Dodaj ogłoszenie o pracy


Renault Kerax z polskiej fabryki trafił do Straży Pożarnej

Keraksy stanowiły 9 pojazdów z 12 zamówionych specjalistycznych ciężarówek w ramach  projektu „Bezpieczne Centrum – doposażenie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej w ciężkie pojazdy i sprzęt do ratownictwa technicznego na drogach” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i objętego Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Projekt jest przedsięwzięciem pięciu komend wojewódzkich PSP: w Toruniu (lider), Łodzi, Kielcach, Poznaniu i Warszawie, które jako organy administracji rządowej podjęły współpracę w sprawie przygotowania i wdrożenia przedsięwzięcia w grudniu 2008 r.


Auta zostały zbudowane przez firmę Inżynieria Samochodów Specjalnych Wawrzaszek na dostarczonych przez Renault Trucks Polska podwoziach Renault Kerax 430.10 4x4. Te wyposażone w napęd na cztery koła bogato wyposażone pojazdy prosto z Torunia pojechały do służby w komendach województw kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, mazowieckiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego. Prace  nad projektem trwały do lipca 2010 r., kiedy to Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych i starszy brygadier Tomasz Leszczyński, kujawsko-pomorski Komendant Wojewódzki PSP podpisali umowę o dofinansowanie projektu przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z tą umową całkowity koszt jego realizacji wyniósł niemal 26,5 miliona zł, z czego ponad 22,5 mln zł pochodzi z EFRR, a niespełna 4 mln zł z budżetu państwa. Kolejne miesiące trwały procedury przetargowe i budowa pojazdów. Wreszcie 13 grudnia odbyło się uroczyste przekazanie samochodów strażakom.

 

Nowe Renault Keraksy z napędem na wszystkie koła wpłyną na poprawę   bezpieczeństwa na najważniejszych szlakach transportowych w wymienionych wyżej województwach, stanowiących centralną część Polski. Nasilający się z roku na rok ruch na drogach i duża liczba wypadków wymaga od strażaków posiadania sprzętu odpowiedniego do przeprowadzenia szybkiej akcji ratunkowej i likwidacji skutków katastrof drogowych. Coraz nowocześniejsze samochody, które są uczestnikami wypadków też stawiają przed nimi nowe wyzwania – ich konstrukcje powstają z materiałów o wysokiej wytrzymałości, więc do ich rozcinania podczas akcji ratunkowej trzeba mieć odpowiedni sprzęt. Trudności jest jednak znacznie więcej – przy wypadkach pojazdów ciężarowych często trzeba się uporać jeszcze z problemami stwarzanymi przez transportowany przez nie ładunek. Stąd w projekcie duży nacisk położono na dobranie odpowiednich pojazdów bazowych oraz ich bogate wyposażenie.

 

Nowy ratowniczy Renault Kerax, to pojazd o technicznej dopuszczalnej masie całkowitej 19tys. kg zbudowany na podwoziu o rozstawie osi 4495 mm i wyposażony w kabinę dzienna typu Global z trzema pojedynczymi fotelami. Układ napędowy tej ciężarówki został sprawdzony na wielu najtrudniejszych trasach świata, w tym w słynnym Rajdzie Dakar. Źródłem mocy jest 11-litrowy silnik DXi11 rozwijający maksymalnie 430 KM (323 kW) i maksymalny moment obrotowy 2080 Nm przy 1200 obr./min. Napęd na 4 koła zapewnia wysoki komfort pracy i ochronę silnika przed przeciążeniami automatyczną skrzynię biegów firmy Allison Transmission oraz skrzynię rozdzielczą VG 2000/396. Podział momentu obrotowego to 30% na przednią oś i 70% na tylną przy przełożeniu drogowym i po 50% przy włączonej blokadzie (napęd na trudne warunki i terenowy). Ze względu na duży ciężar wyposażenia które dźwiga każdy z tych Keraksów wyposażono je we wzmocnione, 9-tonowe osie przednie. Na kołach założone są najnowszej generacji opony Michelin (pojedyncze z przodu, bliźniacze na tylnej osi).

 

Specjalistyczne nadwozie pożarnicze to dzieło bielskiej ISS Wawrzaszek, firmy, która bardzo często jako podstawę swoich projektów wybiera ciężarówki Renault. W barwach polskich i zagranicznych  strażaków służą już setki  Keraksów, Premium i Midlum zabudowanych w jej fabryce. Te najnowsze, przekazane PSP w Toruniu otrzymały klasyczne, sprzętowe nadwozia ze szkieletem stalowym i poszyciem z aluminium. Ich boki otwierają się całkowicie (żaluzje i klapy) zapewniając strażakom wygodny i szybki dostęp do każdego narzędzia lub urządzenia przewożonego w jego wnętrzu. A mieści się w nim  m.in.: generator prądu stałego o mocy 20 kVA,  przenośny agregat prądotwórczy (6,5 kVA), 3 zestawy narzędzi ratowniczych o napędzie hydraulicznym, zestaw stabilizacyjnych podpór mechanicznych i hydraulicznych, wysoko– i  niskociśnieniowe poduszki pneumatyczne, spalinowe pilarki łańcuchowe i piły tarczowe, podręczny sprzęt burzący, sprzęt ratownictwa medycznego, sprzęt gaśniczy, narzędzia nieiskrzące i wiele innych. Prace ratowników wspomaga też zamontowany na tylnym zwisie pojazdu spory żuraw hydrauliczny o momencie udźwigu 150 kNm oraz potężna wyciągarka linowa na przednim zderzaku.
(źr. Renault Trucks Polska)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.