Wszechświat Logistyki – pod takim hasłem odbyło się 5. Forum Kobiet w Logistyce w Wildze w dniach 06-07 czerwca 2016 r. Tegoroczne spotkanie kadry managerskiej branży logistycznej zgromadziło ponad 170 uczestniczek i uczestników oraz kilkunastu ekspertów. Na zakończenie pierwszego dnia Forum wręczono statuetki i tytuły: „Kobieta w logistyce 2015 – dostawca usług logistycznych” oraz „Kobieta w logistyce 2015 – odbiorca usług logistycznych”. Organizatorką i autorką Forum Kobiet w Logistyce jest Beata Trochymiak, wydawca portalu Pracujwlogistyce.pl.
Co z tym światem logistyki? Gdzie kończy, a gdzie zaczyna się wszechświat logistyki, czy ma jakieś granice rozwoju? W jakim kierunku zmierzają jego uczestnicy? Na te pytania można było usłyszeć odpowiedzi podczas wystąpień zaproszonych ekspertów, które trafnie puentowała i moderowała całe spotkanie prof. Danuta Kisperska-Moroń z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (na zdj. poniżej).
Tradycyjnie już, Forum rozpoczęła prof. Halina Brdulak ze Szkoły Głównej Handlowej, wystąpieniem nt. zmian we współczesnym świecie biznesu pt. Logistyka przy(prze)szłości – modele biznesu 2016. Profesor Brdulak zaprezentowała najnowsze trendy, które kreują rozwój usług i produktów. Wyjaśniła i zwróciła uwagę na kilka nowych zjawisk ekonomicznych i ich znaczenie dla rozwoju biznesu i logistyki tj. sharing economy, ekonomia współdziałania, wspólna konsumpcja, ekonomia na żądanie. Mówiła, jak istotne są obecnie wartości kreowane przez wspólne działania konsumentów i producentów w ramach sharing economy. A podstawą tworzenia tej wartości jest sieć powiązań. Tradycyjne modele konsumpcji oparte były niedawno na modelu B2C, czyli business-to-consumer, a nowe modele opierają się na transakcjach peer-to-peer (P2P), czyli na modelach komunikacji w sieci komputerowej. Prof. Brdulak przedstawiła też kilka ciekawych danych liczbowych dotyczących rynku sharing economy. Wartość tego rynku szacuje się na 335 mld USD.
E-commerce na obcasach
Wszystko to dzieje się głównie w świecie wirtualnym, a na jego rozwój wpływ mają głównie kobiety. Mówiła o tym Marta Tęsiorowska, vice president marketing & communications CEE, Pan-European coordinator Prologis w wystąpieniu pt. E-commerce na obcasach – od wirtualnych zakupów do realnych magazynów. Również przytoczyła ciekawe dane dotyczące rozwoju rynku e-commerce w Polsce. Do roku 2020 jego wartość może osiągnąć 60 mld zł, a za ten rozwój odpowiadają głównie kobiety, które stanowią ponad 53 proc. klientów sieci sklepów internetowych. Już 1/3 Polek przyznaje, że częściej zaopatruje się w e-sklepach, niż w galeriach, marketach czy butikach. To jest dobra informacja dla logistyków, bo zwiększy się tym samym zapotrzebowanie na usługi logistyczne i magazyny. Ale też i oczekiwania w zakresie dostarczania przesyłek ciągle rosną. Marta Tęsiorowska zwróciła uwagę na wyzwania, jakie stoją przed operatorami logistycznymi. Należą do nich głównie doręczenia zamówień tego samego dnia, obsługa zwrotów, sprzedaż, wzrosty kosztów pracy, czy też dostępność odpowiedniej powierzchni magazynowej.
Dostawy omnichannel
Mówiąc o rozwoju sprzedaży w e-commerce, nie mogło zabraknąć też konkretnych przykładów i case studies z sieci handlowych. Anna Fresel, head of Distribution Center ORSAY omówiła obsługę logistyczną dostaw z wykorzystaniem kanałów omnichannel, a Katarzyna Kowalska, senior menedżer rozwoju logistyki Leroy Merlin Polska & Eastern zwróciła uwagę i wyjaśniła na czym polega omnichannel i wielokanałowość, a także jakie wyzwania czekają zarówno sieci handlowe, jak i samych logistyków w związku z ich rozwojem. Z kolei Sławomir Rajch, e-commerce manager, Raben Logistics Polska, w ciekawy sposób zaprezentował jak radzić sobie z procesami magazynowymi w obsłudze branży e-commerce. Zwrócił uwagę m.in. na to, że słownik pojęć logistycznych w e-commerce i w logistyce kontraktowej nie jest jednolity dla całego rynku, ale każda z firm wprowadza odrębne, własne nazwy i definicje, co powoduje pewien chaos i dezorientację klienta.
