Dodaj ogłoszenie o pracy


Rada UE przyjęła stanowisko w sprawie dyrektywy o delegowaniu pracowników – co czeka przewoźników?

Przegraliśmy  - zabiegi polskich przewoźników o to, aby wyłączyć transport (z wyjątkiem tranzytu) z dotychczasowych zasad delegowania nie przyniosły żadnych rezultatów, a pełne stosowanie nowych przepisów dedykowanych delegowaniu w przypadku transportu odłożone zostanie do czasu przyjęcia Pakietu Mobilności. 23 października w Luksemburgu w trakcie posiedzenia Rady UE z udziałem ministrów krajów członkowskich ds. zatrudnienia przyjęto stanowisko w sprawie nowelizacji dyrektywy o pracownikach delegowanych.

Jak wynika z relacji Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, przyjęte stanowisko Rady UE (przy sprzeciwie kilku państw, w tym Polski) nie wyłączyło transportu (z wyjątkiem tranzytu) z dotychczasowych zasad delegowania, a pełne stosowanie nowych przepisów dedykowanych delegowaniu w przypadku transportu zostanie odłożone do czasu przyjęcia przepisów szczególnych zaproponowanych przez Komisję Europejską 31 maja 2017 r. w ramach Pakietu Mobilności. Oznacza to, że do tego czasu transport będzie objęty zasadami delegowania zgodnie z wciąż obowiązującą poprzednią wersją dyrektywy. Według opinii niektórych ekspertów, ma to wyeliminować sytuację, w której kraje zachodnie po przyjęciu negocjowanej obecnie nowelizacji dyrektywy, mogłyby obłożyć transport wynikającymi z niej jeszcze bardziej restrykcyjnymi przepisami, a następnie odwlekać przyjęcie Pakietu Mobilności, który dla transportu zakładałby bardziej elastyczne czy uproszczone procedury. Dalsza dyskusja w zakresie zastosowania zasad delegowania w transporcie będzie kontynuowana już przez ministrów transportu w ramach negocjacji nad Pakietem Mobilności.

(red.)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.