Dodaj ogłoszenie o pracy


LOGICAL - innowacyjne technologie informacyjne w transporcie i logistyce

LOGICAL jest projektem badawczo-wdrożeniowym, którego głównym celem jest rozwój międzynarodowej logistyki z użyciem modelu  przetwarzania w chmurze (cloud computing) i innowacyjnych modeli współpracy biznesowej. Projekt wprowadza model przetwarzania w chmurze jako innowacyjne narzędzie wspomagające proces redukcji kosztów transakcyjnych w obszarze międzynarodowej logistyki. Projekt jest realizowany w ramach programu Central Europe w obszarze „Rozwój współpracy w dziedzinie multimodalnej logistyki”.

 

Współczesne łańcuchy dostaw charakteryzują się wysokim poziomem złożoności oraz rosnącymi wymaganiami ich uczestników w zakresie płynności i efektywności przepływu informacji w celu sprawnej koordynacji realizowanych procesów. Projekt LOGICAL opiera się na zastosowaniu w przedsiębiorstwach logistycznych procesu realizacji usług informatycznych zasady „software on demand”. Podstawą jest tu możliwość łatwego i taniego dostępu do informacji o bieżącym zapotrzebowaniu na usługi logistyczne oraz możliwościach ich realizacji. Wdrożenie tej zasady w logistyce przedsiębiorstw sprzyja przeniesieniu procesu analizy danych z lokalnych komputerów do wyspecjalizowanych centrów przetwarzania danych, ograniczając konieczność posiadania i utrzymania rozbudowanej infrastruktury informatycznej. Głównymi zadaniami projektu LOGICAL są określenie zapotrzebowania na tego typu usługi wśród przedsiębiorstw logistycznych, stworzenie platformy przetwarzania w chmurze i jej wdrożenie w wybranych centrach logistycznych w Europie Środkowej oraz opracowanie wzorców współpracy przyszłych użytkowników systemu. Podstawowe korzyści dla użytkowników, jakie wynikają z projektu to wspomniane usprawnienie przepływu informacji poprzez umożliwienie dostępu do systemów informacyjnych globalnych graczy i podmiotów instytucjonalnych (np. dostawców infrastruktury) oraz zrównoważony i optymalnie wykorzystany transport.

 

Rozwój i korzyści
Jednym z kluczowych elementów rozwoju i wykorzystania multimodalnego transportu  jest zapewnienie sprawnego i efektywnego dostępu do danych. Dzięki posiadaniu informacji o wielkości rzeczywistego zapotrzebowania na transport intermodalny, możliwe jest zoptymalizowanie wykorzystania dostępnych terminali intermodalnych oraz połączeń kolejowych dla międzynarodowych przewozów towarowych. Projekt LOGICAL ma poprawić współpracę między uczestnikami transportu towarowego w strefie Europy Środkowej. Udostępnienie baz danych logistycznych przyczyni się znacząco się do zwiększenia możliwości współpracy, wzajemnej integracji i konkurencyjności gospodarki regionalnej, która w znacznej mierze zależy od skuteczności i efektywności logistyki. Projekt zakłada opracowanie solidnych ram współpracy pomiędzy użytkownikami platformy w celu stworzenia elastycznej oraz zharmonizowanej infrastruktury usług informatycznych. Zostanie to osiągnięte dzięki realizacji projektu w kilku najbardziej aktywnych centrach logistycznych w Europie Środkowej, które mają duże znaczenie gospodarcze. Ta współpraca ma przyczynić się do opracowania wspólnej, ogólnodostępnej platformy w technologii przetwarzania w chmurze dla wszystkich partnerów biorących udział w procesach logistycznych. Ponadto w trakcie realizacji projektu organizowane będą seminaria popularyzujące nowe rozwiązania IT wśród przedsiębiorstw logistycznych.

