Globalny Numer Lokalizacyjny (GLN) jest jednym z głównych standardów identyfikacyjnych w ramach Systemu GS1. GLN to 13-cyfrowy numer, który jednoznacznie określa lokalizację prawną, fizyczną lub funkcjonalną w łańcuchu dostaw, np. magazyn, sklep, biuro lub punkt odbioru towaru. Wprowadzenie GLN w firmie logistycznej FM Logistic było częścią procesu ujednolicenia danych. Standaryzacja adresów dostaw i usunięcie duplikatów sprawiło, że z bazy zniknęło aż 80% zbędnych rekordów, a firma odniosła wiele korzyści.
Firma FM Polska wykorzystała numery GLN do usprawnienia swojego systemu zarządzania transportem (TMS - Transport Management System)). Dzięki temu zyskała pewność, że towar trafi do właściwego odbiorcy, w odpowiednim miejscu i czasie. - Korzystanie z otwartych i znanych wszystkim standardów GS1 wydawało się nam optymalną opcją. Z tego powodu zdecydowaliśmy się na wdrożenie GLN, który w jednoznaczny sposób pozwolił na identyfikację naszych klientów oraz ich lokalizacji - mówi Radosław Urbański, Project Manager CE FM Polska.
80% mniej zbędnych danych
Aby wprowadzić GLN w swoim systemie TMS, FM Polska skorzystała z rozwiązania od GS1 Polska - platformy GlobLOC. Jest to otwarta baza danych o lokalizacjach, które są oznaczone numerami GLN. Każda lokalizacja w tej platformie posiada podstawowe dane, takie jak adres i współrzędne geograficzne. Zawiera też parametry logistyczne, np. warunki awizacji i wymagania w zakresie rozładunku/załadunku. Dzięki GlobLOC, FM Polska mogła zweryfikować i uaktualnić dane o swoich kontrahentach, a także usunąć duplikaty i błędy z bazy danych. W efekcie, z bazy zniknęło aż 80% zbędnych rekordów.
Korzyści z GLN w FM Polska
Wdrożenie GLN przez FM Polska przyniosło wiele korzyści dla firmy i jej partnerów biznesowych. Pracownicy mogą teraz precyzyjnie zidentyfikować kontrahentów oraz fizyczne lokalizacje miejsc przeznaczenia towaru, unikając problemów z dostawami. Firma FM Polska wykorzystała również GLN w komunikacji elektronicznej, np. w komunikacie awiza dostawy (DESADV). GLN pomaga także tworzyć statystyki, raporty i automatyczne taryfy oparte na znaczniku odbiorcy sieciowego. - Nie spodziewaliśmy się, że wdrożenie globalnego identyfikatora GLN przyniesie tak wiele namacalnych korzyści. Ustandaryzowanie opisu i danych podstawowych klientów w naszym systemie TMS to dopiero początek. Dzięki GLN możemy precyzyjnie dostosować plany dostaw do konkretnych wymagań i preferencji różnych odbiorców. To bardzo usprawniło naszą codzienną pracę - komentuje Radosław Urbański z FM Polska.
Business case dostępny jest tu: https://gs1pl.org/app/uploads/2024/02/Wdrozenie_GLN_w_FM_Polska_BC.pdf
(źr. GS1 Polska)