Dodaj ogłoszenie o pracy


Największy samolot cargo UPS na Lotnisku Chopina tylko do kwietnia – to ostatni moment aby go zobaczyć!

Dwupokładowy Boeing 747-400 ma ponad 70 m długości i 65 m rozpiętości skrzydeł. Jego wysokość, mierzona od ogona do ziemi, wynosi 19 m, co odpowiada 6-piętrowemu budynkowi. Skrzydła, pod którymi zawieszono po dwa silniki odrzutowe są tak wielkie (o pow. 520 mkw.), że na każdym z nich zmieściłoby się 45 średniej wielkości samochodów osobowych. Nie bez powodu ta maszyna nazywana jest “królową nieba” (z ang. queen of the sky). To prawdziwy kolos, który wzbudza nie tylko zainteresowanie funów lotnictwa, ale i szacunek dla tych, którzy go obsługują i korzystają z jego możliwości transportowych.


Dzięki uprzejmości polskiego zespołu UPS, udało nam się zobaczyć jego załadunek na warszawskim lotnisku. To ostatni moment, gdyż ta dwupokładowa maszyna przestanie latać przez Polskę z końcem kwietnia tego roku, ustępując nieco mniejszemu samolotowi cargo MD-11.

(W trakcie załadunku ogon maszyny musi być podparty, aby nie uległ przeciążeniom i uszkodzeniu)

(na zdj. górnym w tle ogon MD-11)


Zasięg Boeinga 747-400 wynosi ponad 8,2 tys. km, czyli mniej więcej tyle ile wynosi dystans między miastem Anchorage w stanie Alaska i Hongkongiem. Prędkość przelotową B747-400 UPS osiąga w granicach 900 km/h. To co charakteryzuje ten samolot cargo, to  możliwość podnoszenia nosa samolotu do załadunku np. większych urządzeń, czy pojazdów o ponadnormatywnych rozmiarach. Standardowe kontenery lotnicze ładowane są bocznymi drzwiami, znajdującymi się w tylnej części maszyny. Ładownia znajduje się na dolnym pokładzie, a na górnym kokpit oraz część wypoczynkowa dla załogi, z dodatkowymi fotelami, łóżkami i toaletą. W samolocie znajduje się ponad 275 km okablowania (tyle co wynosi np. trasa Bydgoszcz – Warszawa).


To jak do tej pory, największy samolot cargo regularnie lądujący na Lotnisku Chopina, który zabiera kontenery UPS z Polski i leci z nimi do Hongkongu. Samolot odbywa rejsy do Warszawy z Kolonii - głównego hubu lotniczego UPS w Europie i dalej do Hongkongu, codziennie przez 5 dni w tygodniu. Jego ładownia pomieści 30 kontenerów lotniczych UPS, do tego pod podłogą (tam gdzie w wersji pasażerskiej przewożone są bagaże pasażerów), można załadować dodatkowe 9 kontenerów. Całkowita ładowność tej maszyny wynosi ok. 130 ton. Ustawianie kontenerów w ładowni odbywa się automatycznie dzięki systemowi rolek i blokad. Załadunek w Warszawie trwa około 30 minut. Wcześniej samolot musi byś sprawdzony i odpowiednio wyważony oraz zatankowany. Do Hongkongu z Warszawy leci bezpośrednio bez międzylądowania.

Od momentu zakupu pierwszego samolotu w 1981 r. UPS stał się jedną z największych linii lotniczych na świecie. W sumie posiada 248 samolotów, a do tego firma czarteruje dodatkowe samoloty w sezonie szczytowym od listopada do grudnia. Liczba Boeingów 747-400 we flocie USP wynosi 13, to ok. 6 proc. całej floty. Wszystkie samoloty UPS spełniają surowe wymagania dotyczące hałasu zarówno w kraju, jak i za granicą.

(opracownaie i autor zdjęć: Beata Trochymiak)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.