Dodaj ogłoszenie o pracy


3 na 10 pracodawców w logistyce planuje rekrutacje z początkiem nowego roku!

Od stycznia do końca marca 2024 roku 33% firm branż: transportu, logistyki i motoryzacji chce poszukiwać nowych rąk do pracy, z koniecznością redukcji liczby etatów liczy się 15% organizacji, a 8% pracodawców nie zna jeszcze planów rekrutacyjnych na najbliższy czas. Żadnych zmian w strukturach zespołów nie planuje natomiast 44% przedsiębiorstw tej branży. To jedna z najwyższych prognoz netto zatrudnienia w Polsce – to wnioski z najnowszego raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”, w ramach którego firmy zdradzają swoje plany rekrutacyjne na I kwartał nadchodzącego roku.

Raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” pokazuje, że w pierwszym kwartale 2024 roku pracodawcy z branż transportu, logistyki i motoryzacji mają duży apetyt rekrutacyjny – prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wynosi tutaj bowiem +21%. Jest to jedna z najwyższych wyników spośród 8 analizowanych obszarów, a jego wskaźnik wzrósł o 16 punktów procentowych w porównaniu rocznym, a także o 3 punkty procentowej w ujęciu kwartalnym. Oznacza to, że osoby planujące zmiany mogą spodziewać się wielu ofert pracy oraz możliwości rozwoju.

– Sektor usług transportu, logistyki i motoryzacji odnotował jedną z najwyższych prognoz netto zatrudnienia spośród 8 analizowanych sektorów. Oznacza to zwiększenie ilości ofert pracy na rynku dla osób planujących zmianę obecnego pracodawcy lub poszukujących zatrudnienia - mówi Bartłomiej Deleżyński, Business Development Manager w Manpower. Z perspektywy pracownika sektora, prognoza pokazuje możliwości rozwoju zawodowego. Osoby zatrudnione w tym obszarze mogę spodziewać się częstszych awansów, zarówno poziomych jak i pionowych. Dla pracodawców będzie to czas w którym istotnym elementem będzie zadbanie o pracownika. Wzmożone poszukiwanie talentów sprawi, że na rynku pojawią się oferty konkurencyjne pod kątem wynagrodzenia, benefitów i możliwości rozwoju osobistego. Taka sytuacja umożliwi zarówno kandydatom, jak i pracownikom sektora transportu, logistyki i motoryzacji negocjację lepszych warunków zatrudnienia, w tym także wyższego wynagrodzenia. Efektem wzmożonej rekrutacji w nadchodzącym okresie będzie także skupienie pracodawców na strategii wzmacniania zespołów oraz utrzymanie talentów wewnątrz organizacji – dodaje ekspert.

Magazynier i operator wózka widłowego pożądani najbardziej
Według danych Job Market Insights, od początku października do połowy grudnia w polskiej sieci pojawiło się ponad 52 tys. ogłoszeń kierowanych do kandydatów obszaru transportu i logistyki. Firmy najczęściej poszukiwały pracowników na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, pracownika magazynu, kierowcy oraz spedytora międzynarodowego. Na najwięcej możliwości zatrudnienia mogły liczyć osoby z Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Gdańska i Poznania. – Sektor transportu, logistyki i motoryzacji to najwięcej możliwości pod kątem liczby ofert pracy dla kandydatów z okolic Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Gdańska, a także Poznania i Łodzi. Miasta te nie są przypadkowe - to właśnie w ich okolicach istnieją lub powstają zakłady oraz magazyny z sektora. Cała Polska pod kątem położenia jest atrakcyjna dla inwestorów z obszaru transportu, logistyki i motoryzacji – zainteresowaniu służy przede wszystkim duża dostępność gruntów oraz stosunkowo niska cena ziemi. Powyższe lokalizacje są najbardziej atrakcyjne dla branży, stąd też w ich okolicach pojawiają się nowe inwestycje – dodaje ekspert.

Branża transportu, logistyki i motoryzacji w regionie EMEA
Raport ManpowerGroup prezentuje także plany rekrutacyjne firm zlokalizowanych w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Jak pokazuje analiza, pracodawcy z transportu, logistyki i motoryzacji patrzą na I kwartał tego roku z jeszcze większym optymizmem, niż firmy zlokalizowane w Polsce. Prognoza netto zatrudnienia w tych branżach dla regionu EMEA na czas od pierwsze miesiące nowego roku to +28%. Wzmożone działanie rekrutacyjne planuje 41% organizacji, 16% liczy się z koniecznością redukcji etatów, a 3% organizacji nie zna planów rekrutacyjnych na nadchodzące miesiące. 40% pracodawców tej branży w regionie EMEA chce pozostawić zatrudnienie na dotychczasowym poziomie.

– W ostatnich miesiącach firmy najczęściej poszukiwały pracowników na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, pracownika magazynu, kierowcy oraz spedytora międzynarodowego. Są to ciągle stanowiska charakterystyczne dla sektora. Na pewno wyzwaniem i jeszcze większym skupieniem rekrutacyjnym będzie objęte stanowisko operatora wózka widłowego. Przepisy które likwidują od 1 stycznia bezterminowe uprawnienia, sprawią, że osoby posiadające je będą łakomym kąskiem dla rynku. Sektor transportu, logistyki i motoryzacji mocno się zmienia z perspektywy rozwijającej się automatyzacji i robotyki. To kwestia szczególnie istotna pod względem zasobów ludzkich, gdzie w najbliższej przyszłości będziemy mieli do czynienia z zupełnie innymi kompetencjami wymaganymi od pracowników magazynowych. Niemniej jednak nic nie zastąpi pracy człowieka - nie widać zatem perspektyw, aby praca ludzka została w magazynach zastąpiona przez roboty – podsumowuje Bartłomiej Deleżyński.

(źr. ManpowerGroup)

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.