DB Schenker Rail Polska podpisały porozumienie z firmą Siemens AG na dostawę lokomotywy elektrycznej Vectron DC w celu przeprowadzenia próbnej eksploatacji i uzyskania przez nią bezterminowego świadectwa dopuszczenia do ruchu na polskiej sieci kolejowej. Po kilkumiesięcznych testach, m.in. w Instytucie Kolejnictwa w Żmigrodzie, w listopadzie ubiegłego roku Urząd Transportu Kolejowego wydał decyzję o okresowym dopuszczeniu pojazdu do ruchu.
Kolejnym etapem są testy w eksploatacji nadzorowanej w ruchu planowym, które właśnie przeprowadza DB Schenker Rail Polska. Już od połowy grudnia 2011 roku lokomotywa testowa o numerze 5 170 020 wykorzystywana jest przez firmę do przewozów węgla na trasie Zawiercie-Warszawa-Zawiercie. Skład obejmuje 40 węglarek o masie 3200 ton. Jednak węgiel to nie jedyny ładunek, jaki będzie ciągnąć nowa lokomotywa. W planach jest również realizacja przewozów na innych trasach jak też obejmujących inne rodzaje ładunków, między innymi kontenery. Kolejną trasą, na której przeprowadzone zostaną testy Vectrona to tzw. Nadodrzanka.
Dzięki tej próbnej eksploatacji spółka z Zabrza jest jedną z niewielu firm, które mogą przekonać się w praktyce o właściwościach najnowocześniejszej lokomotywy w Europie. Już dziś zauważalne są zalety lokomotywy. Pozytywnie o lokomotywie wypowiadają się maszyniści biorący udział w przejazdach badawczych. Szczególne uznanie zyskała przestronna, cicha, dobrze wyposażona i klimatyzowana kabina, a także specjalnie zaprojektowany pulpit maszynisty zapewniający obsłudze wygodną pracę. Zdaniem maszynistów, połączenie funkcji manetek siły pociągowej i prędkości lokomotywy ułatwi jej prowadzenie.
Vectron DC, testowany obecnie w Polsce, to lokomotywa przeznaczona do ruchu krajowego, skonfigurowana do zasilania prądem stałym 3 kV oraz wyposażona w system zabezpieczenia ruchu pociągu typu SHP. Moc maksymalna wynosi 5200 kW, przy sile rozruchu 300kN, masa pojazdu to 80 ton. Osiąga prędkość maksymalną 160 km/h, choć może być przystosowany do prędkości 200 km/h.
(źr. za inf. DB Schenker Rail Polska)