Dodaj ogłoszenie o pracy


O spedycji lotniczej w rozmowie z Martą Masiak general manager VGL Cargo

 O spedycji lotniczej w rozmowie z Martą Masiak general manager VGL Cargo Sp. z o.o

 
Jak ocenia Pani obecny rozwój rynku frachtu lotniczego w Polsce i jakie ma tu znaczenie rozwój lotnisk regionalnych?
- Rynek frachtu lotniczego oceniam jako bardzo stabilny. Widoczny jest potencjał w wolumenie zarówno w imporcie i eksporcie, co świadczy o atrakcyjności naszego rynku. Mimo to, nie należy spodziewać się znaczącego wzrostu wolumenu cargo lotniczego w ciągu najbliższych kilku lat. Natomiast odpowiadając na pytanie - czy na rozwój cargo ma wpływ rozwój lotnisk w Polsce, odpowiem krótko – aktualnie nie. Przyczyną tego jest bardzo dogodne położenie Polski względem doskonale rozwiniętych lotnisk w krajach sąsiednich jak Niemcy, Austria, Holandia, gdzie samoloty frachtowe lądują regularnie i skąd przesyłki z/do Polski mogą być obsługiwane. Czy coś z tym możemy zrobić? Trudno odpowiedzieć jednoznacznie, gdyż jeśli nawet wprowadzono by więcej frachtowców na polskie lotniska, to czy byłoby to uzasadnione ekonomicznie, czy dałoby się scalić cały, rozczłonkowany dziś, wolumen z/do Polski drogą powietrzną? Na te pytania, nikt chyba dzisiaj nie potrafi odpowiedzieć.

Co jest specyfiką zarządzania spółką frachtu lotniczego?
- Przede wszystkim spedycja lotnicza, która wymaga łączenia ze sobą wielu elementów, tj. współpraca z liniami lotniczymi, agentami handlingowymi, partnerami na lotniskach całego świata, służbami kontrolnymi, etc., a także z  zapleczem profesjonalnych narzędzi. Do tego trzeba posiadać odpowiednie kompetencje i wyobraźnię, aby móc podejmować szybkie i trafne decyzje. Zaś podstawą zarządzania spółką frachtu lotniczego jest zbudowanie odpowiednio zmotywowanego zespołu pracowników.
 
Gdzie leży największe ryzyko w zarządzaniu taką spółką?
- W odpowiedzialności, która jest ogromna. W transporcie lotniczym wozimy towary z pilnym czasem dostawy,  więc ponosimy odpowiedzialność za terminowość i odpowiedzialność finansową. Przy tym trzeba działać bardzo szybko, a w sytuacji kiedy pracujemy pod presją czasu jest łatwo o błąd. Zarządzanie taką spółką jest dosyć trudne i trzeba umieć się w tym odnaleźć.
 
Jak Pani zdobywała swoje doświadczenie?
- Już podczas nauki w liceum praktykowałam w firmie handlowej w dziale importu, gdzie po raz pierwszy zetknęłam się ze spedycją i transportem, co mi się bardzo spodobało. Po ukończeniu liceum postanowiłam studiować logistykę na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, wybrałam studia zaoczne, aby jednocześnie móc pracować. Trafiłam do koncernu logistycznego w Poznaniu, gdzie akurat uruchamiano dział frachtu lotniczego. Wkrótce zostałam managerem tego działu, który bardzo dobrze się rozwinął. Tym sposobem w branży jestem od kilkunastu lat, większość tego czasu w korporacjach o charakterze globalnym. Przyszedł jednak czas na zmiany. Trafiłam do Grupy VGL, gdzie obecnie zarządzam spółką VGL Cargo, która specjalizuje się we frachcie lotniczym. Pierwszy oddział, który uruchomiłam znajduje się w Poznaniu.
 
VGL jest młodą Grupą, jak Pani, po pracy w globalnych korporacjach, odnalazła się w tak nowej strukturze?
- W Grupie VGL dostrzegłam ciekawe szanse i możliwości rozwoju. Sama organizacja jest doskonale przemyślana, kierują nią młodzi i ambitni ludzie, zaangażowani całym sercem w to co robią, rozumiejący doskonale biznes logistyczny. Poza tym Grupa VGL posiada doskonałe narzędzia pracy, sieć agentów i mnóstwo innych aspektów, które powodują, że jest naprawdę wyjątkowa. A spółki, które wchodzą w skład Grupy są komplementarne i doskonale uzupełniają się z ofertą usługową. Te wszystkie atuty zamierzam wykorzystać w rozwoju usług frachtu lotniczego.
 
Czy myślała Pani kiedyś o zamianie logistyki na inną branżę?
- Nigdy, bardzo lubię logistykę. Także nigdy nie chciałabym jej zamienić na pracę w innej branży.
 
Co uważa Pani za swój największy sukces?
- Najbardziej cieszy mnie, to że w branży jestem postrzegana jako profesjonalistka i jako osoba waleczna, a także to, że z pod "moich skrzydeł" wyszło wielu fantastycznych spedytorów.
 
A czy w tym całym ferworze zajęć, ma Pani czas dla siebie i pasji?
- Czasu wolnego nie mam zbyt wiele i najchętniej spędzam go z moją rodziną, ale gdybym miała to na pewno oddałabym się czytaniu powieści historycznych i bieganiu.
 
Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak
Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.