Konto pracodawcy


Aspiracje zawodowe młodych Polaków w „nowej normalności”

Firmy PwC, Well.HR i Absolvent Consulting opracowały raport dotyczący doświadczeń młodych ludzi stawiających pierwsze kroki na rynku pracy. Z przeprowadzonych badań wynika, że przede wszystkim ważna jest dla nich stabilność (81%) i mają sprecyzowane oczekiwania wobec pracodawców. Pokolenie Z, ale także millenialsi, doceniają zrównoważone podejście do podziału pomiędzy pracą a życiem prywatnym (59%). Chcą się rozwijać, dlatego wolą pracować w doświadczonych zespołach i z przełożonym, który jest dla nich autorytetem.

Nowe pokolenia na rynku pracy
O młodych pokoleniach obecnych już na rynku pracy i dopiero na niego wchodzących słyszymy, że mają wygórowane aspiracje, zupełnie inne priorytety i nie realne oczekiwania. Tak mówiło się  dekadę temu o millenialsach – obecnie 30-latkach, którzy zmienili oblicze rynku pracy. Nie była to zmiana drastyczna i nie zadziała się z dnia na dzień, raczej nastąpiła ewolucja, przebiegająca w toku negocjacji pracodawców i młodych pracowników.
W badaniu realizowanym firmy PwC, Well.HR i Absolvent Consulting postanowiły przyjrzeć się oczekiwaniom także pokolenia Z, stawiającego pierwsze kroki na rynku pracy. Jest to jedno z pierwszych tego typu badań realizowanych podczas pandemii COVID-19 i w okresie “nowej normalności”. Jak te wydarzenia przełożyły się na postawy młodych? Jakie wnioski płyną z tego dla pracodawców?

Najważniejsze w pracy dla młodych ludzi są:
• przyjazna atmosfera (50% respondentów)
• zdobycie doświadczenia zawodowego (49%)
• poczucie sensu wykonywanej pracy (43%)
• wysokie zarobki (42%)
• praca zgodna z zainteresowaniami (36%)

Jakie są główne wnioski z badania:
70% badanych przy wyborze pracodawcy zwraca uwagę na wartości firmy oraz jej misję"
81.5% młodych Polaków wybiera dziś stabilność zatrudnienia zamiast pracy na własny rachunek.
Młodzi potrzebują autorytetów – 67% woli szefa, który jest autorytetem niż przełożonego, który jest kolegą.
Młodzi stawiają na fizyczne  interakcje międzyludzkie – 61% chce pracować w zespole z doświadczonymi kolegami
51% chce mieć pracę, która jest pasją. Dla 66% ważna  jest praca zgodna z wartościami.
Najważniejsze w pierwszej pracy są: przyjazna atmosfera, zdobycie  doświadczenia zawodowego i poczucie, że praca ma sens.
Na budowanie zaufania do pracodawcy oraz jego dobre postrzeganie mają wpływ przede wszystkim: transparentność wynagrodzenia (56%) oraz opinie znajomych (54%).

W większości młodzi ludzie szukają zatrudnienia na umowę o pracę. Wraz z wiekiem rośnie znaczenie tej formy umowy – wśród osób 25+ już prawie 84% szuka umowy o pracę, podczas gdy w grupie osób do 20 roku życia jest to 55%. Młodsi respondenci są bardziej elastyczni w kwestii umowy o zatrudnienie – dla 20% osób w wieku21-24 rodzaju mowy nie ma znaczenia, a13% z nich preferuje umowę o dzieło lub umowę zlecenie.

Oczekiwania finansowe
Wśród oczekiwań młodych pracowników największe emocje pracodawców budzą zwykle zarobki. Zapytano ich więc, jakie wynagrodzenie netto młodzi ludzie zaakceptowaliby, rozważając ofertę pracy? Mediana oczekiwań kształtowała się na poziomie około 4 000 zł netto. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety podają podobne kwoty oczekiwanego wynagrodzenia. Najniższe oczekiwania finansowe, na poziomie3 600 -3 800 zł, mają studenci kierunków artystycznych, społecznych i humanistycznych.
Oczekiwania studentów kierunków ekonomicznych, ścisłych i technicznych plasują się w okolicach 4 000 zł. Najwyższe oczekiwania finansowe, na poziomie 4500–4600 zł, mają studenci kierunków medycznych oraz biologiczno-przyrodniczych.

