Start-up Maas Loop, duet retail Żabka – Nowalijka oraz operator logistyczny Fresh Logistics zostali laureatami tegorocznych nagród Kod Innowacji przyznawanych przez GS1 Polska. W tym roku jury wyróżniło firmy, które wykorzystują globalne standardy GS1 do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
We wtorek 14 listopada 2023 roku podczas piątej edycji konferencji Kod Innowacji ogłoszono Liderów Innowacji 2023. Niezależne jury, złożone z ekspertów i autorytetów branżowych, przyznało nagrody za ambitne, przynoszące największą wartość dodaną wdrożenia standardów GS1. Na laury zasłużyły w tym roku te projekty, które przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, wyznaczonych przez ONZ.
Znamy już innowatorów ESG
Tegorocznym zwycięzcą w kategorii „MŚP” został start-up Maas Loop, który zrównoważony rozwój traktuje jako bazę dla działań biznesowych. Jego kompaktowe maszyny revendingowe, czyli butelkomaty, pozwoliły przetestować, jak może działać w Polsce system kaucyjny. Podczas wdrożenia automaty firmy Maas Loop, rozstawione w sklepach sieci Żabka w Bydgoszczy, zbierały od 6 tys. do 9 tys. opakowań miesięcznie. Dzięki temu pozwoliły miastu pozbyć się dużej ilości odpadów. W kategorii „duże firmy” jury nagrodziło sieć Żabka i jej dostawcę – firmę Nowalijka. Nagrodę przyznano za wdrożenie dwuwymiarowych kodów DataMatrix. Wprowadzenie kodów DataMatrix spowodowało 47-proc. wzrost zadowolenia u franczyzobiorców sieci.
Tegorocznym laureatem Nagrody Publiczności, wyłonionym w trybie głosowania online, została firma Fresh Logistics, a konkretnie za wdrożenie modelu Paperless.
– Pilotażowe wdrożenie modelu Paperless GS1 pozwoliło skrócić obsługę przyjęć w dostawach do sieci Biedronka o 44% i obniżyło jej koszty po stronie detalisty o 38%. Wierzymy, że podobne i większe korzyści mogą osiągnąć wszystkie firmy, które zastosują nasz model Paperless – komentuje dr inż. Elżbieta Hałas, członkini Zarządu GS1 Polska.
Wystąpienia, debata i wystawa
Tegoroczna edycja Kodu Innowacji odbywała się w trybie hybrydowym. Zarówno na miejscu, w hotelu Forum w Warszawie, jak i online wydarzenie śledziło ponad 1000 osób. Podczas konferencji gorący temat raportowania niefinansowego poruszyła ekspertka ds. ESG – dr Aleksandra Stanek-Kowalczyk, Partner w EY. Pokazała ona, jak standardy GS1 wspierają raportowanie ESG w zgodzie z dyrektywą CSRD. Wydarzeniu towarzyszyła także ożywiona debata na temat roli danych w obiegu cyrkularnym. Według Pawła Ciesielskiego z firmy Mass Loop w ciągu kilku lat każdy konsument będzie miał indywidualny „zielony scoring”, dzięki któremu dostanie np. tańszy kredyt lub ubezpieczenie. Katarzyna Ostojska z Grupy Raben uważa natomiast, że ten proces będzie dłuższy. Z jej perspektywy takie dane będziemy w stanie rzetelnie zbierać i udostępniać w ciągu najbliższej dekady. Tym, z czym wszyscy paneliści się zgodzili, jest konieczność zastosowania standardów GS1, które są uniwersalne i znane na całym świecie. Dzięki kodom 2D od GS1 każdy konsument ze smartfonem będzie mógł sprawdzać dane produktowe i podejmować świadome wybory podczas zakupów.Podczas konferencji można było oglądać także prezentację artystyczną. W ramach projektu „Nadbagaż” zaprezentowano cykl fotografii typu „pejzaż w pejzażu”. Połączone krajobrazy: Darjeeling w Indiach oraz Sahary, Spitsbergenu i Wenecji czy Odessy i Norwegii, przypomniały uczestnikom konferencji o „efekcie motyla”, czyli wpływie, jaki wywieramy na odległe nawet miejsca na Ziemi.
GS1 zapowiada rewolucję kodów dwuwymiarowych
Podczas zamknięcia konferencji Zarząd GS1 Polska zapowiedział rewolucję związaną z wprowadzeniem kodów dwuwymiarowych w miejsce kodów jednowymiarowych. - Wdrożenie kodów 2D, przewidziane do końca 2027 roku, przyniesie korzyści sprzedawcom i konsumentom. Kolejne polskie sieci handlowe podpisują już w tej sprawie listy intencyjne z GS1 Polska – podsumowuje Joanna Redmer, Prezes GS1 Polska.
O Kodzie Innowacji
Kod Innowacji to konferencja organizowana od 2018 roku przez GS1 Polska. Wydarzenie jest okazją do zainspirowania się cyfrowymi rozwiązaniami, które budują przewagę konkurencyjną, ale także wspierają środowisko i ludzi. W poprzednich latach motywem przewodnim konkursu był np. model Paperless, czyli wykorzystanie cyfrowych dokumentów zamiast papierowych w łańcuchu dostaw. W 2021 roku Nagrodę Publiczności zdobyło konsorcjum firm wykorzystujących standardy GS1 do walki z marnowaniem żywności.
Więcej na stronie https://www.kodinnowacji.pl/
(źr. GS1 Polska)