Dodaj ogłoszenie o pracy


Deweloperzy magazynów nie są zainteresowani dostępem do infrastruktury kolejowej

Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził badanie wśród deweloperów centrów logistycznych (o łącznym udziale 60 proc. w rynku mierzonym zawartymi transakcjami na wynajem powierzchni [tys. m2] w 2011 roku) na temat zainteresowania dostępem do infrastruktury kolejowej.

 

Z próbki 58 parków logistycznych, tylko trzy miały dostęp do infrastruktury kolejowej. Budując centra logistyczne dostosowane do potrzeb klientów, deweloperzy uczestniczący w badaniu potwierdzili niski poziom zainteresowania ze strony klientów dzierżawą powierzchni magazynowych z bezpośrednim dostępem do infrastruktury kolejowej.

 

Nieduży popyt na kolejowe usługi transportowe uzasadnia się tym, że transport towarów wysokoprzetworzonych musi odbyć się w krótkim czasie na długich dystansach. W Polsce sprawdza się wówczas w większości przypadków wyłącznie transport drogowy. Dla najemców powierzchni w centrach logistycznych kluczowym elementem jest dobry i sprawny dostęp do dobrze skomunikowanych dróg szybkiego ruchu (ekspresowych, autostrad). Deweloperzy budują na ich potrzeby centra logistyczne przy istniejących skrzyżowaniach głównych szlaków komunikacyjnych kraju, co zapewnia stworzenie optymalnego zaplecza magazynowego w łańcuchu dostaw.

 

Deweloperzy wskazują również, że czynnikiem warunkującym budowę centrum logistycznego jest również dostęp do wykwalifikowanej siły roboczej oraz bliskość ośrodków przemysłowych. Podkreślają, że w większości przypadków przy planowaniu lokalizacji nie brano pod uwagę dostępności infrastruktury kolejowej, z powodu braku zapotrzebowania ze strony klientów.

Z odpowiedzi udzielonych w ankietach UTK można wywnioskować, że inwestowanie w obiekty o charakterze spekulacyjnym (bez wcześniejszych umów przednajmu) z dostępem do infrastruktury kolejowej może wiązać się dla deweloperów ze zbyt dużymi kosztami, i tym samym z dużym ryzykiem finansowym. Deweloperzy byliby w stanie wybudować takie centra tylko w odpowiedzi na odpowiedni popyt na usługi transportu kolejowego wśród swoich najemców.

 

Przeprowadzone przez UTK badanie potwierdza, że transport kolejowy nie cieszy się w logistyce popularnością. Sytuacja mogłaby ulec zmianie przy zwiększeniu ogólnie pojętej konkurencyjności transportu kolejowego, w tym szybkości przemieszczania towarów, dostępności i cen np. w stosunku do transportu drogowego oraz szerszej współpracy i współdziałaniu poszczególnych gałęzi transportu.

 

(źr. Urząd Transportu Kolejowego)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.