Rynek pracy tymczasowej, który odgrywa kluczową rolę w globalnej gospodarce, stoi obecnie przed nowymi i wyjątkowymi wyzwaniami. W miarę jak gospodarki ewoluują, a technologie oraz oczekiwania pracowników się zmieniają, przed firmami zajmującymi się rekrutacją tymczasową pojawiają się nowe zadania, na które muszą znaleźć odpowiedzi. Sytuację komentuje Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.
Z jednej strony, widoczny jest wzrost zapotrzebowania na elastyczne modele zatrudnienia, które pozwalają firmom dostosowywać się do szybko zmieniających się warunków rynkowych. Z drugiej strony, pracownicy coraz bardziej dążą do większej stabilności i satysfakcji z pracy, co stawia przed agencjami pracy tymczasowej wyzwanie znalezienia równowagi pomiędzy elastycznością a zapewnieniem godziwych warunków zatrudnienia. Do tego dochodzą wysokie wymagania klientów agencji pracy tymczasowej, którzy zmagają się z problemami w swoich branżach.
- Zmienność na rynku pracy tymczasowej to codzienność. Agencje pracy muszą wykazywać się dużą elastycznością i nadążać za zmianami zachodzącymi w każdej branży, którą obsługują. Tych zmian w czasach transformacji jest sporo, od legislacyjnych, aż po procesowo – technologiczne. To też, między innymi, powoduje, że rynek pracy tymczasowej kurczy się w Polsce i agencje coraz mocniej rywalizują o klienta albo zamykają działalność – mówi Piotr Rafalski z Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.
Na koniec 2022 roku, w Polsce działało 8791 agencji zatrudnienia, w tym ok. 5400 na rynku pracy tymczasowej. Dla porównania w roku 2021 funkcjonowało ich 9286 ogółem, co oznacza spadek o 495. Od roku 2021 obserwujemy też cykliczny spadek i wyhamowanie popytu na pracę tymczasową (ok. 2% do 3% r/r). Danych za ten rok jeszcze nie ma, ale należy spodziewać się kolejnych spadków.
Digitalizacja i nowe umiejętności
Wraz z postępem technologicznym, rynek pracy wymaga od pracodawców nowych zastosowań a od pracowników nowych umiejętności. Agencje pracy tymczasowej muszą teraz dostosować swoje procesy rekrutacyjne i szkoleniowe, aby zapewnić pracownikom tymczasowym umiejętności niezbędne do wykonywania pracy w nowoczesnym środowisku biznesowym.
- Wdrożenia technologiczne tj. automatyzacja, robotyzacja stają się powszechne w logistyce i przemyśle. To rodzi określone wymagania od pracowników, którzy muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje do pracy z nowoczesnymi urządzeniami. Wielokrotnie, problem ten zrzuca się na agencje pracy, które muszą zadbać o szkolenia i odpowiednie wdrożenie pracownika do pracy. Z drugiej strony digitalizacja wkracza do procesów rekrutacji, aby je zoptymalizować i przyspieszyć, dostosowując je tym samym do szybko zmieniającego się otoczenia biznesowego – wyjaśnia Piotr Rafalski z Formika APT. – Odpowiadając na te potrzeby, na bazie własnych kilkuletnich doświadczeń, zbudowaliśmy platformę EAC Solution, która upraszcza procesy rekrutacyjne pracowników tymczasowych, obniżając koszty ich rekrutacji nawet o 60%. Ta innowacyjna platforma jest bazą dostosowaną do zamieniającego się otoczenia technologicznego, a także do czasów poszukiwania oszczędności i optymalizacji. Służy producentom, operatorom logistycznym a także firmom z branży FMCG – dodaje prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.
Zarządzanie różnorodnością
Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego (analiza pt. "Cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce w 2022 r."), pokazują wzrost liczby obcokrajowców na polskim rynku pracy. Pod koniec grudnia ubr. w naszym kraju pracowało ponad milion pracowników z zagranicy, to jest o 27,3% więcej niż rok wcześniej. Udział pracowników z zagranicy w ogólnej liczbie pracujących wyniósł 6,5%. Pracownicy zagraniczni reprezentowali aż ponad 150 państw. Najliczniejszą grupę stanowili Ukraińcy (ok. 73%) i Białorusini (10,1%). Z analizy GUS wynika również, że mediana i średnia wieku cudzoziemców (37,4 lata) była niższa w porównaniu do pracowników z Polski (42,6 lat).
- Umiejętność zarządzania różnorodnością to dzisiaj konieczność, zwłaszcza w odniesieniu do pracowników tymczasowych, przyjeżdżających do nas z innych krajów, często o odmiennych kulturach. To spore wyzwanie dla pracodawców. Trzeba przyznać, że wiele firm, a w szczególności firmy produkcyjne, handlowe i logistyczne, wciąż nie są na to gotowe. Najczęściej zawodzi komunikacja, którą trzema umiejętnie zarządzać, a mało kto dba o ten obszar działalności. To ogromne wyzwanie dla rynku pracy, a szczególnie dla agencji pracy tymczasowej, które pełnią tutaj podwójną rolę. Nie tylko muszą przygotować pracowników do wdrożenia ich do pracy, ale też samych pracodawców jak zarządzać i komunikować się w kulturowej różnorodności – wyjaśnia Piotr Rafalski, właściciel Formika Agencja Pracy Tymczasowej.
Nowa era
To tylko główne wyzwania współczesnego rynku pracy tymczasowej, a jest ich znacznie więcej. Rynek pracy tymczasowej wchodzi w nową erę, która wymaga innowacyjnego podejścia do zatrudnienia i zarządzania pracownikami. Spadek liczby agencji zatrudnienia, wzrost zatrudnienia cudzoziemców oraz zmienne sezonowe popytu na pracowników wymagają innowacyjnych i elastycznych rozwiązań, zarówno dla pracodawców, jak i agencji rekrutacyjnych. Stabilność zatrudnienia oraz skupienie na długoterminowych relacjach z pracownikami mogą stać się kluczowymi elementami sukcesu na zmieniającym się rynku pracy tymczasowej.
(źr. opr. Formika Agencja Pracy Tymczasowej)