Dodaj ogłoszenie o pracy


Kosmiczna dostawa Hillebrand - wino w nowej przestrzeni i rzeczywistości?

Hillebrand, światowy operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze branży beverage, podjął się zorganizowania wyjątkowej dostawy wina. Przewożonym ładunkiem było 12 butelek Bordeaux Grand Cru rocznik 2000, które … były w przestrzeni kosmicznej i odbyły podróż pozaziemską.

Zanim eksperci Hillebrand dostarczyli je z Huston (USA) do Bordeaux (Francja), butelki w winem przebywały w przestrzeni kosmicznej, 400 km od Ziemi na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, okrążającej naszą planetę 15 razy dziennie. Butelki z winem Bordeaux Grand Cru rocznik 2000 zostały wysłane w przestrzeń kosmiczną w ramach projektu CommuBioS, stanowiącego część pierwszego kompleksowego programu badawczego Mission WISE. Za jego realizację odpowiada Space Cargo Unlimited, europejski startup założony przez prywatnych inwestorów i entuzjastów kosmosu. W ramach programu prowadzone są badania naukowe mające na celu sprawdzenie w jaki sposób ekstremalne warunki mogą wpływać na chemiczne i sensoryczne właściwości wina. Podobnym badaniom poddano też 320 pojemników Cabernet. Jak wyjaśnia Space Cargo Unlimited „Mission WISE" jest pierwszym kompleksowym, prywatnym programem badawczym przeprowadzanym w przestrzeni kosmicznej, którego celem jest ponowne zdefiniowanie przyszłości rolnictwa na Ziemi. W ramach prowadzonych badań mają być opracowane nowe modele i technologie przyszłości dla rolnictwa i żywności, z wykorzystaniem oddziaływania mikrograwitacji na kompleksowe systemy biologiczne.

Z kosmosu do Bordeaux
Najpierw wino z Bordeaux zostało załadowane na statek kosmiczny Dragon amerykańskiej firmy SpaceX, startujący z Przylądka Canaveral na Florydzie 2 listopada 2019 roku. Przez 438 dni i 19 godzin znajdowało się na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, poruszającej się z prędkością 27 580 km/h, w zerowej grawitacji i pod wpływem dużego promieniowania słonecznego. W tym czasie butelki z winem przebyły dystans ok. 290 000 000 km, co równa się 7 250 okrążeniom Ziemi. Tuż po wylądowaniu na Ziemi, wino zostało dostarczone z Huston do Instytutu ISVV (Institut Superieur de la Science et du Vin) w Bordeaux we Francji, gdzie poddawane jest dalszym badaniom i analizie organoleptycznej. Koordynację i przygotowanie specjalnej dostawy z USA do Francji powierzono ekspertom Hillebrand, którzy musieli ją precyzyjnie zaplanować i zadbać o to, aby ładunek bezpiecznie i w określonym czasie dotarł do zespołów badawczych.

- Współpraca z firmą Hillebrand, która od razu pozytywnie zareagowała na naszą szczególną prośbę, była dużą przyjemnością" podkreśla Nicolas Gaume, CEO i współzałożyciel Space Cargo Unlimited. - Wartość i sposób obsługi tej niezwykłej przesyłki były rzeczywiście wyjątkowe. Renoma przewoźnika i jakość usług znakomicie spełniły nasze oczekiwania.

Hillebrand – 177 lat doświadczenia
Kluczowe znaczenie przy realizacji tego projektu odegrało doświadczenie i know-how ekspertów firmy Hillebrand, która od 177 lat specjalizuje się w organizacji transportów i zarządzaniu globalnymi łańcuchami dostaw wina, od pojedynczych butelek po beczki i dostawy masowe. Hillebrand jest też światowym liderem w stosowaniu nowoczesnych oraz zintegrowanych systemów i rozwiązań, słynącym z innowacyjnego podejścia i stosowania opatentowanych technologii gwarantujących bezpieczne dostawy wina oraz innych alkoholi. Przykładem autorskich rozwiązań Hillebrand, stosowanych w transportach masowych, są różnego rodzaju flexitanki, jak flexitank Pulse czy VinLinery, termostatyczne folie, które nie tylko utrzymują stałą temperaturę podczas transportu, ale też minimalizują wycieki i zapewniają ochronę przed zanieczyszczeniem i zapachami.

(źr. Hillebrand)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.