Podejmując decyzję o aplikowaniu na ofertę zatrudnienia, młodzi Polacy dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę. Prawie wszyscy sprawdzają profil działania firmy oraz poziom wynagrodzenia, a 78% kandydatów – ofertę  benefitów. 86% sprawdza opinie na temat pracodawcy w internecie, w porównaniu z 72% osób odwiedzających stronę kariera i 71% pytających o opinię znajomych. Natomiast profile pracodawców w mediach społecznościowych sprawdza niemal 60% uczestników badania. Dla prawie 70% badanych ważne są wartości firmy oraz  jej wizja i misja.

Co dla młodych oznacza “dobry pracodawca”?
Na zaufanie do pracodawcy oraz na postrzeganie jego marki przez młodych ludzi mają wpływ przede wszystkim transparentność wynagrodzenia (56%) oraz opinia znajomych (54%). Dobry pracodawca to dla młodych ludzi taki, który już teraz buduje z nimi relacje w partnerski sposób, stawiając na ważne dla nich tematy, takie jak rozwój, dzielenie się wiedzą i wsparcie działalności na uczelniach, najchętniej podczas spotkań umożliwiających interakcję. Według młodych dobry pracodawca prowadzi warsztaty  na uczelniach lub w swojej siedzibie (44.7%), organizuje  szkolenia/spotkania online (44.5%), wspiera organizacje studenckie i uczelnie (44.3%) oraz bierze udział w targach pracy (43.1%). Na dalszych miejscach znalazły się sposoby budowania marki umożliwiające jednostronny, wystandaryzowany przekaz: promocja marki w mediach(20%) czy współpraca z blogerami (4%).

Jakie benefity cenią młodzi najbardziej?
Dla pracowników wchodzących na rynek pracy ważne są świadczenia pozapłacowe cenione także przez ich bardziej doświadczonych kolegów:
- dostęp do szkoleń – ważny dla około połowy respondentów.
- ubezpieczenie zdrowotne (41%), przy czym 30% respondentów oczekuje prywatnej opieki medycznej.
- możliwość pracy zdalnej jest istotna dla 31% respondentów.
- elastyczne godziny pracy wskazało 37% badanych

(red./ źr. PWC)

kobiety w logistyce
Kobiety w logistyce - DB Schenker Ukraina z nową dyrektor zarządzającą
Monika Duda dyrektorem zarządzającym DHL Supply Chain
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
Zgłoszenie celne a komunikaty IE599 i IE45 - o czym przedsiębiorca wiedzieć powini ...
Efekt pakietu mobilności – jak się do tego przygotować?
Zaległy urlop tylko do 30 września, udzielany także bez zgody pracownika
Rząd wprowadza pakiet Slim VAT – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Jak wyłapać „czarne owce” – czy kontrole pracowników na home office będą s ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Przemysł w Europie będzie potrzebował ponad 11,5 mln mkw. powierzchni magazynowej
Nieruchomości magazynowe napędzają rynek inwestycyjny
COVID-19 przyspieszy rozwój sektora e-commerce w Europie o rok
Podatkowe znaki bezmyślności czyli banderole
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Dachser obchodzi 90-lecie działalności
Kuehne+Nagel notuje wyższy zysk w trzecim kwartale 2020 roku
Emirates SkyCargo otwierają największy na świecie hub do dystrybucji szczepionki n ...
Grupa Fracht wzmacnia obecność w Ameryce Północnej i uruchamia nowe biuro w Toro ...
Grupa Rusak otwiera oddział w Słubicach
Mobilna przepakownia – ID Logistics wdraża kolejne nowatorskie rozwiązanie
CEVA Logistics otwiera oddział w Kazachstanie
DB Schenker Technology Center Warsaw wyróżnione Great Place to Work
Brambels wdraża nowatorskie regeneratywne łańcuchy dostaw
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC