Konto pracodawcy


Zmiany w drogowych kontrolach technicznych

Stan techniczny pojazdu jest jednym z tych aspektów, na jaki większość służb szczególnie zwraca uwagę. Zwłaszcza, gdy dany pojazd brał udział w kolizji lub wypadku drogowym. Jest to jeden z powodów, dla których Senat w dniu 12 lipca br. przyjął ustawę o zmianie zapisów znajdujących się w dwóch ustawach: Prawo o ruchu drogowym oraz transporcie drogowym. Przyglądając się sytuacji tzw. transportu ciężkiego na polskich drogach, nadal nie możemy mówić o tym, że w kraju nad Wisłą, wszystkie pojazdy są w pełni sprawne technicznie. Wycieki płynów, niesprawne układy hamulcowe czy też zużyte opony są niestety częstym zjawiskiem.

Potrzeba dostosowania do UE
Ustawa ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej. Kontrola ta dotyczy zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE.

Kogo dotyczą zmiany?
Przedmiotem regulacji dyrektywy 2014/47/UE jest drogowa kontrola techniczna pojazdów wykonujących przewóz drogowy rzeczy i osób (tj. pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu powyżej 9 osób łącznie z kierowcą), pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu ładunków i mających maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t. Ustawa obejmuje również przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz ciągniki kołowe użytkowane głównie na drogach publicznych (do komercyjnego drogowego transportu towarów o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 40 km/h)

Czego możemy się spodziewać po zmianach?
 Po pierwsze, nowelizacja przewiduje obowiązek posiadania przez kierowcę protokołu aktualnej drogowej kontroli technicznej, jeżeli takowa została przeprowadzona. Ponadto zmian spodziewać się mogą również kierowcy tych pojazdów, które zarejestrowane są poza granicami naszego kraju. – Kierowca przemierzający polskie drogi będzie zobowiązany posiadać potwierdzenie przeprowadzenia badania technicznego (zawierającego co najmniej: numer VIN, numer nadwozia, podwozia, ramy pojazdu, numer rejestracyjny, kraj pojazdu). Ważne dla kontrolujących będą również takie informacje jak: miejsce i data przeprowadzonego badania, wykaz stwierdzonych usterek i ich kategorie, nazwę organu kontrolnego lub stacji kontroli pojazdów. Istotnym elementem będzie też podpis oraz numer ewidencyjny diagnosty, który przeprowadził badanie – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Dwa rodzaje kontroli i dodatkowe założenia
 Zupełną nowością jest podzielenie kontroli na wstępne i szczegółowe. - Na podstawie wyników wstępnej drogowej kontroli technicznej, kontrolujący będzie mógł podjąć decyzję o skierowaniu pojazdu na szczegółową drogową kontrolę techniczną. Szczegółowe drogowe kontrole techniczne będą przeprowadzane w mobilnych stacjach kontroli drogowej. – kontynuuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Ponadto ustawa wprowadza obowiązek, by wstępne kontrole drogowe stanu technicznego pojazdów objętych dyrektywą, w każdym roku równały się wartości co najmniej 5 proc. łącznej liczby takich pojazdów zarejestrowanych w Polsce.
Nowelizacja zakłada jednocześnie wymianę informacji, dotyczących stwierdzenia w pojeździe usterek, pomiędzy właściwymi organami kontrolnymi państw członkowskich UE.
Ustawa zostanie obecnie przedstawiona Prezydentowi do podpisu i zacznie obowiązywać po upływie 3 miesięcy od jej ogłoszenia.

(źr. ITD-PIP)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Polska z nagrodą ONZ
DB Schenker wdraża cyfrową platformę bookingową
Poczta Polska otworzyła kolejną sortownię - w Białymstoku
IVECO powołało nowego prezesa marki
PEKAES uruchomił terminal w Opolu
DHL wdraża nowy system zapewniający pełną przejrzystość łańcucha dostaw
Rohlig Suus Logistics otwiera nowy oddział w Kielcach
Polak wicemistrzem OPTIFUEL CHALLENGE 2019!
Agility zainwestowało 18 mln USD w technologie ekologiczne dla łańcuchów dostaw
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC