Dodaj ogłoszenie o pracy


Płace w TSL – logistyka dogania inne branże!

Trzy pytania do Jacka Siennickiego, kierownika projektu w Dziale Raportów Płacowych HRM partners.
 
Jak obecnie kształtują się płace w branży TSL? - Nie był to rok rewolucji w wynagrodzeniach, płace wzrosły na poszczególnych stanowiskach o 3-4 proc. W przypadku handlowców ciężko mówić o wzrostach czy spadkach, w ogromnej części firm wdrażano nowe lub zmodyfikowane systemy premiowe dla sprzedaży - obsługi klienta i większość pracowników musiała stawić czoła nowym wyzwaniom, nowym sposobom oceny efektów ich pracy. Ciekawe jest to, że TSL goni pozostałe branże, zwłaszcza w płacach na stanowiskach wsparcia/ funkcji centralnych (IT, finanse, księgowość, HR, marketing itd.), gdzie wzrosty są wyższe (nawet do 5-6 proc.). Kadra menedżerska - bardzo podobnie, wzrosty o 3-4 proc. w większości obszarów, nieco wyższe w obszarach ogólno branżowych. Z czego to może wynikać - firmy z sektora TSL muszą konkurować o pracowników, którzy bez problemu mogą podjąć pracę w innych sektorach gospodarki, oferowane wynagrodzenia nie mogą odstawać poziomem, dodatkowo rozwijane są systemy świadczeń pozapłacowych.
 
Zatrudnieni w branży TSL mają nieco inne odczucia – twierdzą, że płace spadły… - Być może dotyczy to stanowisk w działach sprzedaży albo obsługi klienta. Zmiany w systemach premiowych sprzed 2-3 lat wchodzą w życie i pracownikom trudniej jest osiągnąć poziomy efektywności, które przyniosą takie wynagrodzenie jak rok, czy dwa lata temu. Pracownicy o kiepskich wynikach nie mają co liczyć na premie, być może to jest ten trend i powód takich odczuć. Czy w innych branżach jest podobnie? Tak, obszar sprzedaży był bardzo mocno analizowany, modyfikowano systemy premiowe, zmieniano zasady wynagradzania i to we wszystkich branżach. To miała być recepta na kryzys.
 
Jakich zmian należy oczekiwać w najbliższym czasie w wynagrodzeniach w TSL? - Należy oczekiwać wzrostu płac dla obsady magazynu, zwłaszcza w regionach „popularnych” np. Stryków, Poznań, Wrocław. To są regiony, gdzie swoją działalność skupia większość operatorów logistycznych i firm transportowo - spedycyjnych. Otwarcie magazynów Amazon nie pozostało bez wpływu na rynek pracy. Jedne firmy traciły pracowników, inne się przed tym uratowały, ale teraz wszyscy mają problem ze znalezieniem nowych pracowników, a szczyt sezonu jeszcze przed nami… Co jeszcze? Być może zmiany w systemie świadczeń pozapłacowych, warunkach zatrudnienia pracowników. Na rynku jest kilka pokoleń pracowników, każde z nich ma inne wartości, do każdego trafiają inne świadczenia, firmy muszą być bardziej elastyczne i oferować różne świadczenia różnym grupom pracowników.

Dziękuję za wypowiedź,
Beata Trochymiak

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.