Dodaj ogłoszenie o pracy


Błędne koło rekrutacji w branży TSL

Kogo znajdzie najszybciej pracodawca? Na pewno ludzi do prac administracyjnych, fizycznych, i tych wszystkich, którzy nie mają bezpośredniego wpływu na zwiększenie biznesu. Natomiast, na rynku pracy obserwuje się też  nadpodaż osób z doświadczeniem i kompetencjami odpowiadającymi stanowiskom dyrektorskim. Wiele z tych osób pozostaje bez pracy już kilka miesięcy. Zjawisko to jest związane z coraz liczniejszymi redukcjami w firmach, które szukając oszczędności, zwalniają osoby najlepiej wynagradzane, zastępując je o połowę tańszymi (i często młodszymi) pracownikami. Niestety, tacy managerowie słabą radzą sobie na rynku pracy i nie wykorzystują szansy na założenie własnej działalności i spróbowanie swoich sił we własnym biznesie. A szkoda, bo wieloletnie doświadczenie, wyważenie i znajomość rynku mogłyby przyczynić się do faktycznego rozwoju branży. Tymczasem, nowe firmy są często domeną młodych i ambitnych pracowników korporacji, co oczywiście jest godne podziwu, bo odchodzą oni z własnymi pomysłami (i klientami) zakładając własne przedsiębiorstwa spedycyjne czy transportowe. Tyle że, brak doświadczenia i konkurowanie ceną, co często się zdarza przy tego typu przedsięwzięciach, doprowadzają do psucia branży, psucia rynku i w efekcie zniechęcania też klientów, nie wspominając już o specjalistach, których można by pozyskać z innych branż do logistyki.

No cóż, można powiedzieć "takie czasy" i niemalże ten problem dotyka każdą z firm. Na pewno w najbliższym czasie, nie ma też co spodziewać się polepszenia tej sytuacji, bo tzw. talentów i osób o odpowiednich kompetencjach jest coraz trudniej znaleźć i to nie tylko w usługach TSL. Ciekawi tylko, jak sytuacja ta wpłynie na sam rynek, na kwestie postrzegania branży TSL przez klientów i zmiany w relacjach pracodawca - pracownik.

Opr. Anna Galewska

Barometr Manpower Perspektywy Zatrudnienia dla IV kwartału 2013 r. wykazuje, że już drugi kwartał z rzędu pracodawcy przejawiają umiarkowany optymizm, jeśli chodzi o tworzenie nowych miejsc pracy w nadchodzących miesiącach. Najlepsze perspektywy zatrudnienia odnotowano dla sektorów Budownictwo, Handel detaliczny i hurtowy, a także Transport/ Logistyka/ Komunikacja. Spośród 750 badanych pracodawców, zwiększenie całkowitego zatrudnienia przewiduje 12 proc. firm, 9 proc. zamierza redukować etaty, a 74 proc. nie planuje zmian personalnych. 

2 strona z 2
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.