61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Kolei Mazowieckich jest już na torach. Rekordowe w skali kraju zamówienie KM zakończone. Pociągi dostarczyła spółka Stadler Polska. Kontrakt opiewał na ponad 2 mld zł, z czego 96 mln zł to unijne wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.
Wszystkie zamówione pojazdy wyjechały już na tory i można z nich skorzystać na pięciu trasach: Warszawa – Działdowo, Sochaczew – Warszawa – Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów – Zielonka, Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki, Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Nasielsk oraz Warszawa – Tłuszcz. Jak podkreśla marszałek Adam Struzik, zarówno wartość kontraktu, liczba zamówionych pociągów, jak i komfort jazdy robią ogromne wrażenie. – To nowoczesne i wygodne pociągi. Współpraca i realizacja kontraktu, mimo że przypadła na trudny okres pandemii oraz wojny
w Ukrainie przebiegała bardzo sprawnie i bez opóźnień.
Wartość zamówienia to ponad 2 mld zł, dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniosło niemal 717 mln zł, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 – 96 mln zł.
– Obecnie na większości linii obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie kursują już nowe lub zmodernizowane pociągi. Samorząd Mazowsza finansuje inwestycje Kolei Mazowieckich, aby pasażerowie mogli podróżować bezpieczne i komfortowo – zaznacza przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego Ludwik Rakowski.
W 2017 r. spółka Koleje Mazowieckie ogłosiła przetarg na zakup aż 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania. Było to największe dotychczas zamówienie na pojazdy szynowe na polskim rynku. W styczniu 2018 r. została podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą – spółką Stadler Polska. Wicemarszałek Rafał Rajkowski zwraca uwagę, że zarówno zawarty kontrakt, jak i samo zamówienie były przełomowe na polskim rynku kolejowym. – Nikt przed nami nie ogłosił tak dużego i kosztownego zamówienia. Udało się je sprawnie zrealizować i pasażerowie KM mogą już jeździć nowoczesnymi FLIRTAMI. Jak widać, samorząd województwa mazowieckiego dba o stały rozwój spółki.
Wliczając jednostki dostarczone przez Stadlera w 2008 roku, w parku taborowym Kolei Mazowieckich jest obecnie 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT produkcji Stadlera, które są nowoczesną wizytówką samorządowego przewoźnika kolejowego. Wszystkie pojazdy zostały wyprodukowane
w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach. Wicemarszałek Wiesław Raboszuk zaznacza, że nowe pociągi to przede wszystkim lepsza jakość podróżowania dla pasażerów. – Komfort i bezpieczeństwo są dla nas najważniejsze. Stąd kolejne inwestycje w tabor Kolei Mazowieckich. Firma Stadler to nasz sprawdzony kontrahent, z którym współpracujemy od lat. Warto wspomnieć, że aby zrealizować zawartą z nami umowę firma uruchomiła w Siedlcach zakład produkcyjny.
Realizacja zamówienia przypadła na burzliwy i trudny czas – na przełomie 2019 i 2020 roku wybuchła pandemia Covid, a w 2022 roku wojna w Ukrainie. Oba wydarzenia negatywnie wpłynęły na działalność firm – zaburzyły łańcuchy dostaw, spowodowały znaczny wzrost kosztów materiałów i komponentów
do produkcji, jak również kosztów pracy.
Firma Stadler jest obecna na Mazowszu od 2006 roku, kiedy to wygrała pierwszy w Polsce przetarg na dostawę 14 pociągów FLIRT (10 dla Mazowsza oraz 4 dla Śląska). Aby zrealizować to zamówienie, uruchomiony został zakład produkcyjny Stadler Polska w Siedlcach. Dzięki temu cały tabor zamówiony przez polskich klientów został wyprodukowany na Mazowszu. Systematyczna rozbudowa i zwiększanie mocy produkcyjnych sprawiły, że zakład, zatrudniający obecnie ponad 1100 pracowników, stał się jednym z największych i najatrakcyjniejszych pracodawców w Siedlcach i jednym z głównych producentów pojazdów szynowych w Polsce. Spółka, we współpracy z licznymi dostawcami i partnerami z regionu i Polski, dostarcza pociągi, tramwaje i wagony metra do najbardziej wymagających klientów lokalnych i zagranicznych. Stadler posiada także zakład w Środzie Wielkopolskiej specjalizujący się w produkcji stalowych pudeł tramwajów, prowadzi także usługi serwisowe flot należących do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Intercity w dwóch placówkach w Łodzi.
W maju 2022 roku w ramach współpracy z Kolejami Mazowieckimi, otwarty został nowoczesny obiekt serwisowy, w którym realizowana jest usługa utrzymania oraz obsługa serwisowa nowych pojazdów FLIRT. Inwestorem sochaczewskiej bazy jest firma Stadler Service Polska, a wartość inwestycji wyniosła 22 mln zł.
(źr. Koleje Mazowickie)