Dodaj ogłoszenie o pracy


Największy magazyn centralny PepsiCo pracuje już na pełnych obrotach

Najnowszy i jednocześnie największy magazyn centralny PepsiCo położony na terenie parku P3 Mszczonów rozpoczął w pełni działalność operacyjną. Warto dodać, iż jest to również największy magazyn w sieci dystrybucji koncernu i największy tego typu obiekt oddany do użytku w Polsce w I kwartale 2020 r. Kubatura magazynu jest tak duża, że gdyby chcieć wypełnić budynek wyłącznie puszkami flagowego napoju marki, zmieściłoby się tam ich aż 2 mld. Obiekt o powierzchni ponad 58 tys. m2 pozwala na składowanie ok. 60 tys. palet jednocześnie. Codziennie opuszcza go około 5 tys. palet i tyle samo trafia do niego z zakładów produkcyjnych firmy.

- Realizacja nowego magazynu centralnego była dla nas strategicznym projektem na przestrzeni kilku ostatnich lat oraz kluczowym elementem modernizacji systemu magazynowania wyrobów gotowych w Polsce. Dzięki temu że P3 przekazało nam obiekt zgodnie z założonym harmonogramem, mieliśmy wystarczająco dużo czasu, żeby przenieść do niego zaplanowaną wcześniej skalę naszych operacji i w tak trudnym momencie, jakim jest pandemia, móc działać w sposób nieprzerwany i efektywny. W obecnej chwili już ponad 85% z docelowych operacji prowadzonych jest w Mszczonowie. Konsolidacja różnorodnych procesów, dotychczas prowadzonych w innych rozproszonych obiektach, okazała się bardzo dobrą decyzją i sprawdziła się doskonale w tym wymagającym okresie – powiedział Paweł Poniedzielnik, Starszy Kierownik ds. Logistyki w PepsiCo.

Budowa magazynu centralnego PepsiCo rozpoczęła się w maju ubiegłego roku i trwała osiem miesięcy. Wysokość obiektu do podstawy konstrukcji dachu wynosi 12 m, co umożliwia swobodne składowanie towarów do wysokości 11,5 m. P3 w pełni dostosowało budynek do potrzeb i operacji logistycznych realizowanych przez klienta. Budynek posiada 103 doki (rozładunkowo-załadunkowe), w tym 4 rampy „zero”, a także bezsłupową strefę przydokową o głębokości 24 m, co umożliwia najemcy dużą swobodę manewrów zarówno w trakcie załadunku, jak i rozładunku towarów. Dodatkowo w obiekcie zainstalowano system QLoader, który pozwala na automatyczny załadunek oraz rozładunek palet, co znacząco skraca czas procesów i minimalizuje ich koszty. Wewnątrz magazynu zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań, m.in. w pełni zautomatyzowane urządzenie umożliwiające foliowanie palet poprodukcyjnych oraz mobilne i stacjonarne owijarki do zabezpieczania składowanego towaru.

- Realizacja strategicznego magazynu dla PepsiCo była także kluczową inwestycją dla nas jako dewelopera. Wyjątkowa skala projektu i terminarz były wymagające, jednak dzięki doskonałej współpracy wszystkich zespołów zaangażowanych w realizację obiektu, zarówno ze strony P3, generalnego wykonawcy – firmy Kajima Poland, jak i naszego klienta przekazaliśmy magazyn do użytku zgodnie z planem. Czujemy ogromną satysfakcję, że przekazany przez nas obiekt znakomicie poradził sobie z trudnym testem operacyjnym w wyjątkowo wymagającym czasie, a fakt że był to jednocześnie największy projekt w Polsce oddany w pierwszych 3 miesiącach tego roku jest dla nas dodatkowym powodem do zadowolenia – powiedział Bartłomiej Hofman, Managing Director P3 Logistic Parks w Polsce.

PepsiCo w każdym realizowanym projekcie oraz we wszystkich etapach łańcucha dostaw stawia na pierwszym miejscu aspekty środowiskowe i dąży do ograniczenia swojego śladu węglowego. W konstrukcji obiektu wykorzystano panele z rdzeniem PIR, które efektywniej izolują budynek od czynników zewnętrznych. Ponadto na dachu magazynu zainstalowano panele solarne do podgrzewania wody bytowej. W budynku zainstalowano tylko energooszczędne oświetlenie LED, a we flocie prawie 100 wózków widłowych zastosowano baterie litowo-jonowe będące bardziej ekologiczne niż tradycyjne baterie kwasowe. W trosce o zachowanie polityki PepsiCo „zero odpadów” w magazynie wszystkie odpady są segregowane, a stosowane środki czyszczące są przyjazne dla środowiska i posiadają odpowiednie certyfikaty.

Procesami operacyjnymi w magazynie PepsiCo w Mszczonowie zarządza ID Logistics, międzynarodowy operator logistyczny, który specjalizuje się w logistyce kontraktowej.

- Jako operator logistyczny wciąż poszukujemy nowych technologii oraz rozwiązań mających na celu wsparcie operacji dla naszych klientów. Dzięki zaangażowaniu już na etapie projektu i budowy magazynu centralnego PepsiCo byliśmy w stanie zaprojektować go w taki sposób, aby zapewniał dużą elastyczność i pozwalał na implementację nowoczesnych technologii. Przykładem takich rozwiązań jest np. flota wózków z bateriami Li-ion (litowo-jonowymi), autonomiczne wózki widłowe, a także wózki z systemem „put to light”, które za pomocą sygnalizacji świetlnej wskazują miejsca odłożenia towarów. Wdrożyliśmy ponadto system kompletacji głosowej (ang. voice picking), a także systemy awizowania dostaw, zarządzania dokami oraz ruchem pojazdów na parkingu i placu – powiedział Piotr Krasoń, Project Manager ID Logistics.

Mimo wysokiego poziomu automatyzacji procesów logistycznych, ich liczba w połączeniu z wielkością obiektu sprawia, że w magazynie zatrudnionych jest już 230 osób. 52 proc.  z nich stanowią magazynierzy, a 27 proc. operatorzy wózków widłowych. Pozostałe osoby zatrudnione są na stanowiskach administracyjnych i nadzorczych. Dynamiczny rozwój centrum logistycznego i stały wzrost liczby operacji logistycznych wymaga jednak dalszego rozwoju kadr i zatrudniania kolejnych pracowników.

Park P3 Mszczonów położony jest 50 km na południowy zachód od Warszawy, wzdłuż drogi ekspresowej S8 łączącej stolicę z południem Polski, a także w pobliżu autostrady A2 łączącej zachodnią i wschodnią część kraju oraz autostrady A1, biegnącej z południa na północ. Położenie parku przy drodze ekspresowej S8 umożliwia dojazd do centrum Warszawy w niecałe 40 minut. P3 posiada jeszcze grunt pozwalający na dalszą rozbudowę parku o ponad 100 000 m2 powierzchni najmu.

(źr. Pepsico / P3)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.