Konto pracodawcy


Zmiany w drogowych kontrolach technicznych

Stan techniczny pojazdu jest jednym z tych aspektów, na jaki większość służb szczególnie zwraca uwagę. Zwłaszcza, gdy dany pojazd brał udział w kolizji lub wypadku drogowym. Jest to jeden z powodów, dla których Senat w dniu 12 lipca br. przyjął ustawę o zmianie zapisów znajdujących się w dwóch ustawach: Prawo o ruchu drogowym oraz transporcie drogowym. Przyglądając się sytuacji tzw. transportu ciężkiego na polskich drogach, nadal nie możemy mówić o tym, że w kraju nad Wisłą, wszystkie pojazdy są w pełni sprawne technicznie. Wycieki płynów, niesprawne układy hamulcowe czy też zużyte opony są niestety częstym zjawiskiem.

Potrzeba dostosowania do UE
Ustawa ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej. Kontrola ta dotyczy zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE.

Kogo dotyczą zmiany?
Przedmiotem regulacji dyrektywy 2014/47/UE jest drogowa kontrola techniczna pojazdów wykonujących przewóz drogowy rzeczy i osób (tj. pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu powyżej 9 osób łącznie z kierowcą), pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu ładunków i mających maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t. Ustawa obejmuje również przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz ciągniki kołowe użytkowane głównie na drogach publicznych (do komercyjnego drogowego transportu towarów o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 40 km/h)

Czego możemy się spodziewać po zmianach?
 Po pierwsze, nowelizacja przewiduje obowiązek posiadania przez kierowcę protokołu aktualnej drogowej kontroli technicznej, jeżeli takowa została przeprowadzona. Ponadto zmian spodziewać się mogą również kierowcy tych pojazdów, które zarejestrowane są poza granicami naszego kraju. – Kierowca przemierzający polskie drogi będzie zobowiązany posiadać potwierdzenie przeprowadzenia badania technicznego (zawierającego co najmniej: numer VIN, numer nadwozia, podwozia, ramy pojazdu, numer rejestracyjny, kraj pojazdu). Ważne dla kontrolujących będą również takie informacje jak: miejsce i data przeprowadzonego badania, wykaz stwierdzonych usterek i ich kategorie, nazwę organu kontrolnego lub stacji kontroli pojazdów. Istotnym elementem będzie też podpis oraz numer ewidencyjny diagnosty, który przeprowadził badanie – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Dwa rodzaje kontroli i dodatkowe założenia
 Zupełną nowością jest podzielenie kontroli na wstępne i szczegółowe. - Na podstawie wyników wstępnej drogowej kontroli technicznej, kontrolujący będzie mógł podjąć decyzję o skierowaniu pojazdu na szczegółową drogową kontrolę techniczną. Szczegółowe drogowe kontrole techniczne będą przeprowadzane w mobilnych stacjach kontroli drogowej. – kontynuuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Ponadto ustawa wprowadza obowiązek, by wstępne kontrole drogowe stanu technicznego pojazdów objętych dyrektywą, w każdym roku równały się wartości co najmniej 5 proc. łącznej liczby takich pojazdów zarejestrowanych w Polsce.
Nowelizacja zakłada jednocześnie wymianę informacji, dotyczących stwierdzenia w pojeździe usterek, pomiędzy właściwymi organami kontrolnymi państw członkowskich UE.
Ustawa zostanie obecnie przedstawiona Prezydentowi do podpisu i zacznie obowiązywać po upływie 3 miesięcy od jej ogłoszenia.

(źr. ITD-PIP)

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Pakiet mobilności - jeszcze kilka wskazówek
FedEx Express opublikował zestaw wytycznych dla rowerzystów
Co warto wiedzieć o sprawozdaniach rocznych ADR?
Kto skorzysta z nowego ZUS+?
Podsumowanie 2019 roku w prawie pracy
Bruksela o krok bliżej do zatwierdzenia pakietu mobilności
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
W 2020 roku powierzchnia magazynów urośnie o co najmniej 10 proc. - najwięcej na Mazowszu i Śląsku
Druga dekada XXI wieku była złotą erą gospodarki, a co po niej…
Jak rozwija się polski transport zasilany paliwami alternatywnymi?
Ryzyko cybernetyczne największym zagrożeniem dla firm
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
SPEDCONT rozpoczyna dostawy gazu
RTV EURO AGD – wprowadza płatność kartą przy dostawie zamówienia
CHEP Polska z tytułem Top Employer
Poczta Polska zawiesza przyjmowanie przesyłek do Chin
60 proc. pracowników w Polsce podczas pracy załatwia swoje prywatne spawy
DHL partnerem logistycznym 25. filmu o Jamesie Bondzie „Nie czas umierać”
PEKAES otworzył 20. Oddział sieci drobnicowej
CEVA Logistics wzmacnia organizację i zapowiada dynamiczny rozwój w 2020 roku
Loconi inwestuje w innowacyjne systemy – tworzy platformy rezerwacyjne i listy prze ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC