Dodaj ogłoszenie o pracy


Logistyka w Polsce – raport ILiM już dostępny online!

Pozycja polskiej logistyki w Europie postrzegana jest już nie tylko przez pryzmat międzynarodowego transportu samochodwego, w którym Polska od wielu lat zajmuje pozycję lidera. W rankingu Banku Światowego z 2016 r. zajmujemy 28 miejsce wśród 160 państw ocenianych wg Logistics Performance Index – wynika z analizy w opublikowanym przez Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM) raporcie - Logistyka w Polsce. ILiM monitoruje oraz dokumentuje na bieżąco osiągnięcia polskiego sektora logistyki. Raport to pogłębiona analiza trendów, prezentacja zjawisk oraz procesów, które zaszły w polskiej logistyce w latach 2016- 2017.

Z punktu widzenia oceny wartości rynku usług logistycznych, zawartej w opracowaniu Instytutu Fraunhofera Top 100 w transporcie i usługach logistycznych, Polska utrzymała 7 pozycję wśród krajów europejskich. Dane te świadczą o rosnącej randze naszego kraju na logistycznej mapie Europy oraz o jego atrakcyjności dla zagranicznych inwestorów. W ocenie ekspertów ILiM o dobrych perspektywach rozwoju logistyki świadczy prognozowany wzrost gospodarczy Polski, szybko modernizująca się infrastruktura drogowa, logistyczna i cyfrowa, a także rosnący rynek e-zakupów.
Autorzy Raportu zwracają uwagę na rekordowy rozwój nieruchomości logistycznych. Wielkość nowych obiektów magazynowych Polsce na koniec 2017 r. wynosiła ponad 14 mln m2, a w 2018 r. prognozowany jest wzrost o kolejne 2 mln m2. W strukturze najemców magazynów największy udział mają przedsiębiorstwa logistyczne, jednak na dynamicznym wzroście najbardziej skorzystały przedsiębiorstwa produkcyjne i e-commerce. Wśród czynników stymulujących rozwój rynku komercyjnych powierzchni magazynowych na pierwszy plan wysuwają się potrzeby operatorów logistycznych i e-handlu. To właśnie handel elektroniczny pobudza operatorów KEP (usługi kurierskie, ekspresowe i pocztowe) do zmiany podejścia w obsłudze klientów, rozwoju nowych usług i sieci operacyjnej. Operatorzy KEP w naszym kraju dostarczyli w 2017 r. 395 mln przesyłek. Ilość ta stanowi wprawdzie tylko 2,6 proc. udziału w rynku europejskim, ale autorzy Raportu podkreślają, że tempo wzrostu w naszym kraju jest dwa razy szybsze niż w pozostałych krajach Europy.

W ostatnich latach obserwujemy również rozwój transportu intermodalnego, łączącego przynajmniej dwa rodzaje transportu. W 2017 r. przetransportowano koleją 14,7 mln ton ładunków intermodalnych, co oznacza wzrost o prawie 15 proc. w stosunku do roku 2016. W kolejnych latach szansą na zwiększenie przewozów intermodalnych może być wykorzystywanie przez Polskę położenia tranzytowego z Chin do innych krajów UE, zwłaszcza Europy Zach.

W kolejnych latach zmiany w logistyce będą przebiegały dynamicznie i będą determinowane przez 3 kluczowe czynniki: e-commerce, automatyzację i cyfryzację łańcuchów dostaw. Korzystanie z platform cyfrowych i modeli biznesowych tworzonych wokół procesów współdzielenia, nie zaś posiadania zasobów, jest istotną szansą dla logistyki na przyszłość. Wykorzystanie pojazdów z napędem elektrycznym oraz pojazdów autonomicznych stanowią kolejne wyzwanie. Ta obiecująca perspektywa nie jest jednak pozbawiona przeszkód. Odpowiedzialność, przejrzystość oraz zapewnienie kadry wymagają konkretnych działań. Jeszcze większym wyzwaniem jest dynamika zmian technologicznych i społecznych, które często zachodzą szybciej niż ramy regulacyjne.

Premiera Raportu odbyła się podczas Polskiego Kongresu Logistycznego LOGISTICS 2018 w maju br. Publikacja dostępna jest w wersji online tzw. otwartym dostępie oraz za pośrednictwem portalu www.logistyka.net.pl

(red/źr. oprac. Ilona Kużaj-Aydar, ILiM)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.