Konto pracodawcy


Raben w trosce o zmiany klimatyczne inwestuje w proekologiczne pojazdy

W obliczu postępujących zmian klimatycznych Grupa Raben rozpoczyna inwestycje w proekologiczne rozwiązania przewozowe i podejmuje działania na rzecz niwelowania negatywnych skutków transportu.

Choć transport generuje tylko ok. 15 proc. globalnej emisji gazów do atmosfery, to branża logistyczna, świadoma odpowiedzialności za los przyszłych pokoleń, dąży do minimalizowania swojego wpływu na środowisko. Tak jak w przypadku Grupy Raben, która wprowadza w tej dziedzinie liczne innowacje. Już w 2016 roku przeprowadziła pierwsze testy pojazdów na gaz – zarówno na krótkich trasach, jak i w dalekim transporcie. W efekcie w Niemczech flota Rabena wzbogaciła się o dwa ciągniki siodłowe na LNG, a od roku w samej tylko Polsce na stałe jeździ ok. pięciu ciężarówek z napędem CNG. Są to pojazdy o średniej ładowności (ok. 10 palet), realizujące dostawy krajowe w promieniu 150 km od oddziału. Wśród ich zalet można wymienić korzyści dla środowiska: nieco niższą emisyjność CO2, a przede wszystkim prawie całkowity brak cząstek stałych oraz zmniejszenie natężenia hałasu o ok. 10 dB w stosunku do silników diesla, co ma duże znaczenie przy dostawach na terenach zabudowanych.
- Niestety, prawie całkowity brak infrastruktury, uwarunkowania rynkowe i wynikające z nich wysokie koszty inwestycji na razie uniemożliwiają wdrożenia tego rozwiązania na większą skalę. Dlatego nie tracąc z oczu efektywności kosztowej i operacyjnej, a zarazem troszcząc się o środowisko, sięgamy po inne rozwiązania, na miarę obecnej sytuacji – tłumaczy Jakub Krzewina, manager ds. CSR i komunikacji wewnętrznej w Grupie Raben.  – Pozwalają one ograniczyć emisję cząstek stałych i CO2 do atmosfery w przeliczeniu na paletę przewożonego towaru dzięki bardziej optymalnemu wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej, a w konsekwencji zmniejszeniu liczby transportów i ciężarówek na drogach.

W pierwszej kolejności należy wskazać naczepy typu double deck. Raben inwestuje w nie już od kilku lat i  do końca bieżącego roku będzie dysponować ilością niemal 700 sztuk. Umożliwiają one zwiększenie ładowności standardowej naczepy o 100 proc. (z 30 do 60 palet dzięki piętrowaniu), a nawet 140 proc., co oznacza o 20 proc. mniejszą emisję w przeliczeniu na jedną paletę towaru. Średnio w 2018 roku zwiększono ładowność do poziomu 122 proc. na trasach między terminalami Grupy Raben. Firma korzysta również z ok. 700 kontenerów BDF typu swap body, stopniowo zastępując nimi tradycyjne, duże naczepy. Zwiększa to elastyczność transportu i przekłada się na możliwość przewiezienia jednorazowo większej liczby palet: naczepa to 33 miejsca paletowe, zaś jeden kontener BDF to łącznie 36 takich miejsc – także double deck – więc w zestawie mogą być nawet 72 palety w jednym transporcie. Rozwiązanie to nie tylko zapewnia mniejszy współczynnik emisji dla jednej palety, bo w trasę rusza jeden pojazd zamiast czterech, ale też przyczynia się do zmniejszenia pustych przebiegów.

W krajach, gdzie pozwala na to prawo (np. w Czechach i Holandii), Grupa Raben wykorzystuje również pociąg drogowy w wersji „Jumbo”. Ładowność takiego pojazdu wzrasta nawet do 102 europalet. Jest to naprawdę oszczędne dla środowiska rozwiązanie na stałych trasach – w Czechach pozwala obniżyć emisję CO2 o 200 ton rocznie. Kolejnym znaczącym usprawnieniem są naczepy typu CityLiner (100 sztuk), które pozwalają załadować 27 palet. Dzięki swojej konstrukcji mogą one swobodnie wjeżdżać na tereny miejskie, z ograniczeniami strefy ruchu, dostępne dotąd tylko dla pojazdów  o maksymalnej przeciętnej ładowności do 15 palet. Tutaj również udaje się zmniejszyć emisję na poziomie jednej palety towaru, a dodatkowo liczbę ciężarówek poruszających się po aglomeracjach miejskich.

Kierując się odpowiedzialnością społeczną, Raben nie tylko dąży do ograniczenia emisji, ale także stara się niwelować CO2, który już trafił do atmosfery. W tym celu sadzi drzewa w ramach akcji „e-faktura = wyższa kultura”: każdy klient, który zrezygnuje z papierowej faktury na rzecz elektronicznej, to jedna sadzonka. W tym roku niemal 400 pracowników firmy z rodzinami i przedstawicielami Wielkopolskiego Parku Narodowego oraz fundacją Aeris Futuro w okolicach jeziora Chomęcickiego pod Poznaniem posadziło 2100 różnorodnych drzew i krzewów, w tym owocowe i miododajne, stanowiące wartość dodaną dla egzystującej na okolicznych terenach fauny. Szacuje się, że rośliny te zneutralizują w ciągu całego cyklu życia 1575 ton CO2. Firma prowadzi program „e-faktura=wyższa kultura” już od 2014 roku, w tym czasie łącznie posadzono niemal 14 tys. drzew.

(źr Grupa Raben)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
Zmiany w transporcie lekkim – czyli busy na europejskich drogach
Pracownicze Plany Kapitałowe w 10 pytaniach i odpowiedziach
Niższa stawka PIT od 1 października a rok podatkowy
Nowe zasady wystawiania faktur – NIP na paragonie
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Spada popyt na aircargo, a zdolność przewozowa linii lotniczych rośnie
O kosztach budowy dróg – ile za ile?
Unia zaprzecza sama sobie i stawia cele nie do spełnienia
Dostawa alkoholi a wyzwania w okresie przedświątecznym - komentarz eksperta
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Opłaty drogowe w Serbii można już rozliczać metodą post-pay
Media Expert otwiera magazyn cross-dockowy w MMP Bydgoszcz
LPP uruchomiło magazyn e-commerce w Rumunii
GLS stawia na ekologiczne pojazdy
GLS Poland partnerem WTS Sparta
Linie Emirates przewiozły już 46 mln ton cargo z/do Warszawy
Komunikacja międzykulturowa na 25-lecie WISTA Poland
Volvo Trucks działa już 25 lat na polskim rynku
Poczta Polska tworzy coraz więcej miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC