System viaTOLL działa w Polsce od 3 lipca br, obecnie liczba zarejestrowanych pojazdów wynosi 607tys. Opłaty, które wnoszą właściciele tych pojazdów do końca roku mają osiągnąć sumę 400 mln zł. Opłaty są wyższe dla pojazdów o niskiej klasie emisji spalin. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowią samochody spełniające normę Euro 2 i Euro3, z czego najwięcej jest autobusów, które mają gorszą średnią od pozostałych pojazdów ciężarowych.
Obecnie w systemie 6,3proc. zarejestrowanych pojazdów to autobusy, za które uważa się każdy pojazd posiadający powyżej 9 miejsc. Nie ma statystykach viaToll rozróżnień na mikrobusy, busy, autokary, etc. Wszystko to dlatego, że stawka opłaty elektronicznej dla autobusów zależy tylko od ich klasy emisji spalin, a nie od DMC. Okazuje się, że w systemie viaTOLL średnia wieku zarejestrowanych autobusów jest gorsza niż średnia pozostałych pojazdów. Wśród wszystkich aut najliczniejszą grupę stanowią pojazdy spełniające normę Euro 3, a ponad 20% spełnia normę Euro 5. W grupie autobusów najwięcej jest autobusów grupy Euro 2, a autobusów z normą Euro 4 i Euro 5 też jest procentowo mniej niż np. ciężarówek.
W systemie viaTOLL zarejestrowano około 38 372 autobusów (podział na klasę emisji spalin):
Euro 0 – 5129 (13,36%)
Euro 1 – 3579 (9,32%)
Euro 2 – 10296 (26,83%)
Euro 3 – 9540 (24,86%)
Euro 4 – 5478 (14,27%)
Euro 5 – 4278 (11,14%)
Euro 6 – 72 (0,18%)
Prawie 70 proc. z nich stanowią pojazdy krajowe, a tylko 30 proc. pojazdy zagraniczne.
Pojazdy zagraniczne, najczęściej notowane w systemie viaToll - lista TOP 10 obejmuje:
Niemcy – 4960 (w tym 49% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Czechy – 1129 (33,8% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Ukraina – 655 (5,8% spełnia normę Euro 4 lub nowszą) – najstarsza flota w TOP 10
Słowacja – 629 (27,55% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Litwa – 469 (17,6% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Węgry – 441 (24,4% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Austria – 356 (66,4% spełnia normę Euro 4 lub nowszą) – lider „czystości”
Łotwa – 315 (15,5% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Białoruś – 252 (13,5% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Rosja – 230 (16,3% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Tak jak w przypadku pozostałych pojazdów, nadal najwięcej, spośród rejestracji zagranicznych, mamy z Niemiec. Z pierwszej dziesiątki wypadła Rumunia, a znalazła się w niej za to Austria. Potwierdza się zasada, widoczna także w rejestracjach ciężarówek, że najwięcej rejestracji pochodzi z krajów ościennych, przy czym przewoźnicy z Białorusi, Rosji i Litwy nastawieni są na przewóz towarów. Z powyższych danych wynika, że przewoźnicy zagraniczni też mają straszą flotę autobusów, niż ciężarówek. Niemcy mają 49% czystych autobusów, a średnia dla wszystkich niemiecki pojazdów zarejestrowanych w viaToll wynosi 70%. Jest normą, że wszyscy przewoźnicy, także zagraniczni, mają starsze autobusy niż pozostałe pojazdy – np. ciągniki siodłowe.
Ciężarowe nieco lepiejW systemie viaToll najwięcej pojazdów spełnia klasę emisji spalin Euro 3, choć od lipca ich udział w ogólnej liczbie rejestracji nieznacznie spadł. Wyraźnie przybywa nowoczesnych pojazdów spełniających normę Euro 6 oraz normę Euro 5.
Oto jak wygląda podział zarejestrowanych pojazdów z rozbiciem na normy emisji spalin:
Euro 6 – 0,2%
Euro 5 – 23%
Euro 4 – 14%
Euro 3 – 33%
Euro 2 – 20%
Euro 1 – 4%
Euro 0 – 5,8%
Najcięższych najwięcej
Nadal nieco ponad 70% wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o DMC powyżej 12 t – z przyczepą lub bez. Drugą co do wielkości grupę (12,1%) stanowią pojazdy o DMC powyżej 3,5 t, a poniżej 12 t. 5,6% udział ma kategoria pojazdów o DMC poniżej 12 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t. 6,3% to autobusy, a około 5,6% to samochody o DMC poniżej 3,5 t, które mogą tworzyć z zestawy o DMC powyżej 3,5 t.
W systemie viaTOLL niecałych 30% pojazdów zostało zarejestrowanych przez firmy zagraniczne. Spośród wszystkich pojazdów zarejestrowanych w systemie viaTOLL przez firmy zagraniczne, najwięcej rejestracji dokonali:
Niemcy (17,7%)
Litwini (12,3%)
Rosjanie (10,2%)
Ukraińcy (9,7%)
Czesi (9,4%)
Białorusini (6%)
Słowacy (5,2%)
Łotysze (3,9%)
Węgrzy (3,5%)
Rumuni (2,8%)
Bardzo nowoczesną flotą dysponują kierowcy niemieccy: 50% ich pojazdów spełnia normę Euro 5 Ekologicznych pojazdów używają także Czesi oraz Słowacy. Najstarszym taborem dysponują firmy litewskie i ukraińskie. Udział pojazdów spełniających klasę emisji spalin Euro 4 lub nowszą w kilku wybranych flotach przewoźników zagranicznych zarejestrowanych w systemie viaToll kształtuje się następująco:
Niemcy (70%)
Czesi (53%)
Słowacy (52%)
Białorusini (48%)
Rosja (36%)
Ukraina (21%)
Litwa (20%)
(źr. Opr. na podst. inf. viaToll)