Dodaj ogłoszenie o pracy


Nowe prawo nie zahamuje rozwoju firm przewozowych? - rozmowa z Andrzejem Bogdanowiczem dyrektorem Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrasruktury

Jakich obszarów będą dotyczyły akty wykonawcze i kiedy zostanie opublikowana ustawa o transporcie drogowym i kierującymi pojazdami?

- Na pewno musi być akt wykonawczy do wzoru licencji krajowej. Tak samo jeśli chodzi o opłaty, chociaż utrzymujemy ten sam poziom opłat, ale zmieni się metodyka wyliczania. Teraz za okres  5 lat opłata za licencję wynosi 4 tys. zł, a zgodnie z nowymi przepisami licencja wspólnotowa będzie wydawana na okres nie krótszy niż rok i nie dłużej niż 10 lat, więc w zależności od okresu będzie pobierana opłata 800,-zł za rok. Chociaż jest taka tendencja, aby opłaty obniżyć. Robimy wszystko aby przed 4 grudnia ustawa i akty wykonawcze ukazały się i obowiązywały. Natomiast już dzisiaj można zapoznać się z treścią jej projektu, który jak już wspominałem wcześniej jest dostępny na stronie internetowej BIP Ministerstwa Infrastruktury.

Czy nie obawiają się Państwo, że wiele przedsiębiorców nie przystosuje się do nowych warunków, nie wytrzyma kolejnych obostrzeń prawno - formalnych?

- Rok 2008 i 2009 oraz 2010, to były lata kryzysowe. We wszystkich tych latach ani przez moment nie doszło do wyhamowania progresji zakładania nowych firm transportowych. W roku 2010 nastąpił kolejny znaczący rozwój polskiej floty transportowej i nowych firm, bowiem przybyło 10 tys. pojazdów w transporcie międzynarodowym. Więc jeżeli względy ekonomiczne nie powstrzymują przed przyrostem nowych firm i wzrostem flot, to względy administracyjne i to wcale nie wygórowane, nie będą tym bardziej stanowiły przeszkody dla dalszego rozwoju transportu drogowego.

 

(Źr. opr. wykresu - Ministerstwo Infrastruktury)

Dziękuję za rozmowę,

Beata Trochymiak

3 strona z 3
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.