Efekt synergii
Ciekawy punkt widzenia zmian na rynku logistycznym i transportu przedstawiła Violetta Wojciechowska, dyrektor Biura Operacji Transportu Krajowego Farmada Transport, która opowiedziała o zmieniających się wymaganiach i wyzwaniach dla ładunków przewożonych w temperaturze kontrolowanej. Tutaj również rozwój sprzedaży e-commerce, a także sieci internetowych ma ogromny wpływ na procesy transportowe. Oczekiwania klienta cały czas rosną i sztuką będzie utrzymać efekt synergii, pomiędzy tempem rozwoju, zapewnieniem potrzeb transportowych a kosztami. Dlatego nowoczesne technologie, w przypadku dostaw ładunków wymagających kontrolowanej temperatury będą miały coraz większe znaczenie, a zwłaszcza nowe środki transportu, tj. drony. Jednakże tylko duża skala może zapewnić efekt synergii. A kluczową rolę będzie też odgrywać zaufanie i partnerska współpraca.
O trendach w logistyce mówiła też Monika Duda, associate director, Industrial and Logistic Agency, Cushman&Wakefield, która nie tylko omówiła główne czynniki wymuszające zmiany w usługach logistycznych, ale też ich wpływ na przyszłe konstrukcje, lokalizacje i wyposażenie techniczne magazynów. W Polsce zasoby powierzchni magazynowych mogą przekroczyć w tym roku granicę 11 mln mkw., a intensywny rozwój branży logistycznej oraz e-commerce rozwinie tzw. rynki wschodzące w regionie Lublina, Trójmiasta, Rzeszowa, Bydgoszczy i Torunia.
Zakończeniem pierwszej części Forum był blok trzech wystąpień nt. nowych kierunków i ekspansji usług logistycznych w krajach Dalekiego i Bliskiego Wschodu. Poszukiwanie nowych rynków przez producentów produktów rolno – spożywczych wygeneruje też popyt na usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne – mówiła Agnieszka Rembisz, ekspert ds. strategii rozwoju działalności międzynarodowej. Pamiętać jednakże należy o pewnych ograniczeniach, jak chociażby infrastruktura, albo przepisy celne – na co zwracała uwagę z kolei Agnieszka Pamuła dyrektor zarządzająca, współwłaścicielka firm: Vektor Polska i Vektor Transport Polska. Również istotne znaczenie w rozwoju usług logistycznych ma znajomość kultur i zwyczajowych daleko- i bliskowschodnich, o czym opowiadała Ellina Lolis, logistics coordinator w Alshaya Poland.
Sesje panelowe
W półtoragodzinnych sesjach panelowych uczestnicy 5. Forum Kobiet w Logistyce, już w mniejszych grupach, mogli uczestniczyć w spotkaniach z ekspertami: Rhenus Logistics z udziałem szefowej logistyki klubu zakupowego Limango, Data Consult oraz z Dagmarą Głowacką, globalnym dyrektorem logistyki Kongsberg Automotive, która tym razem wystąpiła w roli coucha i mówiła o emocjach w biznesie. (na zdj. od lewej: Dagmara Głowacka; Ryszard Pytel, prezes DataConsult; Marta Kunikowska, business development manager Rhenus Logistics)
Nie zabrakło też atrakcji poza logistycznych. Marta Szymborska, manager ds. PR i CSR w Grupie Raben, dyrektor zarządzającą marki SIC! i jej goście (wizażystka i stylista) dokonali kilka metamorfoz modowych, którym poddało się kilkanaście uczestniczek, a podsumowaniem był pokaz kolekcji SIC! z ich udziałem. Nie zabrakło też i kosmetyków. Tym razem firma Neuca przygotowała najnowszą serię kosmetyków pielęgnacyjnych i cenne porady.
Zwieńczeniem pierwszego dnia 5. Forum Kobiet w Logistyce była uroczysta kolacja, podczas której wręczono statuetki i tytuły: „Kobieta w logistyce 2015 – dostawca usług logistycznych” – Marcie Tęsiorowskiej vice president marketing & communications CEE, Pan-European coordinator Prologis (na zdj. po prawej) oraz „Kobieta w Logistyce 2015 – odbiorca usług logistycznych” – Joannie Paterze, manager logistyki i działu celnego Sanden Manufacturing Poland (na zdj. po lewej).
Więcej o wręczeniu statuetek i tytułów...
Drugi dzień Forum był dniem warsztatowym i opcjonalnym, który poświęcono w całości na „Emocje w procesach decyzyjnych”. Warsztat poprowadziła Dagmara Głowacka, globalny dyrektor logistyki Kongsberg Automotive, couch i trenerka.
Wszystkim uczestnikom dziękuję za udział i zapraszam już dzisiaj na 6. Forum Kobiet w Logistyce!
Beata Trochymiak