Dodaj ogłoszenie o pracy


Wanda Dobrowolska-Parfieńczyk - WISTA będzie wspierać kobiety także w Polsce!

 

 

 

 

Rozmowa z Wandą Dobrowolską-Parfieńczyk prezes Women's International Shipping & Trading Association Poland, dyrektor Dowa Schipping

 

WISTA będzie wspierać kobiety także w Polsce!

 

Jaka jest obecnie rola kobiet w logistyce i transporcie morskim?
- Coraz więcej kobiet pracuje w gospodarce morskiej i są coraz bardziej widoczne, zakładają chętniej własne biznesy, awansują, co umacnia ich pozycję w tym wydawałoby się twardym, męskim świecie transportu morskiego, kojarzonego głównie z zawodem marynarza. Osobiście bardzo mnie to cieszy. Mam też wrażenie, że przedsiębiorstwa prowadzone przez kobiety lepiej funkcjonują i są bardziej widoczne na rynku. Być może, to bardzo subiektywna opinia, bo jestem kobietą, ale można to zaobserwować nie tylko w Polsce, również w innych krajach na świecie. Udział kobiet w działalności związanej z transportem morskim cały czas wzrasta, a ich aktywność biznesową wspierają organizacje, do których  należy m.in. Women's International Shipping & Trading Association (WISTA).

 

Co to jest WISTA i jak działa?
- WISTA powstała 37 lat temu, z inicjatywy brokerek okrętowych z Anglii i Niemiec, które w pewnym momencie postanowiły się spotkać, aby wymienić doświadczenia. Tuż przed Bożym Narodzeniem w 1974 r. zorganizowały pierwsze spotkanie w formie lunchu. Nie miało to jeszcze wówczas znamion organizacji, tylko kilka kobiet wykonujących ten sam zawód postanowiło się spotkać aby lepiej się poznać, nawiązać współpracę, wymienić doświadczenia i poglądy. Ta forma sprawdziła się, więc zaczęły regularnie spotykać się i do swojego grona zapraszały coraz więcej Pań z całej Europy, a potem świata, aż w pewnym momencie stwierdziły, że najwyższy czas aby zorganizować jakąś strukturę i tak powstała WISTA, oficjalnie zarejestrowana w 2004 r. Organizacja została zarejestrowana w sądzie na prawie angielskim z 350 członkiniami z całego świata i do dzisiaj rozwija się z roku na rok, gromadząc coraz więcej kobiet. Do organizacji należą głównie managerki, ale nie tylko, zapraszane są wszystkie Panie, które pracują bezpośrednio albo pośrednio w transporcie morskim. Obecnie WISTA liczy 1500 członkiń z całego świata.

 

Wiele organizacji kobiecych jest postrzegana poprzez pryzmat idei feministycznych i z tego względu, kobiety nie chcą skupiać się w tego typu stowarzyszeniach - jaką rolę pełni WISTA?
- To jest organizacja, która ma wspierać rozwój biznesu związanego z gospodarką morską i skupia  nie tylko Panie, więc jej rolą nie jest budowanie ideologii feministycznej. Do grona organizacji zapraszane są kobiety, ale też i mężczyźni. Obecnie kilku Panów zaangażowało się w działalność WISTA, która jest otwarta na aktywność mężczyzn. Rolą organizacji jest wsparcie kobiet w dążeniu do rozwoju działalności, umożliwienie zdobycia wiedzy, a przede wszystkim networking, dzięki któremu pozyskuje się kontakty i zwiększa aktywność biznesową. To jest główny cel tej organizacji, wsparcie rozwoju biznesu, w który zaangażowane są kobiety. Wśród członkiń są Panie, które reprezentują różne zawody, np. brokerki okrętowe, brokerki ubezpieczeniowe, pracujące w zawodzie marynarza, spedytorki, managerki logistyki, trenerki, etc. - cały wachlarz kompetencji i dziedzin związanych z gospodarką morską. Takie grono stwarza duże możliwości wzajemnej współpracy i rozwoju.

