Dodaj ogłoszenie o pracy


Akademia Logistyki DHL zgromadziła rekordową liczbę uczestników

Około 200 osób, klientów i partnerów DHL Global Forwarding, zgromadziła tegoroczna czerwcowa edycja Akademii Logistyki DHL. To inicjatywa, realizowana od kilku lat, która cieszy dużym uznaniem klientów operatora. W ramach corocznych spotkań, odbywających się w Warszawie, omawiane są przede wszystkim tematy związane z regulacjami prawnymi (celno-podatkowymi) i obrotem handlowym z zagranicą. Do wystąpień zapraszani są zarówno eksperci z rynku, jak i ze struktury globalnej DHL Global Forwarding.

W tym roku skupiono się na zmianach w ustawie o VAT oraz na rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku. Do prezentacji zaproszono, doradców i prawników z firmy ATNEO Celne Doradztwo Podatkowe, w gronie których były takie nazwiska jak: Piotr Pogorzelski – prawnik partner zarządzający (wcześniej wieloletni pracownik administracji celno-skarbowej, znany na rynku TSL wykładowca i ekspert),  Sylwia Grzesiak-Swatowska menedżer, Sylwester Witalis partner zarządzający oraz Rafał Pogorzelski partner zarządzający. Nie mogło również zabraknąć przedstawicieli DHL Global Forwarding z Chin, którzy mówili o rozwoju gospodarki chińskiej, możliwościach wymiany handlowej, a przede wszystkim na temat rozbudowy Nowego Jedwabnego Szlaku.

Opodatkowanie VAT transakcji i inne zmiany w należnościach celno -podatkowych
Zainteresowanie wzbudziły tematy związane z nowelizacją Dyrektywie VAT, a za tym również przepisów krajowych o VAT, dotyczących transakcji wielostronnych (łańcuchowych) oraz transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dyrektywa Rady (UE) 2018/1910 z 4 grudnia 2018 r. oraz rozporządzenia wykonawcze (2018/1912 i 2018/1909) przewidują krótkofalowe (przejściowe) usprawnienia obecnego systemu, tj. nowe warunki zastosowania zwolnienia (stawki 0%) w odniesieniu do WDT; zmiany w zakresie opodatkowania VAT transakcji łańcuchowych oraz harmonizację przepisów dotyczących korzystania z magazynów konsygnacyjnych. Zmiany te zostaną zaimplementowane w państwach UE od 1 stycznia 2020 r. Eksperci ATNEO omówili szczegółowo przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011. Zwrócili również uwagę na zwiększoną odpowiedzialność finansową za należności celno-podatkowe. Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego potwierdziły wyrażony już na gruncie poprzednich przepisów unijnego prawa celnego zakres odpowiedzialności fiskalnej (cło/podatki) również osób fizycznych – działających na rzecz importera/eksportera, odwołując się do szeroko rozumianej „należytej staranności”. Odrębne wystąpienie poświęcono też Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS). WIS miałby być instrumentem zapewniającym podatnikom i organom podatkowym większą pewność co do prawidłowości zastosowanych stawek podatku VAT.
Przedstawiciele ATNEO wspomnieli również o obowiązkowym split payment. Projekt ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadza obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (MPP), co oznacza, że obligatoryjne stosowanie MPP ma zasadniczo obejmować płatności faktur dokumentujących transakcje: okonane wyłącznie pomiędzy podatnikami, których jednorazowa wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, wynosi lub przekracza kwotę 15 000 zł netto; dotyczące dostaw towarów i świadczenia usług, które objęte są obecnie reżimem odwrotnego obciążenia oraz dotychczasowym zakresem odpowiedzialności podatkowej (tj. obejmie towary i usługi wymienione obecnie w załączniku nr 11, 13 i 14 do ustawy o VAT); których przedmiotem są dostawy lub usługi inne niż wynika to z ww. załączników – m.in. dostawy części i akcesoria do pojazdów silnikowych; maszyny i urządzenia elektryczne, ich części i akcesoria. Szczegółowy wykaz 150 pozycji towarów i usług objęty obligatoryjnym MPP zawiera projektowany załącznik nr 15. Projekt zakłada wejście tych przepisów w życie z dniem 1 września 2019 r., z wyjątkami w nim określonymi.
Na koniec Piotr Pogorzelski omówił możliwe następstwa celne i podatkowe w przypadku BREXITu. Jednakże na dzień dzisiejszy nikt nie jest w stanie potwierdzić, jak będą funkcjonować przepisy prawa po wyjściu UK z UE z uwagi na brak porozumienia i umowy wyjścia.

Jeden pas i jedna droga a gospodarka Chin
Równie ciekawe tematy poruszyli przedstawiciele DHL Global Forwarding China - Timothy Cheng, district Head - South China, przybliżył najnowsze dane dotyczące rozwoju chińskiej gospodarki, a także możliwości przewozowych na Nowym Jedwabnym Szlaku na trasie Chiny – Europa. Wzrost gospodarczy Chin znajduje się obecnie pod presją spadkową. W pierwszym kwartale 2019 r. PKB Chin wzrósł o 6,4 proc. Jednakże nie ma powodów do obaw, gdyż ożywienie w handlu zagranicznym obserwuje się od 2017 r., a indeks menedżerów ds. zakupów w przemyśle wzrósł z 49,3 w lutym 2019 roku do 50,5 w marcu 2019 roku. Struktura ekonomiczna uległa dalszej poprawie, ale wszystko zależy od wsparcia polityki rządowej. W marcu 2019 r. eksport (w przeliczeniu na USD) wzrósł o 14,2 proc., podczas gdy import (w przeliczeniu na USD) zmniejszył się o 7,6 proc., co dało nadwyżkę handlową w wysokości 32,7 mld USD. Z pewnością znaczący wkład w poprawę sytuacji gospodarczej i społecznej wniosła inicjatywa "Belt and Road Initiative" (BRI). Dzięki niej nastąpił postęp w rozwoju i korzystaniu z infrastruktury oraz inwestycji międzynarodowych na drogach i kolei.  
Celem inicjatywy BRI - Jeden pas i jedna droga jest stworzenie infrastruktury dla nowej sieci transportowej (na Nowym Jedwabnym Szlaku) w Azji i poza nią, wzmocnienie połączeń między Azją, Europą i Afryką Wschodnią, obejmującej ponad 40 krajów.  

To tylko część tematyki tegorocznej Akademii Logistyki DHL, która z pewnością była trafiona. Przez cały dzień padło wiele pytań trwały ożywione dyskusje w kuluarach, a zaproszeni gości już zapowiedzieli udział w kolejnym spotkaniu.

(opr. BT)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.