Koordynator ds. logistyki w firmie zarządzającej produkcją i logistyką
Logistyka to realizacja przepływu ładunków oraz informacji na odpowiednim poziomie usług i po najniższych kosztach. Ta definicja nie jest co prawda zgodna co do słowa z książkowym określeniem logistyki, ale pokazuje jej istotę. Pracując na stanowisku koordynatora ds. logistyki powyższą definicję można jeszcze bardziej uprościć: logistyka jest prawdziwą sztuką kompromisu – mówi koordynator ds. logistyki pragnący zachować anonimowość.
- Na co dzień pracuję w firmie, której kluczowym biznesem jest zarządzanie produkcją i logistyką materiałów drukowanych. Głównymi klientami są globalne sieci sprzedaży, które ze względu na specyfikę działalności prowadzą komunikację z klientem poprzez ulotki, billboardy, plakaty, gazetki reklamowe i wiele innych nośników. - dodaje. A więc pierwsza umiejętność kandydata na to stanowisko to zdolność do osiągania kompromisu!
Zadania i obowiązki
Na przykład firma posiada ponad 200 podwykonawców do realizacji wyżej wymienionych zadań, z czego około 50 z zakresu logistyki. - Wybór podwykonawcy to pierwszy, podstawowy wybór i sprawdzian gotowości do owego kompromisu. Koordynator ds. logistyki musi podejmować bardzo szybko decyzje, często w warunkach niepewności, przy braku dostatecznej informacji, a należy pamiętać, że dla każdego logistyka utrzymanie zasady 7W jest kluczowe. Pomimo często niepełnej informacji, biorąc pod uwagę specyfikę danego zadania, koordynator podejmuje decyzje o wyborze dostawcy. Nierzadko podwykonawcy w danej grupie prezentują bardzo zbliżony poziom usług, wynegocjowane ceny są również podobne. W takim wypadku koordynator powinien jak najlepiej poznać profil działalności danego kontrahenta, aby mieć świadomość jego dobrych i złych stron oraz sposób postępowania w różnych sytuacjach, które zdarzyły się do tej pory. Dobór dostawców do konkretnych zadań można porównać do układania wieży z klocków w taki sposób, aby miała solidne podstawy i przy dokładaniu ostatniego elementu całość konstrukcji pozostała na swoim miejscu.
Praca koordynatora ds. logistyki jest stresogenna, bo to również walka z czasem, który wydaję się że w logistyce dla marketingu upływa szybciej niż w innych sektorach usług TSL. Bowiem logistyka dla marketingu jest bardzo mocno uzależniona od procesów produkcji materiałów reklamowych, które z kolei są uzależnione od terminowego oddania materiałów graficznych do tej produkcji. Stres jest obecny również z tego względu, że procesy logistyczne są traktowane jako zakończenie całego projektu, który obejmuje wymienione powyżej elementy.
Umiejętności i wykształcenie
Praca na stanowisku koordynatora ds. logistyki to również ciągła kalkulacja kosztów, do pomocy której służą różnego rodzaju narzędzia informatyczne. Znajomość Excela to podstawa pracy w zawodzie koordynatora ds. logistyki. Koordynacja prac logistycznych wymaga dobrej współpracy zarówno z dostawcami na zewnątrz organizacji, jak też z innymi działami wewnątrz firmy. Dobra współpraca z działem odpowiedzialnym za realizację produkcji, z działem rozliczeń i księgowości, jak również z działem informatycznym jest konieczne do prawidłowej realizacji własnych zadań. Osoba na stanowisku koordynatora musi być więc otwarta na relacje z ludźmi i posiadać umiejętności interpersonalne. Dobrze jeśli zna chociaż jeden język obcy, np. angielski. Mile widziana jest również znajomość jednego z języków wschodnioeuropejskich, w szczególności języka rosyjskiego. Zbliżające się piłkarskie mistrzostwa Europy oraz coraz częstsza obecność globalnych sieci handlowych na rynku wschodnim sprawia, że Polska jest postrzegana jako naturalny partner eksportowy w dziedzinie produkcji i logistyki materiałów reklamowych. Na tym stanowisku preferowane jest wykształcenie wyższe, raczej techniczne. Umiejętności analityczne są bardzo istotne i często wykorzystywane. Logistyka dla marketingu charakteryzuje się mnogością informacji, które napływają jednocześnie, i które należy przetwarzać na bieżąco. Tak więc spokój i opanowanie w każdej sytuacji to również cechy dobrego koordynatora.
Pracując z dostawcami z różnych segmentów usług logistycznych otrzymuje się potężny zastrzyk wiedzy i mechanizmów funkcjonowania całego rynku. Sprawia to, że praca ta chociaż stresująca i wymagająca, daje ogromną satysfakcję i zapewnia rozwój, jaki trudno znaleźć w innych zawodach w logistyce.
(Opr. Pracujwlogistyce.pl na podst. rozmowy z koordynatorem ds. logistyki)