 

Wkrótce WISTA Polska zacznie już aktywnie działać, kto może przyłączyć się do jej grona?
- Statut polskiego oddziału WISTA jest odzwierciedleniem statutu organizacji, więc do stowarzyszenia zapraszamy kobiety i  mężczyzn, którzy w jakimkolwiek stopniu prowadzą działalność związaną z transportem morskim. Zaznaczę też, że nie ograniczamy się tylko do ludzi z Wybrzeża. Wiadomo, że w całej Polsce są firmy, które prowadzą  działalność morską jak i logistyczną, także jesteśmy otwarci na wszystkich, którym tematy morskie nie są obce.


Czy w ramach WISTA Polska planowane są jakieś spotkania?
- Tak, na pewno pierwsze spotkanie zorganizujemy jeszcze w tym roku, które będzie nawiązywało do tradycji pierwszych spotkań organizacji, czyli połączymy je z lunchem świątecznym przed Bożym Narodzeniem. W przyszłym roku zamierzamy również zorganizować konferencję dla kobiet z oddziałów WISTA krajów nadbałtyckich. Dodam, że co roku odbywa się jedna duża konferencja dla wszystkich członków organizacji, zawsze w innym kraju. Każdy kraj może aplikować do tego aby zostać gospodarzem takiej konferencji, ale musi przedstawić ciekawy program, co jest okazją do promocji danego państwa. Mam nadzieję, że w gronie gospodarzy znajdzie się kiedyś Polska. Konferencje tworzą doskonałą płaszczyznę do networkingu, do pokazania najnowszych trendów w gospodarce morskiej, do wymiany poglądów i przedstawienia swoich problemów. W Polsce zamierzamy regularnie organizować spotkania, co będzie służyło wymianie doświadczeń i rozwiązywaniu problemów lokalnych.

 

Jak długo jest Pani związana z gospodarką morską i jakie były Pani początki w tej branży?
- Moja kariera w shippingu jest dosyć długa, bo rozpoczęła się już na studiach, na Uniwersytecie Gdańskim na kierunku Ekonomika Transportu o specjalności handel międzynarodowy. Tuż po studiach trafiłam na staż do zarządu portu w Goeteborgu i tam poznałam oraz złapałam bakcyla do tematów morskich i portowych. Po powrocie do kraju otrzymałam kilka propozycji pracy. Wybrałam Polską Żeglugę Morską, jako serce żeglugi, w której przepracowałam 24 lata zajmując różne stanowiska od operatora aż po managera eksploatacji zbiornikowców, po czym otworzyłam swoją firmę Dowa Shipping.

 

Czym zajmuje się Dowa Shipping?
- Zajmujemy się produkcją modeli statków różnego rodzaju i ich dystrybucją na cały świat. To bardzo niszowa działalność i bardzo interesująca. Odtwarzamy bardzo dokładnie konstrukcje statków morskich w postaci miniatury od modeli najbardziej współczesnych aż po modele prehistoryczne. Przygotowując model danego statku musimy przeanalizować dokładnie jego konstrukcję, historię, właścicieli, dzięki czemu poznajemy historię świata i Europy.

 

A czy Pani hobby również jest związane z morzem?
- Praca jest moją pasją, ale dla odpoczynku morze zostawiam dla caravaningu. Co roku wraz z mężem uprawiamy caravaning jeżdżąc na południe Europy. Od 28 lat jeden miesiąc w roku spędzamy w przyczepie campingowej poznając fantastyczne zakątki naszego kontynentu i wspaniałych ludzi.

 

Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

 


WISTA Polska zaprasza do członkostwa w organizacji. Szczegółowe informacje o działalności stowarzyszenia, warunkach członkostwa, możliwości udziału w spotkaniach i zaangażowania się w aktywność organizacji, można uzyskać pisząc do p. Wandy Dobrowolskiej-Parfieńczyk na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., dzwoniąc pod numer: 602 474 113, lub kontaktując się z p. Dominiką Cabaj - tel. 661 607 261, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Informacje o WISTA można znaleźć na stronie: www.wista.net

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.