 

Wykorzystanie systemów informatycznych
W ramach realizacji projektu przeprowadzono badanie ankietowe małych i średnich przedsiębiorstw z branży TSL. Podczas badań zadano respondentom pytania dotyczące między innymi: zakresu świadczonych usług logistycznych, wykorzystania rozwiązań z branży IT, głównych problemów z użytkowaniem posiadanych systemów informatycznych. Poproszono również o wyrażenie opinii na temat rozwiązań opartych o systemy przetwarzania danych w chmurze. Uzyskane wyniki porównano z badaniami przeprowadzonymi wśród przedsiębiorstw niemieckich, czeskich, węgierskich, słoweńskich i włoskich. Badania ankietowe wykazały, iż większość polskich przedsiębiorstw związanych z branżą TSL w ogóle nie korzysta z systemów informatycznych (54proc.). Około jednej czwartej przedsiębiorstw korzysta z systemów dedykowanych do określonych potrzeb, głównie w zakresie transportu, zarządzania flotą, obsługi zamówień. Jako główny powód braku zastosowań IT respondenci wskazali wysokie koszty licencji i brak specjalistycznej kadry do obsługi zaawansowanych systemów informatycznych. Wśród największych problemów związanych z użytkowaniem posiadanych systemów informatycznych wskazano między innymi brak integracji systemów różnych producentów oraz zależność systemów od transferu danych. Badane przedsiębiorstwa poproszono również o wskazanie potencjalnych korzyści płynących z wykorzystania rozwiązań informatycznych opartych o przetwarzanie danych w chmurze. Respondenci wskazali przede wszystkim na zmniejszenie kosztów transportu, zwiększenie jakości usług logistycznych oraz uproszczenie kontaktów z partnerami biznesowymi. Jednocześnie zauważono, iż polskie przedsiębiorstwa są zdecydowanie mniej entuzjastycznie nastawione do nowych technologii informacyjnych a niżeli przedsiębiorstwa niemieckie, które widzą w niej zdecydowanie więcej korzyści. Może to wynikać z faktu, iż polskie przedsiębiorstwa z sektora MŚP mają mniejsze doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań IT przez Internet. Należy jednak zauważyć, iż zarówno polskie jaki i niemieckie przedsiębiorstwa wskazały na szczególną istotność rozwiązań IT w działalności firmy i we wspieraniu jej strategii.
Jednocześnie rozpoczęto prace nad znalezieniem optymalnego modelu, który pozwoliłby na pełne bezpieczeństwo danych i informacji w chmurze. Spośród ankietowanych przedsiębiorstw oraz tych, które wyrażą chęć udziału w projekcie wybrana zostanie grupa przeznaczona do szczegółowej analizy procesowej w celu określenia wymagań wobec projektowanego systemu przetwarzania danych. Wstępne wyniki wykonywanych analiz przedstawiono podczas międzynarodowej konferencji pod tytułem „Intelligent and High‑Performance Computing in Logistics”. Konferencja była zorganizowana przez Uniwersytet Ekonomiczny oraz CL‑Consulting i Logistyka Sp. z o.o. w siedzibie Międzynarodowej Wyższej Szkoły Logistyki i Transportu we Wrocławiu w dniach 5-6 marca 2012 r.

Projekt LOGICAL jest innowacyjnym przedsięwzięciem, które ma na celu wdrożenie modelu przetwarzania w chmurze w przedsiębiorstwach logistycznych. Opracowywana platforma będzie przełomowym narzędziem umożliwiającym redukcję kosztów przetwarzania i analizy danych oraz przyspieszenie obsługi procesów biznesowych realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw. Projekt pozwoli na rozwój i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań, które znacznie ułatwią międzynarodową współpracę w świecie logistyki i transportu. Aktualne informacje związane z realizacją projektu można znaleźć na stronie internetowej http://www.logical.mwsl.eu.

 

Okres realizacji projektu LOGICAL (lata 2011-2014) obejmuje trzy główne etapy. W pierwszym, we współpracy z przyszłymi użytkownikami systemu, opracowywane są szczegółowe wymagania informacyjne oraz charakterystyki usług i narzędzi informatycznych. W drugim, zostanie stworzona i udostępniona testowej grupie użytkowników pilotażowa platforma przetwarzania w chmurze. Ostatni etap projektu zakłada wdrożenie i udostępnienie platformy “LOGICAL Cloud” dla wszystkich przedsiębiorstw działających w łańcuchu logistycznym w Europie Centralnej, w tym na Dolnym Śląsku. Głównymi partnerami projektu są: firma Logistics Network w Lipsku i Halle, firma KIUT Regional Development Association w Zahony, Interporto Bologna S.p.a. w Bolonii,  Regional Development Agency of Usti Region, PLC w Usti nad Łabą, Luka Koper Port, firma C.L. Consulting i Logistyka Sp. z o.o. z Wrocławia. Kluczowymi partnerami akademickimi w projekcie są Universytet w Lipsku i Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.

 

(autorzy: Jerzy Korczak, Marcin Pawęska - Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2CL-Consulting i Logistyka Wrocław)

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.