek ekspansji dla polskich sklepów internetowych. Urządzenia mobilne, to jeden z najpopularniejszych kanałów zakupów internetowych - ponad połowa wszystkich e-transakcji dokonywana jest za pomocą urządzeń mobilnych. Należy zatem zadbać o przystosowanie do nich wyglądu i treści sklepu, aby klienci mogli się po nim łatwo poruszać. Tym bardziej, że większość zadowolonych z e-obsługi klientów lubi dokonywać zakupów w tym samym sklepie internetowym przez dłuższy czas.
Warunki dostawy
Znajomość preferencji konsumentów danego kraju i zapewnienie im kilku sposobów dowiezienia towaru to dobry początek. Na Słowacji najlepiej oferować wybór pomiędzy dostawą do domu, punktów odbioru lub automatów paczkowych (głównie ze względu na wygodę dostępności odbioru i niższe opłaty za wysyłkę). Wiele małych lokalnych sklepów funkcjonuje też jako punkty odbioru dla różnych przewoźników. Co ważne, oczekuje się, że transport zamówienia będzie bezpłatny przynajmniej przy przesyłkach kosztujących powyżej 30-50 €, a opłata za wysyłkę dla zleceń poniżej tych wartości wyniesie między 2,5 a 5 €. Jednocześnie klienci spodziewają się, że paczka dotrze na miejsce maksymalnie w ciągu 3 dni. Dłuższe terminy dostaw dopuszczalne są tylko w niektórych branżach i rodzajach towarów, a także na obszarach oddalonych od większych miast.
Dostawa minutowa buduje przewagę konkurencyjną
Dzięki śledzeniu kuriera on-line klient może zobaczyć, gdzie dokładnie znajduje się jego przesyłka, a także o której godzinie zostanie dostarczona. Umożliwia to Packeta, która w ten sposób odpowiada na wyniki ostatnich ankiet, które ujawniły, że słowackim klientom przy doręczaniu przesyłek pod wskazany adres najbardziej przeszkadza fakt, że nie znają godziny ich doręczenia.
- Nasze rozwiązanie pozwoli budować przewagę konkurencyjną polskich e-sklepów, które wysyłają przesyłki na Słowację. Jako pierwsi mogą oferować taką usługę swoim słowackim klientom, a tym samym – wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Wprowadzenie tej opcji pokazuje, że nie tylko dynamiczne rozwijamy się w Polsce, ale jako grupa cały czas szukamy nowych pomysłów, by się rozwijać, wprowadzać innowacje i wyznaczać nowe trendy w świecie e-commerce - mówi Justyna Andreas z Packeta Poland.
Celem jest nie tylko ułatwienie dostawy przesyłek do klientów, ale także zwiększenie prawdopodobieństwa doręczenia ich przy pierwszej próbie. Zmniejszy to także ślad węglowy, który w przeciwnym razie zostałby wytworzony przez ponowną dostawę. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę rozpoczynając działalność na rynku słowackim? Konkurencyjna cena jest istotna we wszystkich krajach, ale na Słowacji jest ona szczególnie ważna. Kolejną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, jest sposób eksponowania certyfikatu autentyczności - w przypadku dostarczania produktów markowych. Nie wszystkie sklepy sprzedają tutaj oryginalne produkty, więc klienci potrzebują takiego dowodu.

(źr. Packeta, materiał powstał w oparciu o raporty: „EUROPEAN E-COMMERCE REPORT 2022” oraz „Przewodnik po e-eksporcie do Czech, Słowacji i Węgier” MakesYouLocal)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.